افزایش بهره‌ دانشجویان از معارف قرآنی با منابع معتبر و به‌روز
کد خبر: 3765003
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

افزایش بهره‌ دانشجویان از معارف قرآنی با منابع معتبر و به‌روز

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: کتاب‌های به روز و معتبر انتخاب شده برای جشنواره قرآن و عترت باعث می‌شود تا دانشجویان بتوانند بهترین بهره‌گیری را از معارف اسلامی و قرآنی داشته باشند.

بهره‌ دانشجویان از معارف قرآن با منابع معتبر و به‌روز افزایش می‌یابدحجت‌الاسلام علی قاسمی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: طی سال‌های اخیر در بخش معارفی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان رشد بسیار خوبی حاصل شده و تعداد رشته‌های تعیین‌شده برای این بخش نیز به 9 مورد افزایش یافته است. کتاب‌های به روز و معتبر نیز برای این جشنواره انتخاب می‌شود تا دانشجویان بتوانند بهترین بهره‌گیری را از معارف اسلامی و قرآنی داشته باشند.
وی ادامه داد: در جشنواره دانشجویان که سی و سومین دوره آن به مرحله اجرا رسیده، هر دوره شاهد رشد چشمگیرتری هستیم. امسال نیز به میزبانی شهر مشهد و با حضور وزیر علوم و سایر مسئولان کشوری و استانی جشنواره‌ای در شأن قرآن برگزار شد.

رقابت بیش از 300 هزار دانشجو
وی افزود: در بزرگترین رقابت قرآنی دانشگاه‌های کشور بیش از 300 هزار دانشجو از مرحله مقدماتی به رقابت پرداختند و نتیجه این رقابت در مرحله ملی مشخص می‌شود. به لطف خدا قاریان، مرتلان و حافظان خوبی در این دوره از مسابقات حاضر هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: در این جشنواره و در این مسابقات دانشجویی رتبه و مقام زیاد اهمیتی ندارد، رتبه و مقام اصلی آن است که دانشجو در مسیر قرآن قرار گرفته و زندگی خود را با حضور قرآن و اهل‌بیت(ع) برنامه‌ریزی ‌کند و این بزرگترین افتخاری است که عزیزان دانشجو می‌توانند به دست آورند.

وی اضافه کرد: ویژگی ممتاز دیگر این مسابقات شکوفایی استعدادهای قرآنی دانشگاه‌هاست. در این سطح از مسابقات قرآن رقبای خوبی حاضر هستند و نقاط ضعف و قوت شرکت‌کنندگان مشخص می‌شود که این موضوع باعث ارتقای مناسب دانشجویان در زمینه‌های مختلف قرآنی خواهد شد.

قاسمی اظهار کرد: در حوزه ترجمه و مفاهیم قرآن از کتاب‌های مفسران و قرآن‌پژوهان برای رقابت استفاده می‌شود. در بخش مطالعات نیز سیره معصومین(ع) و ادعیه که از پرمخاطب‌ترین بخش‌های این جشنواره است، استفاده خواهد شد.

وی گفت: وقتی در فضای علمی شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف هستیم و در این میان جشنواره قرآن و عترت بیش از 300 هزار نفر را به خود جذب می‌کند، این امر نشان دهنده استقبال و اثرگذاری جشنواره در مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور دارد و البته جا دارد که بیشتر در حوزه فعالیت‌های دینی و قرآنی تلاش کنیم.

افزایش اثر قرآن در نظام مدیریتی کشور
قاسمی اظهار کرد: تلاش در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سبب می‌شود تا مدیران آینده کشور ما با رنگ و بوی قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) آشنایی بیشتری داشته باشد و قطعاً این موضوع در کارکرد نظام مدیریتی کشور نمود خواهد داشت.

وی افزود: بیش از 36 درصد دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در این جشنواره قرآنی شرکت داشتند و این آماری قابل قبول برای ماست. در سال‌های گذشته نیز متسابقان ما در بخش‌های معارفی و آوایی درخشش بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها داشتند که امیدورایم امسال نیز شاهد رشد بیشتری باشیم.

قاسمی گفت: در کنار جشنواره‌ها و مسابقات برای دانشجویان خود طرح‌های مطالعاتی غیر حضوری اجرا می‌کنیم که تا کنون 4 مرحله از این طرح‌ها به اتمام رسیده است. در این طرح‌ها از کتاب‌های معرفی غنی نظیر «انسان 250 ساله»، «مفاتیح‌الحیاة» و «شیعه پاسخ می‌دهد» بهره‌گیری شده است. به طور کلی ما سعی داریم با مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان را با منابع معارفی مختلفی آشنا کنیم.

وی اضافه کرد: این طرح‌های مطالعاتی که علاوه بر دانشجویان کارکنان اساتید و خانواده‌ها را نیز شامل می‌شود، در نهایت با انجام آزمون کتبی به کار خود پایان می‌دهد و به افرادی که حدنصاب این آزمون را کسب می‌کنند، جوایزی نظیر سفر به عتبات عالیات اهدا می‌شود.

انتهای پیام

captcha