سهم 7 درصدی محصولات ایرانی از بازار افغانستان
کد خبر: 3765486
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹

سهم 7 درصدی محصولات ایرانی از بازار افغانستان

گروه اقتصادی- مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران سهم صادرات محصولات ایرانی از بازار افغانستان را هفت درصد اعلام کرد و گفت: آمار صادرات محصولات ایرانی به افغانستان نسبت به سال گذشته 24 درصد رشد داشته است.

سهم 7 درصدی محصولات ایرانی از بازار افغانستان

به گزارش ایکنا از البرز، فرهاد نوری، مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، 28 آبان در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری افغانستان که با محوریت توسعه صادرات غیرنفتی برگزارشد، اظهارکرد: علی‌رغم تحریم‌های ناعادلانه، 53 میلیارد دلار آمار واردات و صادرات ایران در 7 ماه گذشته است و از این رقم 27 میلیارد دلار به صادرات و 26 میلیارد دلار به واردات کالا مربوط می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این تراز تجاری بدون احتساب فروش نفت حاصل شده است، افزود: امسال صادرات محصولات ایران به کشور افغانستان 1.9 دهم میلیارد دلار بوده و خوشبختانه این رقم با رشد 13 درصدی همراه شده است.
این مسئول سهم صادرات محصولات ایرانی از بازار افغانستان را هفت درصد اعلام کرد و گفت: آمار صادرات محصولات ایرانی به افغانستان نسبت به سال گذشته 24 درصد رشد داشته است که این آمار بیانگر ظرفیت ویژه بازار افغانستان در حوزه صادرات است.
نوری بیان کرد: برای توسعه بازاریابی و صادرات کالا به افغانستان تدابیری اتخاذ شده که از ورود کالاهای بی کیفیت ایرانی به این بازار جلوگیری شود و کالاها براساس استانداردهای تعریف شده به بازار عرضه شوند.
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به پتانسیل‌های ویژه منطقه اگر ایارن بتواند بازار 9 کشور همسایه از قبیل افغانستان و عراق را به دست بیاورد، 80 درصد موفقیت را در حوزه صادرات محصولات به دست آورده است.
این مسئول بیان کرد: با توجه به شرایط امروز ایران در حوزه واردات و صادرات کالا قطعا مشکلاتی وجود دارد اما انگیزه ایران و افغانستان در حوزه گسترش روابط تجاری آنقدر زیاد است که بر روند مراودات تجاری این دو کشور تاثیر منفی نمی‌گذارد.
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه از ظرفیت ویژه البرز سخن به میان آورد و گفت: این استان در حوزه صنایع غذایی، قطعه سازی و دارو بسیار قوی عمل می کند. امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا همکاری بین تجار البرزی و افغانستان بیشتر شود.
نوری توصیه کرد: تجار البرزی اگر می‌خواهند بازار کشورهای همسایه از قبیل افغانستان را به دست بیاورند باید با تمام پتانسیل وارد عرصه شوند و کالاهای خود را با بهترین کیفیت و تنوع تولید کنند.
انتهای پیام

 

 

captcha