جشنواره‌های قرآنی را آسیب‌شناسی کنیم/ مطالعات قرآن‌بنیان باشد
کد خبر: 3765320
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

جشنواره‌های قرآنی را آسیب‌شناسی کنیم/ مطالعات قرآن‌بنیان باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جشنواره‌های قرآنی را باید آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم در کدام قسمت، شرکت‌‌کنندگان کمتری مراجعه کرده‌اند و دلیل این عدم استقبال و بی‌توجهی آن‌ها ناشی از چیست؛ اگر بخواهیم به سمت تولید فکر پیش رویم، بخش‌های پژوهشی جشنواره نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

جشنواره‌های قرآنی را آسیب‌شناسی کنیم/ مطالعات قرآن‌بنیان باشد

رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری در حاشیه اختتامیه سی‌ و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: ما در این جشنواره به وجوه مختلف قرآن اعم از محتوا، معارف قرآنی، اهل بیت(ع) و زیبایی‌شناسی نسبت به قرآن توجه کردیم و آن‌ را با سلایق و البته علایق دانشجویی نیز منطبق ساختیم. در واقع این جشنواره وسیله‌ای است تا سلایق و خلاقیت‌ها شناسایی شود و در نهایت بر جامعه دانشجویی تأثیرات شگرفی را بر جای بگذارد.

وی ادامه داد: بنابراین همه ما باید تلاش کنیم تا برگزاری این جشنواره‌ها موجب شود در همه حوزه‌ها، به‌ویژه حوزه رفتاری تأثیرگذار باشد. اگر رفتار ما در این مسیر قرآنی شود و مناسبات فردی، اجتماعی و دانشگاهی ما را به سمت قرآن و رفتار دینی نزدیک کند، قطعاً برگزاری جشنواره‌ها موفق خواهد بود اما اگر نتواند بر رفتار ما اثر گذارد، جشنواره نتوانسته است به موفقیت‌هایی که باید، دست یابد.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ما اگر به این وجه توجه کنیم، افراد زیادی جذب جشنواره‌ها خواهند شد. اگر دانشجویی توانایی خاصی در زمینه قرآنی دارد باید به او توجه کنیم؛ در این صورت قطعاً این علاقه در او بیشتر رشد پیدا می‌کند اما اگر این توجه وجود نداشته باشد، پیام‌های دیگری را به دنبال خواهد داشت. البته ما هم نمی‌توانیم به اجبار افراد را در این مسیر قرار دهیم اما اگر به درستی و متناسب با نیازهای فرد و با علایق افراد کار کنیم، قطعاً جوانان به این سمت کشیده خواهند شد.

وی گفت: برگزاری این جشنواره‌ها آغاز یک حرکت است. اینکه می‌توانیم در اینجا دانشجویی را پیدا کنیم که در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت دارد به علایق او جهت می‌دهیم و به فعالیت‌های او نیز توجه می‌کنیم. باید اینگونه اقدامات صورت گیرد چرا که این افراد می‌توانند در لایه‌های مختلف بر سایر افراد تأثیرات بسیاری داشته باشند و این تأثیرات می‌تواند با دیدن یک اثر هنری، شنیدن صوتی زیبا، اذانی دلنشین و... باشد و از این طریق است که می‌توان اثرات این جشنواره را بر دیگران شاهد بود.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: قرآن دارای روحی لطیف و زندگی‌ساز است و می‌تواند به سبک زندگی ما جهت دهد چون با روح انسان در ارتباط است اگر به پبام‌های قرآن توجه کنیم، قطعاً شاهد تاثیرات خوبی خواهیم بود. در واقع اخلاق، محوری‌ترین موضوع قرآن است که اگر با این رویکرد به آن بنگریم، قطعاً با قرآن انس پیدا خواهیم کرد و این می‌تواند در زندگی فردی و اجتماعی ما مؤثر واقع شود.

وی تأکید کرد: باید جشنواره را آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم در کدام قسمت، شرکت‌‌کنندگان کمتری مراجعه کرده‌اند و دلیل این عدم استقبال و بی‌توجهی آن‌ها ناشی از چیست؛ اگر بخواهیم به سمت تولید فکر پیش رویم، بخش‌های پژوهشی جشنواره نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مهم‌تر از آن اینکه امسال هجدهمین جشنواره پایان‌نامه‌های قرآنی برگزار خواهد شد که در آن به مطالعات بین‌رشته‌ای توجه ویژه‌ای شده است.

جعفرپور گفت: قرار است در این جشنواره نتایج مطالعات قرآنی و بین‌رشته‌ای قرآنی در حوزه‌هایی مانند هنر با قرآن، سیاست با قرآن، فرهنگ با قرآن و... را جمع‌آوری ‌کنیم. در واقع هدف ما جهت دهی به مطالعات انسانی و حتی غیرانسانی کشور است که بتواند مطالعات قرآن‌بنیان باشد.

انتهای پیام

captcha