پژوهش‌های قرآنی دانشجویی در مسیر مباحث اجتماعی حرکت کند
کد خبر: 3764936
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

پژوهش‌های قرآنی دانشجویی در مسیر مباحث اجتماعی حرکت کند

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت پژوهشی دانشجویان در جشنواره قرآن و عترت بیان کرد: دانشجویان با گرایش‌هایی که در رشته‌های مختلف دارند باید در تدوین مقالات میان‌رشته‌ای بکوشند.

پژوهش‌های قرآنی دانشجویی در مسیر مباحث اجتماعی باید حرکت کندرشید جعفرپور، مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به آثار سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور بیان کرد: در توجهی که به مقالات امسال داشته‌ایم، این گونه به نظر می‌رسد که دانشجویان نیز به این سمت حرکت کردند و با توجه به گرایش‌هایی که در رشته‌های مختلف دارند، سعی در تدوین مقالات میان‌رشته‌ای داشته‌اند و در میان مقالات گرایش به مسائل اجتماعی و سبک زندگی دیده می‌شود.

وی افزود: این جشنواره قرآن و عترت نام دارد؛ بخشی از فعالیت‌ها به رشته‌های قرآنی اختصاص دارد که در مسابقات دیگر نظیر مسابقات اوقاف نیز تکرار می‌شود، اما چون دانشگاه ماهیت علمی، پژوهشی و فرهنگی دارد تجربه چندین ساله نشان می‌دهد که جشنواره دانشجویان به این سمت حرکت کرده‌اند که علاوه بر مسابقات تخصصی قرآنی ماهیت پژوهشی و معارفی در آن بیشتر دیده شود.

تدوین مقالات با نگاه میان‌رشته‌ای
جعفرپور ادامه داد: در ابتدای این کار پیشنهاد شد که دانشگاه به تولید مقاله بپردازد و با توجه به تنوع رشته دانشجویان بنا شد تا تدوین مقالات با نگاه میان‌رشته‌ای انجام شود و این گونه نباشد که بر فرض فقط دانشجویان علوم قرآن و معارف به تولید مقالات علمی بپردازند.

وی با بیان اینکه محور دیگری در بخش پژوهشی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان هست گفت: با توجه به اینکه شاید همه دانشجویان نتوانند در تولید مقاله فعالیت کنند، برخی از کتاب‌هایی را که به دانش و بینش دانشجویان کمک می‌کند محور بخش تلخیص کتاب قرار دادیم تا علاوه بر تأثیرگذاری بر اذهان دانشجویان در جشنواره شرکت کنند که البته این بخش نیز مورد توجه دانشجویان مقطع کارشناسی قرار گرفت.

جعفرپور با اشاره به محورهای جشنواره در بخش معارفی گفت: با توجه به سرشار بودن کلام امام علی(ع) از مباحث اجتماعی و موضوعات مربوط به زندگی، نهج‌البلاغه نیز در قالب بخشی معارفی در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان مورد نظر بوده است.

مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به اینکه صحیفه سجادیه نیز ادعیه امام سجاد(ع) است که مجموعه مضامینی را درباره روش زندگی و نقشه‌ راه زندگی بشر دربرمی‌گیرد و این مضامین در قالب دعا به انسان آموزش داده می‌شود، برای ما اهمیت داشت که این کتاب ارزشمند بخشی از جشنواره باشد.

جعفرپور در ادامه اظهار کرد: با توجه به مسائلی که در جامعه اتفاق می‌افتد، دانشجو نیاز دارد تا با احکام عبادی، فردی، روزمره و اجتماعی خود آشنا شود که برای این امر نیز بخش احکام در نظر گرفته شده است.

انتظار از دانشجویان
وی افزود: با توجه به اینکه شاید از هر دانشجویی انتظار نمی‌رود که به مباحث تفسیری وارد شود ولی چنین انتظاری از او هست که در آیات قرآن تدبر کند و به مجموعه آیات قرآن نگاه عمیق‌تری داشته باشد؛ علاوه بر این بخش‌ها، محور تدبر در قرآن در جشنواره قرآن و عترت نیز دیده شده است.

جعفرپور گفت: پرسمان معارفی نیز به عنوان بخشی از محور معارفی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان با هدف پاسخگویی به شبهات موجود در ذهن نسل جدید تعریف شده و در این بخش منابعی با دقت انتخاب می‌شود تا پاسخگوی نیاز روز مسائل ذهنی دانشجویان باشد که با وجود فضای مجازی تشدید شده است. این پرسمان معارفی به طور حداقلی شبهات ذهن دانشجو را پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به هدف تعریف رشته‌های ترجمه قرآن و سیره معصومین(ع) در جشنواره دانشجویان بیان کرد: اگر می‌خواهیم در زندگی خود الگو داشته باشیم، ائمه اطهار(ع) بهترین الگو برای طی مسیر زندگی خواهند بود. به دلیل یکسان نبودن استعدادها در بخش حفظ قرآن نیز حفظ موضوعی را در دستور کار قرار دادیم که به طور تخصصی موضوعات متناسب با زندگی دانشجویی نظیر اخلاق در قرآن انتخاب می‌شود و آیاتی را به صورت محوری دانشجویان حفظ می‌کنند.

جعفرپور با بیان اینکه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در 2 حوزه پژوهشی و 9 حوزه معارفی برگزار می‌شود، افزود: هر مجموعه دانشگاهی پس از دریافت آثار پژوهشی و ارزیابی آن‌ برگزیده می‌شود. در حال حاضر نیز حدود 40 اثر پژوهشی برتر در موضوعات و گرایش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره سراسری ارسال شده است.

مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان تحث تأثیر مسائل اجتماعی درصدد یافتن راهکاری به منظور حل مشکلات و یا پاسخگویی شبهات، به تدوین آثار پژوهشی می‌پردازند و گاهی نیز دیده می‌شود که آثار ارائه شده حاصل پایان‌نامه‌هاست؛ در واقع، می‌توان گفت آثاری که به مرحله پایانی رسیده‌ آثار دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

ارزیابی مستمر برای سنجش رشته‌ها
جعفرپور بیان کرد: سیاست جدید در برگزاری جشنواره ارزیابی مستمر و هر ساله رویدادها و شاخص‌های مختلف در اجرای مسابقات به منظور تقسیم‌بندی تعداد رشته‌های موجود در هر بخش جشنواره است تا اگر نیاز بود رشته‌هایی حذف و یا رشته‌های جدید جایگزین شود.

وی اظهار کرد: با توجه به فراوانی دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره قرآن و عترت، می‌توان گفت بیشترین متقاضیان شرکت در جشنواره بخش معارف را انتخاب می‌کنند و این شاید با نگاه عمومی که تصور می‌کند در جشنواره‌های قرآن اکثراً افراد متخصص در مباحث قرآنی شرکت می‌کنند همخوانی نداشته باشد. همچنین، هر سال بر تعداد رشته‌های موجود در بخش معارف افزوده شده است.

مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید در زمینه اطلاع‌رسانی جشنواره دانشجویان بیشتر کار کنیم تا دانشجویان بیشتری در مباحث و موضوعات قرآنی مختلف وارد شوند چون همان نگرش تخصصی به مسابقات باعث ناآگاهی برخی علاقه‌مندان به جشنواره شده و شاید اگر جشنواره به خوبی برای دانشجویان معرفی شود، در بخش‌های مختلف هنری، پژوهشی و معارفی شاهد حضور چشمگیرتر دانشجویان خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha