خدمت به قرآن از قم تا هلسینکی
کد خبر: 3765265
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

خدمت به قرآن از قم تا هلسینکی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ خدمت به قرآن مکان و زمان نمی‌شناسد؛ عشق می‌خواهد و تخصص و توانمندی؛ علی علیزاده از جمله قاریان ممتازی است که واجد این چند صفت است؛ او به علت جذابیت در اجرای برنامه‌های قرآنی و تسلط به قرائت، برنامه‌های مخاطب‌پسندی را اجرا می‌کند.

خدمت به قرآن از قم تا هلسینکیبه گزارش ایکنا، علیزاده از کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های قم گرفته تا ترکیه، لبنان و فنلاند و انگلیس به تبلیغ قرآن کریم و آموزش قرائت و مفاهیم این کتاب شریف می‌پردازد. ارتباط خوب و قوی با مخاطب، به‌کارگیری جذابیت‌های هنری در اجرا و تلفیق آموزش قرآن با آواها و نواهای قرآنی و تکه‌کلام‌های لبخند بر لب‌آور از جمله ویژ‌گی‌های این قاری و مربی قرآن است.

علیزاده، قاری قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص سفرها و برنامه‌های قرآنی خارج از کشور خود بیان کرد: حدود 20 سال است که ماه رمضان برای اجرای برنامه‌های قرآنی به خارج از کشور می‌روم، امسال هم طبق معمول سال‌های گذشته از 5 تا 25 ماه مبارک رمضان به کشور فنلاند سفر کردم.

وی افزود: در مدت حضور در این کشور برنامه‌های مختلف قرآنی از جمله آموزش قرآن، تجوی، صوت، لحن و ترتیل‌خوانی را اجرا کردم و به طور متوسط در روز سه ساعت برنامه قرآنی داشتم.

این قاری قرآن ادامه داد: همچنین شب‌های قدر ویژه برنامه دعای افتتاح و دعای جوشن کبیر در برنامه داشتم، استقبال بسیار خوبی از این برنامه‌ها صورت می‌گرفت به طوری که حدود 70نفر جمعیت در برنامه‌ها شرکت می‌کردند.

علیزاده تصریح کرد: امسال مسابقات قرائت، ترتیل خوانی و اذان را در پایان ماه مبارک رمضان برگزار کردیم که برای مردم و شرکت‌کنندگان بسیار جالب بود، با اینکه امسال برای اولین بار این مسابقه برگزار می‌شد اما با کیفیت و استقبال بسیار خوبی همراه بود.

تنوع؛ چاشنی لازم برای برنامه‌های دینی

این قاری و مربی برجسته استان قم تصریح کرد: اگر برنامه‌های قرآنی جاذبه و تنوع بیشتری داشته باشد و همچنین بتواند محتوای خوبی را ارائه کند، مخاطب بیشتری را جذب می‌کند، در واقع نیاز برنامه‌های قرآنی تنوع و محتوا است، سعی بر این است که برنامه‌های قرآنی حالت جنگ و شادی داشته باشد تا بتواند مخاطب را به خود جذب کند.

وی در خصوص برنامه‌های خود برای ارتباط برقرار کردن با مسلمانان دیگر کشورها، گفت: میان برنامه، مسابقه، ذکرها و شعارهای قرآنی اصلی‌ترین برنامه‌های ما برای ارتباط برقرار کردن با مسلمانان دیگر کشورها است و اجرای برنامه‌های آموزشی و قرآنی در اولویت بعدی قرار دارد.

این مدرس قرآن بیان کرد: با وجود ساعات طولانی روزه‌گیری در کشور فنلاند که از شش صبح شروع و تا 11 شب ادامه داشت، اما مسلمانان آنجا به دلیل علاقه به این نوع برنامه‌ها از راه‌های بسیار دور و با زبان روزه به شهر محل اقامت ما می‌آمدند تا از برنامه‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: آنچه که برای این مردم جالب بود، صوت، تلاوت و ترتیل قرآن بود، به طوری که گاهی از یک ساعت قبل از شروع برنامه در محل حاضر می‌شدند و سؤالات خود را از ما می‌پرسیدند یا تمرین می‌کردند، اما آنچه که از همه بیشتر برای آنها جذابیت داشت برخورد خوب و اخلاق قرآنی بود.

علیزاده اظهار کرد: قبل از شروع ماه مبارک رمضان در نبطیه لبنان 8 روز برنامه فرهنگی داشتیم، همینطور برنامه ولادت پیامبر(ص) را هم در ترکیه اجرا کردیم، در تمام این موارد از کشورهای مقصد تماس می‌گیرند و درخواست حضور برای اجرای برنامه را دارند و اینگونه نیست که خود ما برویم.

کمبود مبلغ متخصص قرآنی

وی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب این کشورها برای تبلیغ اسلام، اظهار کرد: مبلغان و مدرسان قرآنی به خصوص آنها که به زبان‌های خارجی تسلط دارند، باید این کشورها را دریابند، چرا که ظرفیت این کشورها برای برنامه‌های قرآنی بسیار بالا است اما متأسفانه تعداد مبلغان و متخصصانی که خارج از کشور به اجرای برنامه می‌پردازند، بسیار محدود است.

به هر حال نباید از این ظرفیت غافل شد و لازم است از هر فرصتی برای تبلیغ دین مبین اسلام استفاه کرد، تعداد زیادی طلبه در قم تحصیل می‌کنند که می‌توانند در این امور هم فعالیت داشته باشند، خوب است که طلاب عزیز در قم نمانند و معنویت را با خود به شهرها و کشورهای دیگر هم ببرند. 

انتهای پیام

captcha