سفر برهم صالح به ایران شکست تفرقه‌‌افکنی عربستان و آمریکا در روابط دو کشور بود
کد خبر: 3765081
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
سیدرضا صدرالحسینی:

سفر برهم صالح به ایران شکست تفرقه‌‌افکنی عربستان و آمریکا در روابط دو کشور بود

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل غرب آسیا سفر روز گذشته رئیس‌جمهور جدید عراق به ایران را آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور خواند و اظهار کرد: با توجه به فشار آمریکا به عراق برای پیوستن به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و اقدامات مخرب عربستان در ایجاد شکاف بین دو ملت ایران و عراق این سفر مشت محکمی بر سینه زیاده‌خواهی‌های آمریکا و عربستان بود.

به گزارش ایکنا؛ برهم صالح، رئیس‌جمهور جدید عراق، روز گذشته در اولین سفر خارجی خود به وارد ایران شد و با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد.

اهمیت و آثار این دیدار در شرایطی که آمریکا تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را آغاز کرده و به کشورهای مختلف از جمله عراق در جهت کاهش روابط با ایران فشار می‌اورد موضوعی است که می‌تواند در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد.

سفر برهم صالح آغاز فصلی نو در روابط ایران و عراق

رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره پیام سفر رئیس‌جمهور جدید عراق به ایران در شرایط آغاز اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه کشورمان گفت: به نظر می‌آید این سفر آغاز فصلی جدید و نوین در روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر است. نباید فراموش کرد که ایران و عراق 1200 کیلومتر مرز مشترک دارند و فراتر از خاک و آب، مشترکات فراوان اعتقادی، فرهنگی و ایدئولوژیِک بین دو کشور از سالیان بسیار دور وجود دارد.

وی با طرح این مطلب که به چه میزان می‌توان از این روابط عمیق همسایگی و اشتراکات فرهنگی بهره برد، گفت: به نظر می‌رسد سفر روز گذشته برهم صالح می‌تواند تسهیل‌کننده روابط بین دو کشور باشد. رئیس‌جمهور جدید عراق در شرایطی وارد ایران شد که آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌ها به دنبال انزوای اقتصادی ایران هستند اما با توجه به نیاز دو کشور به همدیگر و مواضع بسیار خوب دولت جدید عراق می‌توان گفت دیدار روز گذشته در جهت توسعه و پیشرفت دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

صدرالحسینی اظهار کرد: عراق با وجود آنکه کشور بسیار ثروتمندی است اما در شرایط کنونی ثروتش نقد نشده و نیازمند کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف بالاخص در موضوع انتقال تجربیات خود در زمینه توسعه و پیشرفت است. عراق امروز نیازمند خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران و مشاوره در امورات متعددی است که مردم عراق به آن نیازمندند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در حال حاضر عراق 4 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند اما به لحاظ اقتصادی کشور پیشرفته‌ای نیست زیرا نتوانسته زیرساخت‌های خود را بازسازی و تقویت کند. عراق در حالی دست همکاری به سوی ایران دراز می‌کند که از فراز و فرودهای بسیار زیادی مانند جنگ 8 ساله رژیم بعث علیه ایران و جنگ دهشتناک گروه تروریستی داعش که بخش اعظمی از این کشور را در نوردیده بود، در کنار سوء مدیریت آمریکایی‌ها در دوران بعد از صدام، گذر کرده است. در حقیقت سه زلزله سنگین در طی سه دهه گذشته عراق را زیر و رو کرده است. بنابراین زمنیه همکاری و گسترش روابط دو کشور بسیار فراهم است.

عمق روابط ایران و عراق مانعی بر سر راه تحریم‌های امریکا

وی یادآور شد: البته آمریکا فشار زیادی بر عراق وارد کرده تا با تحریم‌های نامشروع و ظالمانه علیه ایران همراه شود اما روابط تاریخی و عمیق و اشتراکات فرهنگی دو کشور نتوانست مقامات آمریکایی را در این هدف به موفقیت برساند. نیاز عراق به صادرات کالا و خدمات مختلف ایران به نوعی بوده که از ابتدای سال 97 تا پایان مهرماه صادرات ایران به عراق حدود 31درصد افزایش یافته است، براین اساس می‌توان گفت پیوستن عراق به تحریم‌های آمریکا بیش از ایران به خود عراق ضرر می‌رساند و آنها را از مزیت‌های مختلف رابطه با ایران محروم می‌سازد.

صدرالحسینی تأکید کرد: به همین خاطر مقامات عراقی اعلام کردند که با توجه به مصالح و منافع خودشان تصمیم‌ می‌گیرند و آمریکا نیز عراق را جزو 8 کشور مستثنا از تحریم قرار داد که امید است این مسئله به تحقق رسیدن روابط تجاری دو کشور به رقم 20 میلیارد دلار بینجامد.

سفر رئیس‌جمهور عراق به ایران و ناکامی اقدامات تفرقه‌افکنانه مثلث شوم عبری ـ عربی ـ غربی 

صدرالحسینی درباره پیام این سفر به رقبای منطقه‌ای ایران مانند عربستان که به دنبال ایجاد جای پایی برای خود در عراق بودند، گفت: همه اقادمات عربستان پس از فرار و کشته شدن صدام، تخریب در عراق بوده است و براین اساس باید گفت سفر رئیس‌جمهور منتخب عراق به ایران، خاری در چشم سعودی‌ها بود. به خاطر اینکه سعودی‌ها تصور می‌کردند می‌توانند عراق را به عنوان یک کشور عربی و دارای جمعیت اهل سنت قابل توجه در درون خودشان ببلعند و هضم کنند. اما سفر برهم صالح به ایران مشت محکمی بر سینه زیاده‌خواهان فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا و منطقه‌ای از جمله عربستان بود.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه اقدامات مخرب مثلث شوم عبری ـ عربی ـ غربی برای تضعیف روابط دو کشور را نمی‌توان فراموش کرد، گفت: عربستان براساس طرح صهیونیست‌ها و با استفاده از عناصر وهابی ساکن در عراق و با هزینه فراوان تلاش زیادی در ایجاد شکاف در روابط دو ملت و دو دولت انجام داد که به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره، شایعه‌پراکنی برای زائران عراقی در ایران، شایعه قطع برق عراق توسط ایران و اننتشار گسترده آن در فضای مجازی و رسانه‌ها تنها بخشی از این تخریب‌گری بود.

این کارشناس مسائل جهان اسلام بیان کرد: با تمام این اوصاف مراسم راهپیمایی اربعین امسال با شکوه وعظمت خاصی برگزار شد و صحنه‌های بی‌نظیری از استقبال و پذیرایی مردم عراق از زائران ایرانی به نمایش درآمد که خط بطلانی بر مجموعه اقدامات و توطئه‌های این مثلث شوم در بر هم زدن روابط دو کشور بود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha