بهره‌وری مناسب از موقوفات در توسعه اقتصادی مؤثر است
کد خبر: 3764970
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

بهره‌وری مناسب از موقوفات در توسعه اقتصادی مؤثر است

گروه اجتماعی - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دلیجان گفت: اگر در موقوفات کشاورزی شرکت‌های تولیدی در قالب ثمرات کشاورزی ورود پیدا کرده و تبدیل به شرکت‌های توسعه کشاورزی شوند، قطعا نتیجه‌بخش خواهد بود. وقتی موقوفات را به بهره‌وری مناسب برسانیم طبیعتا در توسعه اقتصادی جامعه هم تاثیر دارد.

بهره‌وری مناسب از موقوفات در توسعه اقتصادی مؤثر است

حجت‌الاسلام رضا گودرزی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دلیجان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: در دین مقدس اسلام برای ایجاد تعادل اقتصادی در جامعه اسلامی راهکارهایی همچون خمس، زکات، صدقه و وقف ارائه شده است که عملیاتی و قابل اجراست.
وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) اولین واقف در اسلام است، اظهار کرد: وقف از این پس به عنوان سنت حسنه با بقیه امورات خیریه متفاوت است، چراکه در بخش خمس، زکات و صدقه خیرات و مبرات مقطعی و زمان‌گذر هستند اما وقف، صدقه جاریه است که در طول بقای موقوفه واقف از عملکرد موقوفه اجر می‌برد.
گودرزی ادامه داد: همه اقشار جامعه درآمد همسان ندارند، برخی از اقشار جامعه از نظر درآمدی دچار ضعف مالی هستند که می‌توان در قالب صدقات همچون وقف برای حل مشکلات نیازمندان اقدام کرد. با توجه به متفاوت بودن نوع نیازمندی افراد؛ لذا بسیار لازم است در همه ابعاد و زمینه‌ها موقوفه‌هایی برای رفع نیاز افراد بی‌بضاعت داشته باشیم؛ چراکه ما تنها عامل به اجرای نیات واقفین هستیم و نمی‌توانیم نیتی را جایگزین نیت دیگری کنیم.
وی با اشاره به اینکه توجه به موقوفه‌های تحصیل، خوراک، مسکن، اجرای امورات دینی و اعتقادی نیاز به حمایت‌های مالی دارند، یکی از اساسی‌ترین کاربردهای وقف حل مشکلات اقتصادی اقشار جامعه اسلامی در ابعاد مختلف همچون درمان، دارو، اشتغال و دیگر موارد مطروحه است.
حجت‌الاسلام گودرزی در خصوص دیگر کاردهای وقف به توسعه فرهنگ جامعه به ویژه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و افزود: واقفان در ابعاد دینی همچون ترویج فرهنگ عاشورا، کمک به توسعه فرهنگ قرآنی، کمک به توسعه معارف دینی، احیای فرهنگ ایثار و شهادت اطلاع لازم را داشته باشند در این بخش‌ها با مشکل مواجه نباشیم.
این مقام مسئول ادامه داد: وقف می‌تواند در ایجاد اشتغال و کارآفرینی هم مؤثر باشد، اگر در موقوفات کشاورزی شرکت‌های تولیدی در قالب ثمرات کشاورزی ورود پیدا کرده و تبدیل به شرکت‌های توسعه کشاورزی شوند قطعا نتیجه‌بخش خواهد بود. وقتی موقوفات را به بهره‌وری مناسب برسانیم طبیعتا در توسعه اقتصادی جامعه هم تاثیر دارد.
وی اضافه کرد: در قالب ایجاد وقف‌های جدید سرمایه‌گذاری نمی‌شود. ما اعتقاد داریم باید همه ابعاد جامعه توسعه پیدا کنند. در حوزه ساخت بیمارستان، مدرسه کمک‌های خوبی می‌شود ولی این ساخت و سازها در قالب اهدایی انجام می‌شود که بهتر است در قالب وقف انجام شود تا این سنت حسنه بیش از پیش ترویج شود.
حجت‌الاسلام گودرزی با بیان اینکه در شهرستان دلیجان موقوفات جدیدی ثبت سامانه شده است، از وقف‌های جدید این شهرستان همچون خرید یک واحد مسکونی برای مسجد جامعه از محل وقف‌های مشارکتی و وقف در روستای کَهک برای توسعه مسجد در دهه وقف سال جاری خبر داد و گفت: از گذشته منطقه جاسب که در قالب 7 روستا تعریف می‌شود در حوزه وقف با نیات مختلف مشارکت زیادی دارند.
وی با اشاره به وقف شش دانگ روستای مزوش توسط مرحوم ملامحمد کاشانی، ادامه داد: در نراق نیز بازار شمس‌السطنه یکی از موقوفات بسیار ارزشمند است. در روستای قالهر، بهاراردهال، مهدی آباد، خاوه نیز موقوفه‌های بسیار ارزشمندی به ثبت رسیدند. در بحث خیرین بقعه‌ساز نیز در سال‌های اخیر قدم‌های خوبی برداشته شده است.
گودرزی گفت: در دلیجان 480 موقوفه ثبت سامانه شده است. بازار شمس‌‌السطنه نراق، روستای مزوش، نظام‌الدوله روستای قالهر قدمتی بالای صد و پنجاه سال دارند. از منابع و درآمد همین موقوفات علاوه بر اجرای نیات واقف برای حفظ و بقای موقوفه نیز هزینه می‌شود.
وی با ابراز نارضایتی از عدم یا کمرنگ بودن موقوفه‌های قرآنی تصریح کرد: متأسفانه در حوزه موقوفات قرآنی بسیار نیازمند و محروم هستیم. برای فعالیت قرآنی مکان وقف شده است اما برای برگزاری دوره خاص آموزشی و دیگر فعالیت‌های مرتبط با قرآن در این مکان هیچ منبع مالی نداریم، در حالی‌که اگر قرآن در جامعه توسعه پیدا کند خیلی از مشکلات اجتماع کاسته می‌شود.
وی ادامه داد: برای جذب موقوفه‌های قرآنی با جامعه قرآنی این شهرستان جلساتی برگزار شده است. اگر مردم و خیرین بتوانند در اجرای وقف مشارکت کنند خواهیم توانست در بخش درآمدزایی برای اجرای برنامه‌ها و دوره‌های قرآنی تلاش کنیم. دعوت بنده این است که در این زمینه نیز مانند سایر موارد گام‌های خوبی برداشته شود. مردم می‌توانند وقف را انجام دهند و خودشان تولیت و مدیریت امور باشند و اوقاف تنها ناظر باشد.
رئیس اداره اوقاف دلیجان در پایان گفت: نشست صنفی با اصحاب رسانه، برپایی مراسم رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، ویژه برنامه شهادت امام رضا(ع)، غبارروبی گلزار شهدا، نواخته شده زنگ وقف در مدارس، دیدار با فرماندار با حضور هیئات امنا مساجد، غباروبی امامزاده زبیده خاتون(س)، نشست صنفی با خیرین بقعه‌‌ساز، نشست با هنرمندان و فرهنگیان، همایش اصحاب وقف، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، تجلیل از واقفان، دیدار با خانواده واقف شهید حسن شفیعی از برنامه‌های اجرایی این شهرستان در دهه وقف بود.
انتهای پیام

captcha