اثبات کنیم که رابطه ما با قرآن مهجورانه نیست
کد خبر: 3765251
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
حجت‌الاسلام محمدی:

اثبات کنیم که رابطه ما با قرآن مهجورانه نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه ما زمانی می‌توانیم بگوییم که در روز قیامت پیامبر(ص) از ما شکایت نخواهد کرد که بتوانیم اثبات کنیم که رابطه ما با قرآن مهجورانه نیست، افزود: اینکه قرآن خوانده، فهمیده و به سمت کارهای هنری سوق داده شود، می‌تواند بخشی از این مهجوریت را بزداید اما مهجوریت‌زدایی نهایی و قطعی زمانی صورت می‌گیرد که قرآن در ساحت عمل، خود را نشان دهد.

مهجوریت قرآن با عملی ساختن آن از بین می‌رودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حمید محمدی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن و عترت دانشجویی کشور که شب گذشته، 27 آبان‌ماه در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با طرح سوالاتی مبنی بر اینکه اصولاً چه نیازی به قرآن داریم و چرا باید به قرآن مراجعه کنیم، اظهار کرد: در صورتی که قرآن نازل نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ چه نسبتی میان قرآن و دانشگاه وجود دارد و چرا به فعالیت‌های قرآنی پرداخته می‌شود؟ علاوه بر رویکرد عاطفی، رویکرد اصیل به قرآن، رویکرد عمل گرایانه و جاری‌سازی قرآن در سه ساحت فردی، خانوده و جامعه‌ای است که توجه به این رویکردها امری مهم بشمار می‌آید.

ایجاد تمدن نوین اسلامی
وی با بیان اینکه ما زمانی می‌توانیم بگوییم که در روز قیامت پیامبر(ص) از ما شکایت نخواهد کرد که بتوانیم اثبات کنیم که رابطه ما با قرآن مهجورانه نیست، افزود: اینکه قرآن خوانده، فهمیده و به سمت کارهای هنری سوق داده شود، می‌تواند بخشی از این مهجوریت را بزداید اما مهجوریت زدایی نهایی و قطعی زمانی صورت می‌گیرد که قرآن در ساحت عمل، خود را نشان دهد و نقش خود را در مدیریت تمام انسان‌های کره زمین و در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایفا کند. در آن زمان است که می‌توانیم مدعی شویم مهجوریت‌زدایی کرده‌ایم. بر همین اساس باید گفت جشنواره‌ای می‌تواند مؤثر باشد که به مهجوریت زدایی‌ها کمک کند.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد: هنگامی که قرآن تجلی کرد و پیامبر(ص) در مقام ابلاغ به مردم مبعوث شد، 5 وجه از قرآن را اجرایی سازی کرد که می‌توان به این 5 وجه اینگونه اشاره کرد؛ قرآن کتابی است خواندنی، دیدنی، شنیدنی، فهمیدنی و در نهایت کتابی است عمل کردنی که در واقع پیامبر(ص) به این 5 وجه توجه فراوانی داشت. بنابراین اگر ما در مقام تبلیغ قرآن، به این 5 وجه توجه داشته باشیم، می‌توانیم مدعی شویم که قرآن را پیش برده‌ایم.
محمدی خاطرنشان کرد: نکته‌ مهم دیگر نسبت شناسی قرآن در زندگی بشری است که برای این منظور اکتفا کردن به بخش‌های لفظی آن نمی‌تواند راهگشا باشد چرا که قرآن در سه سطح ترتیلی، تفصیلی و عملی عمل می‌کند که در بخش عملی آن به نوعی متضمن بخش‌های تبلیغ، بخش تفصیلی آن متدبر معنا و مفهوم است و در واقع عملی است که ما را به این سمت می‌کشاند.
وی عنوان کرد: قرآن کریم از وحی مطلق نشئت گرفته و بر همین اساس هم مهم‌ترین ویژگی که دارد، حیات بخش بودن آن است و هیچ ویژگی والاتر از این موضوع نیست چرا که مظهر حیات و منشأ آن نیز حیات‌بخش است.رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور حی را از منظر قرآن کریم متشکل از سه بخش وحی ظاهری، حقیقی و مجازی دانست و تاکید کرد: در واقع حیات گیاهی و حیوانی در منظر قرآن حی حقیقی نیست و حی زمانی می‌تواند واقعی باشد که با وحی در هم آمیزد.

مرده واقعی
محمدی عنوان کرد: انسان زنده آن است که بتواند از منظر وحی، زندگی را دریافت کند. در خصوص همین موضوع علامه طباطبایی در تفسیر المیزان خود اشاره به این دارد که قرآن به ما می‌گوید کافران میت‌ و مرده واقعی‌اند چرا که کسی زنده است که به وحی وصل است و هرکسی متصل نباشد، ابلاغ لفظ حی به او غلط است؛ بنابراین این نوع زندگی را نمی‌توان حی دانست.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که ما به عنوان حیات می‌توانیم و به عنوان حقیقت از آن یاد کنیم، زمانی است که در سایه وحی شکل گیرد؛ بنابراین برترین انسان‌ها افرادی هستند که توانستند دو حیات را با هم به دست آورند؛ هم شهید شوند و هم بهره‌های قرآنی را به دست آورند.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه جالب است که قرآن برای شهدا هم تعبیر دارد چرا که شهدا را حی می‌داند، ادامه داد: شهدای قرآنی و قرآنیان شهید ما کسانی هستند که به حقیقت قرآن متصل شدند و مصداق بقیه‌الله در عالمند. بنابراین باید توجه داشته باشیم که حقیقت ذات قرآن در وحی و ذات انسان در حی است و در واقع موضوعی که امروز تحت عنوان سبک زندگی قرآنی مطرح می‌شود، بازگشت به این بحث است.
محمدی با تأکید بر اینکه ما در ساختن تمدن نوین قرآنی نقش مهمی داریم، اظهار کرد: در واقع ایجاد تمدن نوین قرآنی مهم ترین آرمان جمهوری اسلامی بشمار می‌رود و این تنها با جاری سازی قرآن و ساحت‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی امکان‌پذیر است.

انتظار از دانشگاه و حوزه‌های علمیه
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مکان دانشگاه با سایر مکان‌ها متفاوت است، انتظاری که از دانشگاه و حوزه‌های علمیه برای جشنواره ها می‌رود، توجه عمیق به ابعاد معنایی و همچنین توجه ویژه به جاری سازی قرآن در تمام ساحت‌های فردی و اجتماعی است؛ ضمن اینکه از بخش‌های آوایی، زیبایی شناسی، بخش هنری و... قرآن که هر یک جایگاه خود را دارد، نباید غفلت کرد.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: جشنواره‌های دانشجویی باید ساز و کارهای لازم برای اجرایی سازی در تمام لایه‌های حکومت را بررسی کند و ما نیز روی دانشجویان حساسیت‌هایی را اعمال می‌کنیم چرا که مدیران ارشد آینده این ممکلت هستند و نباید مانند برخی افراد بدون هیچ آگاهی وارد کار شوند و در میانه مسیر دچار نقص‌هایی گردند. باید امروز نقص‌های موجود را شناخته و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنند تا شاهد جاری سازی مبانی و مولفه‌های سبک زندگی در جامعه باشیم.
محمدی با اشاره به کلامی از علامه طباطبایی که می‌گوید «قرآن برنامه زندگی بشر است»، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که اگر قرآن در زندگی ما معنای درست خود را پیدا کرد و ما قرآنی شدیم، در آن هنگام می‌توان عنوان کرد که برگزاری اینگونه جشنواره‌ها حرکت‌های بسیار خوبی هستند.

انتهای پیام

captcha