نمایش فاخر دینی تنها با اراده گروه نمایشی تولید نمی‌شود
کد خبر: 3764990
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
کارگردان نمایش بزرگ رسول؛

نمایش فاخر دینی تنها با اراده گروه نمایشی تولید نمی‌شود

گروه هنر ــ کارگردان نمایش«رسول» گفت: برای تولید نمایش‌های بزرگ دینی و ارزشی تنها خواست و عزم یک گروه نمایشی برای تولید اثری با این وسعت کافی نیست و تحقق آن نیاز به مشارکت همه نهادها و سازمان‌های انقلابی و فرهنگی دارد.

سعید اسماعیلی، طراح و کارگردان نمایش بزرگ میدانی رسول در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: استقبال خوبی که از نمایش رسول و  نمایش فصل شیدایی به عمل آمد بیانگر آن است که اگر یک اثر با وجاهت در زمینه موضوعات دینی و ارزشی تولید شود مردم از آن استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: چنین استقبالی، نخستین مسئله‌ای را که به ذهن مخاطب متبادر می‌سازد این است که این گروه نمایشی از رهگذر تجربه موفق و توفیقی که به دست آمده است باید برای تولید آثاری مشابه با موضوعات دیگر نیز اقدامی را به انجام برساند اما واقعیت این است که تنها خواست و عزم یک گروه نمایشی برای تولید اثری با این وسعت کافی نیست و نیاز به مشارکت همه نهادها، سازمان‌های انقلابی و فرهنگی دارد.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر نمایش میدانی «فصل شیدایی» توانست در بخشی از استان‌های کشور اجرای موفقی داشته باشد این تنها با تکیه بر توان فنی و تخصص گروه نمایشی محقق نشده است بلکه مثلاً به فرض اجرا در یکی از استان‌های کشور، بسیاری از نهادها از جمله استانداری، شهرداری‌ها و بسیاری دیگر از ارگان‌ها نیز در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را نیز داشته‌اند و تا اینهمکاری و تعامل میان آن‌ها به شکلی هدفمند صورت نگیرد، با توجه به روند طاقت‌فرسای این‌گونه آثار، تولید اثر جدید میسر نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گروه نمایشی «فصل شیدایی» پس از تولید و اجرای موفق نمایش بزرگ میدانی«رسول» با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تلاش برای تولید اثر با همین ابعاد با موضوع انقلاب است یا نه، گفت: ما این توانایی و ظرفیت را داریم که کاری را با موضوع انقلاب حتی در مدت زمان کوتاه به سامان برسانیم اما معمولاً اینگونه نیست که ما با توجه به کارهای موفقی که در این زمینه به انجام رسانده‌ایم و لذا با در درست داشتن طرحی ویژه انقلاب اسلامی به دنبال جلب حمایت و جذب بودجه هستیم و در نهایت اگر بتوانیم مسئولان را مجاب کنیم در این زمینه می‌توانیم کار ویژه‌ای انجام دهیم.

کارگردان نمایش بزرگ میدانی«رسول» افزود: البته مطلب دیگری هم وجود دارد و آن اینکه ما با توجه به توفیق یک اثر نمایشی که با اقبال خوب مردم مواجه شده است نباید به دنبال تولید اثر نمایشی جدید باشیم. در مورد نمایش«رسول» حتی با این فرض که طیف گسترده‌ای از مردم شاهد اجرای آن بودند اما باز باید این نکته را مورد توجه قرار داد که بسیاری از شهروندان تهرانی بنا به دلایلی نتوانستند این کار را مشاهده کنند و یا حتی در مورد «فصل شیدایی» نیز همین مشکل وجود داشت و همچنان افرادی هستند که مشتاق تماشای این نمایش هستند و مجال تماشای آن را پیدا نکردند.

اسماعیلی در پایان گفت: امیدوارم در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی زمینه و بستر لازم برای اجرای مجدد «فصل شیدایی» و «رسول» که در آن‌ها اشاراتی به مسائل دینی، ارزشی و انقلابی نیز شده است، فراهم آید تا طیف بیشتری از مخاطبان را دربرگرفته و آن‌ها هم از نزدیک در جریان اجرای این آثار نمایشی قرار گیرند.

یادآور می‌شود، نمایش بزرگ میدانی «رسول» به کارگردانی سعید اسماعیلی دهه آخر ماه صفر در بوستان نوروز مجموعه فرهنگی عباس‌آباد اجرا شد.

انتهای پیام

captcha