ضرورت پیش برد محتوای برنامه‌های قرآنی متناسب با نیاز جامعه
کد خبر: 3765261
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

ضرورت پیش برد محتوای برنامه‌های قرآنی متناسب با نیاز جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: می‌توان با استفاده از نخبگان فرهنگی محتوای برنامه‌های قرآنی را متناسب با نیاز جامعه پیش برد.

می‌توان محتوای برنامه‌های قرآنی را متناسب با نیاز جامعه پیش بردزهرا پارساپور در حاشیه اختتامیه سی‌وسومین مسابقات قرآنی دانشجویی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: موضوع قرآن از آن دست مباحثی است که می‌تواند محور خوبی برای جمع کردن همه علایق، سلایق و ایده‌ها در دانشگاه‌ها باشد. بر همین اساس ما باید جامعه خود را با محوریت قرآن قرار دهیم. من تصور می‌کنم با توجه به شرایط فرهنگی فعلی، نیاز داریم که با استفاده از افراد متفکر در این حوزه که تعدادشان هم کم نیست و همچنین متخصصان سیاست گذاری فرهنگی، بتوانیم در فرم و محتوای برنامه‌های قرآنی خود بازنگری مناسب و با اقتضائات روز جامعه خود داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ما در وزارت علوم تصمیم داریم به مسائل مذهبی روز جامعه را با نگاهی اعتقادی، ولایی و قرآنی به گونه‌ای که بتواند پاسخ گوی نیازهای ما باشد، بپردازیم. برای مثال در موضوع عاشورا و مسائل عاشورایی با نشست‌هایی که داشتیم، تلاش کردیم نگاه تازه‌ای نسبت به این موضوعات داشته باشیم.
مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: البته ممکن است این نگاه با نگاه چند سال گذشته ما متفاوت باشد اما قطعا می‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه امروز ما باشد. بنابراین من تصور می‌کنم در گذشته هم اینگونه بوده و روایت ثابتی از قرآن، زندگی ائمه(ع) و مراسمات دینی در طول 14 قرن نمی‌‌بینیم.
پارساپور اظهار کرد: ما هم در دفتر سیاست گذاری تلاش می‌کنیم تا در حد توان خود به بازخوانی نسبت به این متون ارزشمند و البته متناسب با شرایط روز اهتمام داشته باشیم.
وی عنوان کرد: می‌توان تفاوت این دوره از جشنواره را با سال‌های گذشته لمس کرد اما به عقیده من باز هم نیاز به جشنواره‌ها و برنامه ریزی‌های گسترده و عمیق تری وجود دارد. امیدوارم که گام‌های موثری را در خصوص محتوای آن‌ها و سوالاتی که امروز ما از قرآن داریم و به عبارتی سوالات امروز نسل جوان را از دل قرآن استخراج کنیم و بتوانیم پیوندی بین فکرها و ایده‌های امروز در دانشگاه برقرار کنیم.
مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ممکن است که این اقدامات در قالب مسابقه، نشست‌های تخصصی، همایش‌ها، گفت‌وگوها، کرسی‌ها و برنامه‌های دیگر، برگزار شود اما در کیفیت مسابقات و نوع آن‌ قطعا تاثیرگذار خواهد بود.
پارساپور اظهار کرد: در واقع ما باید تحقیق کنیم که قدمای ما چطور به تمام ابعاد هنری زیباشناسانه، فکری و علمی با قرآن پیوند می‌زدند؛ این در حالی است که امروز نمی‌توان شاخه‌ای از هنر را یافت که به نوعی از قرآن بهره نگرفته و آن را در خود متجلی نکرده باشد. این هنرها می‌تواند در قالب‌های مختلفی مانند معماری، خطاطی، ادبیات و شعر نیز ظاهر شود.
مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: من تصور می‌کنم جوانان و به ویژه دانشگاهیان ما باید این را در گوشه ذهن خود داشته باشند که همانطور که تمام ابعاد فرهنگ ما به آیات قرآن تنیده است، به نوعی متخصصان ما نیز باید در هر رشته‌ای که فعالیت دارند، نگاهی به قرآن و معارف آن داشته باشند و بتوانند از این دریای عمیق و معجزه الهی در رشته تخصصی خود بهره مند شوند.

انتهای پیام

captcha