باید از مناظر مختلف تمسک به قرآن را در بین دانشجویان توسعه دهیم
کد خبر: 3765237
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

باید از مناظر مختلف تمسک به قرآن را در بین دانشجویان توسعه دهیم

گروه فعالیت های قرآنی - معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید از مناظر و پنجره‌های مختلف تمسک به قرآن را در بین دانشجویان گسترش داد. توجه به آموزه‌های دینی به ویژه آموزه‌های اخلاقی که در قرآن کریم مطرح شده، بسیار برای فضای امروز ما و دانشگاه‌ها ضرورت دارد.

باید از مناظر مختلف تمسک به قرآن را در بین دانشجویان داشته باشیمبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، دکتر غلامرضا غفاری در آیین اختتامیه سی‌وسومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که شامگاه گذشته 27 آبان‌ماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد قرآنی از چند ویژگی بهره‌مند و برخوردار است که در درجه اول از بادوام‌ترین و مستمرترین رویدادهای فرهنگی، که عدد 33 امین دوره این جشنواره نشان‌گر اهمیت این رویداد است.

وی ادامه داد: پرمخاطب‌ترین رویداد و همچنین متنوع‌ترین فعالیت‌ها نیز در دایره و در مجموعه این رویداد دنبال می‌شود. به این خاطر که دغدغه اصلی و کلیدی نظام آموزش عالی کشور در این است که بیشترین مشارکت و ورود دانشجویان در این رویداد و فعالیت ارزشمند دنبال شود. همچنین باید گفت به تبع این تنوع، تنوع در نوآوری و خلاقیت را نیز در این مجموعه شاهد هستیم.

غفاری با بیان اینکه سیاست‌هایی را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در باب این رخداد مهم پیگیری می‌کند، تصریح کرد: یکی از این سیاست‌ها در درجه اول، گفتمان‌سازی قرآن در دانشگاه‌هاست چرا که رشد و ترویج فرهنگ قرآنی و دینی در محیط‌های دانشگاهی دغدغه همه قرآن‌دوستان و همه کسانی که به فرهنگ دینی این کشور توجه دارند، است.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه در دانشگاه‌ها و در حوزه نظام آموزش عالی کشور از یک تنوع قابل توجه به لحاظ نیروها اعم از اعضای هیات علمی و دانشجویان بر حسب رشته‌های تحصیلی برخوردار هستیم، که خود ظرفیت قابل اعتنایی خواهد بود همان‌طور که باید از مناظر و پنجره‌های مختلف تمسک به قرآن را در بین دانشجویان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: توجه به آموزه‌های دینی، به ویژه آموزه‌های اخلاقی که در قرآن‌کریم مطرح شده است، بسیار برای فضای امروز ما و دانشگاه‎ها ضرورت دارد که در نتیجه گام موثری را از سوی نقش‌های فرهنگی شاهد هستیم.

غفاری اظهار کرد: فعالیت داوطلبانه دانشجویان و کانون‎های دینی و فرهنگی که شمار آن‎ها قابل توجه است، از نکاتی است که باید به آن اشاره کرد، چرا که بیش از 70 درصد از 4000 کانون فرهنگی که در دانشگاه‌های ذیل مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول به فعالیت هستند، در حوزه علوم دینی، قرآنی و مذهبی فعالیت دارند که خود فرصت مغتنمی است.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: آنچه حایز اهمیت خواهد بود این است که آموزه‌های قرآنی نه تنها در سطح نظر و ایده در بین دانشجوبان ترویج و آموزش داده شود، بلکه مهم است که این‎ها به نوعی در برنامه عملی، رفتاری و سبک زندگی که دانشجویان و در محیط‎های دانشجویی دارند نمود خود را داشته باشد و شاهد عظمت و مجد فرهنگ قرآنی در محیط‌های دانشگاهی باشیم.

غفاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سی‌وسومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور حاصل اقدامی یک ساله است و کاری است که مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت و امروز آخرین مرحله آن را نظاره‌گر بودیم. کوچک‌ترین واحدهای دانشگاهی در این امر ورود داشته‌اند و سپس در مقیاس دانشگاه و در سطح منطقه و بعد هم سراسری و در نهایت به صورت ملی دنبال شد و شاهد فعالیت مجموعه 330 هزار نفری در این جشنواره بودیم.

وی افزود: واحدهای مختلف دانشگاهی به صورت مشخص، همچنین مجموعه‌هایی در ذیل وزارت علوم تحقیقات و فناوری همچنین دانشگاه‌های ستادی ذیل این مجموعه شامل دانشگاه پیام‌نور، فرهنگیان، علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای، مجموعه دانشگاه‌های ذیل وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هم در واحدهای دانشگاهی و هم دفتر مرکزی در این خصوص سهم و نشر فراوان داشتند.

انتهای پیام

captcha