اختلاف در تعریف موسیقی انقلاب
کد خبر: 3765473
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
شاهنگیان بیان کرد:

اختلاف در تعریف موسیقی انقلاب

گروه جهاد و حماسه ــ آهنگساز کشورمان با تأکید بر اینکه در تعریف موسیق انقلاب اختلاف وجود دارد، اظهار کرد: از نگاه من، تمام آن نواها که از قبل از پیروزی انقلاب به عنوان سرود ساخته می‌شد تا تمام نواهایی که باعث ایجاد شور در روزهای انقلاب شد، موسیقی انقلاب را تشکیل داده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، یکی از جلسات چهل شاهد با حضور حمید شاهنگیان، آهنگساز کشورمان برگزار شد.
وی در این جلسه که با موضوع «موسیقی انقلاب اسلامی» برپا شد، گفت: در تعریف موسیقی انقلاب، اختلافاتی وجود دارد اما از نگاه من، تمام آن نواها که از قبل از پیروزی انقلاب به عنوان سرود ساخته می شد تا تمام نواهایی که باعث ایجاد شور در روزهای انقلاب شد، موسیقی انقلاب را تشکیل داده‌اند. مهمترین اثر این موسیقی جمع کردن مردم و هم نوا کردن آنها بوده است تا آنها به اهداف خود دست یابند.
وی ادامه داد: جهت دادن به افکار مردم، یکی دیگر از تأثیرات این موسیقی است که آن را تنها نمی‌توان در فریادهای مرگ بر شاه دید. ما نتوانستیم مسیر موسیقی را در سطح مدیریت اداره کنیم و این یک عیب بزرگ است. بعد از قضیه 17 شهریور به ذهن من رسید که اثری را ثبت کنم. آن زمان به گونه ای بود که همه ترس داشتند و حالا شما تصور کنید در شرایطی که همه تصور می‌کنند که یک ساواکی در کنار آنها وجود دارد من هم خواندم و هم با خودم گروه درست کردم چرا که نمی‌شد به کسی اعتماد کرد. من چند تا اثر به این شکل ضبط کردم که به دست امام رسید. موسیقی انقلاب باید برای همه سنین باشد چرا که نیاز است کودکان هم با آن آشنا شوند. باید کار برای افراد به گونه ای تعریف شود که موضوع را به درستی دریافت کنند.
شاهنگیان در ارتباط با مدیریت در موسیقی اظهار کرد: متأسفانه مدیریت درستی در این حوزه انجام نشده و مهمترین معضل بلاتکلیفی در موسیقی است. باید مشخص کنند چه چیزی باید وجود داشته باشد و چه چیزی نباید باشد، تکلیف باید مشخص باشد. کسی با موسیقی مشکلی ندارد و بنظر می رسد مقام معظم رهبری نیز صلاح نمی‌داند که صداو سیما موسیقی پخش نکند و از آن جلوگیری شود. ما در طول این 40 سال یک مدیر معقول برای آنکه فکر کند کارهای غلط در موسیقی را انجام ندهد، نداشته‌ایم. ما یک بلایی که سرمان آمد، این بود که ما همه چیز را از زاویه و دریچه سیاست دیده‌ایم.
وی بیان کرد: اول انقلاب امام(ره) فرمودند «ملی‌گرایی خلاف اسلام است» و بسیاری از سرودها اجازه پخش نداشتند این باعث سوء تفاهم در جامعه شد. معنی این حرف آن است که ملی گرایی را جای اسلام قرار ندهید نه اینکه کاملا غلط است. بعضی ها با سرود ای ایران مخالف بودند و این واقعا آزار دهنده بود. این موسیقیدان کشورمان در انتها گفت: باید آسیب شناسی شود و ما باید یک گروه تحلیلگر یک جامعه نمونه درست را پیدا کنند. بنی صدر گفت من اولین رییس جمهور ایران هستم و 11 میلیون رآی دارم، چرا چون علمی با موضوع برخورد کرد، چرا؟ چون یک جامعه نمونه درست را انتخاب کرد تا با خود همراه سازد. این آسیب‌شناسی باید بشه که چرا جوانان ما این موسیقی را نمی‌پسندند و چرا سبک دیگر را می‌پسندند.
انتهای پیام

captcha