آغاز طرح ملی داناب در مدارس سیستان‌وبلوچستان
کد خبر: 3764984
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

آغاز طرح ملی داناب در مدارس سیستان‌وبلوچستان

گروه اجتماعی - طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب «داناب» با همکاری جهاد دانشگاهی، شرکت آب منطقه‌ای و اداره‌کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در مدارس استان آغاز شد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب «داناب» با همکاری جهاد دانشگاهی، شرکت آب منطقه‌ای و اداره‌کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در مدارس استان آغاز شد.
علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در آیین افتتاحیه این طرح، بیان کرد: طرح ملی نجات دانش‏‌آموزی آب که به اختصار «داناب» گفته می‌شود، بر اساس ایده‌ه‏ای علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرح‏‌های فرهنگی و آموزشی، در 86 مدرسه متوسطه استان اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: در این طرح با هدف قرار دادن دانش‌آموزان، برنامه‌‏ریزی شده است تا مسائل و چالش‏‌های اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب در روندی نظام‌مند به این قشر آموزش داده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: در طرح داناب، مخاطب اصلی طرح، دانش‌‏آموزان هستند که از یک‏سو قدرت دریافت و تحلیل مسائل گسترده و بعضاً انتزاعی حوزه آب (‌از قبیل کسری مخازن آب زیرزمینی و آب مجازی) را دارا بوده و از سوی دیگر هنوز به شکلی جدی درگیر مباحث مربوط به کنکور یا مسائل کاری و شغلی نشده‏‌اند.

آغاز طرح ملی داناب در مدارس سیستان‌وبلوچستان

برداشت آب؛ سالیانه سه برابر حد مجاز
اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز در این مراسم به ضرورت مصرف بهینه آب تأکید کرد و گفت: هم استانی‌‌هایمان سالیانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از سفره‌های زیرزمینی استان آب مصرف می‌کنند.
وی اظهار کرد: سالیانه بیشتر از سه برابر حد مجاز، آب برداشت می‌کنیم که جبران میزان برداشت آب با توجه به بارندگی‌های اندک بسیار مشکل خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: میزان بارندگی در جهان ۸۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و در استان ۱۰۳ میلیمتر است؛ این یعنی بارندگی ناچیز در استان و خشکسالی که گریبانگیر آن هستیم.
جعفری اظهار کرد: طرح داناب دانش‌آموزی، طرح خوبی است که در استان در حال اجرا است، باید برای فرهنگ‌سازی الگوی مصرف از دانش‌آموزان استفاده کرد.

آغاز طرح ملی داناب در مدارس سیستان‌وبلوچستان

باقر کرد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این مراسم بیان کرد: ما باید در بحث منابع آب و انرژی به سمت تغییر نگرش و تغییر رفتار برویم.
وی ادامه داد: این موضوع در نگاه آموزشی نیز لحاظ شده، دانش‌آموزان اولین کلمه‌ای که یاد می‌گیرند «آب» است، باید مسائل آب را به دانش‌آموزان یاد داد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: رویکرد فرهنگی ـ اجتماعی به مقوله آب و تاکید بر مدیریت مصرف و تقاضا در اولویت بخش آب کشور قرار گرفته است که اجرای طرح داناب یکی از همین رویکردهای فرهنگی است.
در پایان این مراسم از نقاشی‌های برگزیده با موضوع آب و تعدادی از دانش‌آموزان عضو در طرح داناب استان تجلیل شد.

آغاز طرح ملی داناب در مدارس سیستان‌وبلوچستانآغاز طرح ملی داناب در مدارس سیستان‌وبلوچستان

آغاز طرح ملی داناب در مدارس سیستان‌وبلوچستان

انتهای پیام

captcha