طیبی: برخورد با کار نیابتی در علم/ به جای دعواهای سیاسی در مصالح ملی توافق کنیم
کد خبر: 3765276
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
گزارش ایکنا از بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی؛

طیبی: برخورد با کار نیابتی در علم/ به جای دعواهای سیاسی در مصالح ملی توافق کنیم

گروه ادب ــ رئیس جهاددانشگاهی در مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی گفت: متأسفانه چندین سال است که یک روند نادرست به‌عنوان مقاله‌نویسی و پایان‌نامه نویسی توسط مؤسسات و افراد در کشور رایج شده که باید با این مسئله برخورد شود.

طیبی:برخورد با کار نیابتی در علم/به جای دعواهای سیاسی در مصالح ملی توافق کنیم

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم که همزمان با هفته کتاب در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار می‌شود گفت: در جهاد دانشگاهی توسعه را در حوزه فرهنگی، علم، فناوری و آموزش می‌بینیم و در این زمینه نیز تلاش کرده‌ایم الگوسازی کنیم که یکی از این الگوها با تأسیس جهاد دانشگاهی در سال 59 آغاز شد و پس از آن سازمان انتشارات راه‌اندازی شد. در این زمینه سعی شده محققان نتیجه پژوهش‌ها را مکتوب و مستند کنند و از ابتدای تأسیس این سازمان نیز بر این موضوع تأکید شده است.
وی افزود: جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی دانشجویان را تشویق می‌کند، تحقیقات خوب خود را در قالب پایان‌نامه‌ها تبدیل به کتاب کنند و از سوی دیگر این پایان‌نامه‌ها باید در مسیر حل مشکلات کشور باشد.
طیبی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی اولویت‌های اساسی کشور در زمینه توسعه پایدار و صنعتی در کشور است، بعد از ۴۰ سال هنوز استراتژی مشخصی در رابطه با توسعه صنعتی نداریم و در این راستا باید تحقیقات در این حوزه متمرکز شود. همچنین با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی اولویت‌بندی‌ها باید انجام شود تا پژوهشگران تکلیف خود را بدانند، یکی از مشکلات دیگر این است که اقداماتی صورت گرفته در دانشگاه‌ها تا چه اندازه مثمر ثمر است؟
وی در ادامه بیان کرد: اغلب مقالاتی که از سوی دانشجویان دکتری در ISI منتشر می‌شود نتایج آن را خارجی‌ها استفاده می‌کنند و ما از آن‌ها بهره‌ای نمی‌بریم. اساتید که می‌توانند در زمینه حل مشکلات کشور کمک کنند و این کار باید انجام شود و در کنار مقالات یادشده موضوعات دیگر هم توجه مورد قرار گیرد. چاره‌ای نداریم باید فاصله را کم کنیم.
طیبی تصریح کرد: مجموعه‌ای مانند جهاد دانشگاهی می‌تواند مسائل روز و فناورانه کشور را حل کند و در این زمینه علوم نوپدید ظهور یابد که این کار نیازمند اراده و برنامه است، اراده در مسئولان وجود دارد، اما باید برنامه نیز به صورت همزمان وجود داشته باشد. متأسفانه دعواهای بی‌حاصل سیاسی کشور نیز در این زمینه مؤثر است و باید بر سر مصالح ملی به توافق برسیم.
وی در ادامه به کار نیابتی در علم اشاره کرد و گفت: متأسفانه چندین سال است که این کار در کشور انجام می‎شود و برای شما کتاب و مقاله می‌نویسند و هر روز در خیابان انقلاب با آن مواجه هستیم و همین موضوع در فناوری هم رخ داده است و از روی فناوری‌های دیگر کپی‌برداری می‌شود. با این مسئله باید برخورد شود البته در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده اما نمی‌دانم چرا پیگیری نمی‌شود.

طیبی: برخورد با کار نیابتی در علم/ به جای دعواهای سیاسی در مصالح ملی توافق کنیم

در ادامه این مراسم علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس فعالیت‌های فرهنگی بوده است از این رو علاوه بر اینکه در زمینه فعالیت‌های قرآنی، گردشگری، افکارسنجی و ... فعالیت می‌‌کنیم در زمینه حوزه نشر این فعالیت‌ها را با قوت بیشتری انجام می‌دهیم.
وی افزود: جشنواره کتاب سال دانشجویی یکی از اقدامات مهمی است که با فاصله اندکی از تأسیس هفته کتاب آغاز شده است.
علیزاده با تأکید بر حمایت از دانشجویان مؤلف گفت: در این جشنواره علاوه بر اینکه به آثار تألیفی پرداخته شده، از آثار ترجمه‌ای نیز قدردانی می‌شود.

طیبی: برخورد با کار نیابتی در علم/ به جای دعواهای سیاسی در مصالح ملی توافق کنیم

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه این مراسم گفت: ما به این جشنواره به عنوان یکی از جشنواره‌های پایا، مانا و دیرینی که در فضای حکمی و علمی کشور در حال رخ دادن است نگاه می‌کنیم. قرآن کتاب خداوند است و توصیه آن دست به قلم شدن است و در آیات و احادیث بسیاری بر این موضوع تأکید شده است.
وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در پی ترویج کتاب رخ داده، سبب شده صنعت کتاب تولد مبارکی داشته باشد، افزود: ترویج نگارش بین رشته‌ای، توجه به مسائل و مشکلات کشور و دست به قلم شدن دانشجویان در حوزه مشکلات کشور اتفاق خوبی است و اثر مثبت آن، ترویج کتاب و کتابخوانی است.
وی با اشاره به آمار سرانه مطالعه و اینکه آمار دقیقی در این زمینه نداریم، بیان کرد: اختلاف تعریف‌ها و معیارها متفاوت است و اینکه به چه امری کتابخوانی بگوییم و اینکه آیا خواندن در فضای مجازی در این پایش قرار می‌گیرد یا نه؟ مطالعه کتاب قرآن و مناجات در آمارها لحاظ می‌شود یا نه؟ باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. با همه این تعاریف، وضعیت سرانه کتاب می‌تواند بهتر از این باشد. باید اعتراف کنیم که بزرگانی بودند که اشتغالات فراوانی داشتند اما دست از مطالعه و کتاب برنمی‌داشتند.

رستمی گفت: اولین مرکزی که در زمینه کتاب و کتابخوانی وظیفه دارند، مراکز علمی و دانشگاهی هستند و تشکل‌های دانشجویی باید به این امر توجه کنند زیرا در بستر ترویج کتابخوانی، آفت فضای مجازی و مطالعات پراکنده، غیرعمیق دامن‌گیر جامعه شده است. آنچه مانع بروز این آفت می‌شود، پرداختن به موضوع مطالعه و کتابخوانی تخصصی است. امیدوارم روزی برسد که مطالعه کاری ارزشی تلقی شود و مطالعه اندک نیز نوعی ضد ارزش محسوب شود.
در ادامه این مراسم از رضا داوری اردکانی، به عنوان خادم کتاب با اهدای هدایایی تجلیل و قدردانی شد.

طیبی: برخورد با کار نیابتی در علم/ به جای دعواهای سیاسی در مصالح ملی توافق کنیم
وی در این مراسم گفت: لطفی که به من داشتید، لطف به کتاب و دانشجو است. من یک دانشجوی ساده‌ام و با دانشجویی پیر شده‌ام. من یک آدم معمولی‌ام و دانشگاه محل زندگی من است و بیش از ۵۰ سال را در اینجا به سر برده‌ام. من اینجا خودم را خادم کتاب نمی‌دانم، اما می‌توانم به آن بنازم و در کنار سایر عناوین این بهترین عنوانی است که به من اعطا شده است. اینجا جایی است که خادمان کتاب بسیاری در آن خدمت کرده‌اند و من نسبت به آن‌ها هنوز کوچکم.
وی ادامه داد: کتاب‌های بسیار را نقد کرده‌ام، نوشتن را با نقد کتاب در عنفوان جوانی با کتاب «با دیگران عصر طلایی»، ابراهیم خواجه‌نوری آغاز کردم که فصلی درباره مدرس داشت و تصویر درخشانی از مدرس ارائه کرده بود. این قصه مربوط به زمانی نزدیک به ۷۰ سال پیش است. از آن زمان نقد کتاب را رها نکردم و متأسفم که نقد کتاب در روزگار ما رونقی ندارد. اگر خدمتی به کتاب کرده باشم، همین نقد است و وظیفه دانشجویی‌ام را انجام داده‌ام.
داوری اردکانی بیان کرد: دلم می‌خواست یک ساعت و نیم درباره کتاب و خاطرات خادمان کتاب صحبت کنم، اما فرصت نیست. متشکرم که امروز از یکی از پیران دانشکده ادبیات که زندگی‌اش معلمی بوده، قدردانی کردید. من یک معلم ساده هستم و دوست دارم تا زمانی که زنده‌ام کتاب بخوانم، اما متأسفانه خواندن و نوشتن برایم بسیار دشوار شده است.
در ادامه مراسم اختتامیه کتاب سال دانشجویی، عادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با ارائه گزارشی از نحوه اجرای این جشنواره گفت: این جشنواره با شعار «بیست و پنج سال نشر دانایی و ربع قرن با دانشجو» کار خود را از پانزدهم فروردین‌ماه آغاز کرد. در مجموع ۶۳۱ اثر به دبیرخانه ارسال شد که طی چهار مرحله داوری شدند و در نهایت ۹ اثر برگزیده و ۱۸ اثر شایسته تقدیر شدند.
وی افزود: با توجه به آثار رسیده، بیشترین فراوانی را در حوزه علوم انسانی داشتیم. ۶۶ درصد آثار به صورت تألیفی و ۳۴ درصد به صورت ترجمه‌ای بوده و طی دوره‌های گذشته ما از تألیف به سمت ترجمه حرکت کرده‌ایم که این موضوع نکات مهمی را به ما یادآور می‌شود.
در ادامه نماهنگی از فعالیت‌های حجت‌الاسلام اسماعیل آذری‌نژاد در عرصه ترویج کتابخوانی پخش شد و در ادامه از وی به عنوان خادم کتاب با اهدای هدایی تجلیل و قدردانی شد.
آذری‌نژاد در سخنانی گفت‌: من در قم درس خوانده‌ام و در دانشگاه تدریس کرده‌ام، احساس کردم که محرومیت در شهر ما زیاد است و باور داشتم با کتاب و دانش می‌توان این محرومیت را از بین برد. در استان کهگیلویه و بویر احمد بیش از ۲ هزار روستا وجود دارد که در شش سال گذشته به ۷۶ روستا سر زده‌ام و هر روز کودکان یک ساعت کتابخوانی می‌کنند. در چند سال گذشته با کمک کودکان سعی کرده‌ایم تا اقداماتی برای بهبود فضای مدارس انجام دهیم.
وی افزود: در انتخاب کتاب‌ها، تأکید بر این نبوده که فقط کتاب‌های مذهبی خوانده شود، بلکه چند معیار را در این زمینه مدنظر داشتم؛ پرورش فکر، احساسات و عواطف کودکان و آموزش مهارت‌های زندگی از معیار‌های مورد توجه در این زمینه بود. شعارم این بوده که اگر بهترین کتاب در تهران منتشر شود، یک ماه بعد باید در کهگیلویه و بویراحمد در دست کودکان روستایی باشد.
در ادامه ابوطالب حسینی به اجرای استندآپ کمدی پرداخت.

طیبی: برخورد با کار نیابتی در علم/ به جای دعواهای سیاسی در مصالح ملی توافق کنیم
علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که آخرین سخنران این جشنواره بود، برگزاری این جشنواره را ابتکار خوبی از سوی جهاد دانشگاهی دانست و گفت: مهمترین کار این جشنواره کشف استعداد‌ها است. استعدادیابی در دنیا بسیار مهم است و فرق کشور‌های پیشرفته و عقب‌مانده در مسئله نیروی انسانی است. در کشور‌های پیشرفته نیرو‌های انسانی ساخته و استعدادیابی شده و افراد متخصص می‌شوند، اما در کشور‌های عقب مانده انسان بدون آموزش باقی می‌ماند.
وی افزود: یکی از مسائل مهم، تعلیم و تربیت انسان‌هاست. ما باید در این زمینه به تقویت و پرورش عقل و استعداد‌های انسان‌ها توجه کنیم. بزرگترین کار اساتید این است که قوه عقل متعلم را تقویت کند و این طور نباشد که ذهن دانشجو مانند انباری باشد که کالا‌ها در آن ریخته شود. جشنواره کتاب سال دانشجویی گامی مثبت در راستای تقویت و پرورش عقل است.
مطهری در ادامه بیان کرد: فرق تربیت و صنعت در تقویت قوه تعقل است، در صنعت اشیا را ناقص می‌کنیم تا چیزی بسازیم، اما در تربیت این‌طور نیست، بلکه استعداد موجود در شی، انسان یا گیاه را رشد می‌دهیم و زمینه رشد استعداد‌های آن را فراهم می‌کنیم. مانند باغبانی که گیاهی را رشد می‌دهد، در واقع به استعداد‌های فطری او توجه دارد.
وی در ادامه گفت: یکی از بخش‌های این جشنواره مربوط به دانشجویان فارسی‌نویس است که باید به فارسی‌نویسی توجه کنند. اکنون در جامعه، به ویژه صدا و سیما، از کلمه‌ها و واژه‌های خارجی استفاده می‌شود، این چه مرضی است که از این واژه‌ها استفاده می‌کنند. به نظرم یک خودباختگی و حس خودکم‌بینی است که دانشجویان فارسی‌نویس باید به آن توجه کنند. البته برخی نیز فارسی را با حروف انگلیسی می‌نویسند، ما سرنوشت کشور ترکیه را در این زمینه دیده‌ایم. آن‌ها خط خود را به دلیل خیانتی که اعراب به عثمانی‌ها کردند، خط خود را تغییر دادند و به لاتین نوشتند و همین امر سبب شد، رابطه‌شان با اسلام و فرهنگ اسلامی قطع شود.
در پایان این مراسم از دانشجویان برگزیده و شایسته تقدیر با اهدای تندیس جشنواره و هدایایی تجلیل و قدردانی شد.
یادآور می‌شود، در این مراسم محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ و قلم حضور داشتند.

برای دیدن لینک گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام

captcha