تأسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی؛ گامی در جهت مبارزه فرهنگی با رژیم پهلوی
کد خبر: 3765488
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
محسن چینی‌فروشان تاکید کرد:

تأسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی؛ گامی در جهت مبارزه فرهنگی با رژیم پهلوی

گروه ادب ــ محسن چینی‌فروشان در آیین بزرگ‌داشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی،‌ تأسیس این انتشارات در دوران استبداد سیاسی و فرهنگی رژیم پهلوی را اقدامی در جهت مبارزه فرهنگی با نظام ستم‌شاهی برشمرد.

به گزارش ایکنا، آیین بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی با حضور اندیشمندان حوزه فرهنگ، عصر امروز ۲۸ آبان‌ماه در سالن همایش‌های پژوهشگاه، فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. در ابتدای این جلسه، نیکنام حسین‌پور، دبیر هفته کتاب و مدیر عامل خانه کتاب در سخنانی اظهار کرد: در دهه ۵۰، نسل جوانان ایرانی به شدت تشنه آگاهی بودند، برای همین این دفتر شکل گرفت و امیدوارم در آینده با قدرت راه خود را ادامه دهد.
وی افزود: موسسه خانه کتاب امسال برنامه‌های متنوعی دارد. برای همین از نمایشگاه کتاب تا به امروز کارهای بسیاری تولید شده است. از دیگر اقدامات خانه کتاب بازدید از پیشکسوتان است تا بتوانیم از احوالشان خبردار شده تا حد توان نیازهایشان را بر طرف کنیم. کارهای دیگری نیز انجام شده که تا همه آنها رسانه‌ای خواهد شد.
بعد از سخنان حسین‌پور، محسن چینی‌فروشان، مدیر عامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی به عنوان دیگر سخنران مراسم گفت: برای من سخن راندن در جمع ادیبان و سخنوران سخت است، اما چون امر شده، انجام وظیفه می‌کنم. اینکه چه شد تا دفتر نشر تاسیس شد، داستان خاص خود را دارد.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: تیزهوشی بسیاری می‌خواست تا در ابتدای دهه پنجاه چنین دفتری تاسیس شود، زیرا در آن دوران استبداد به شدت جامعه را آزار می‌داد. نکته دیگر اینکه حکومت علاوه بر از سرکوب، توجه جدی به روی فرهنگ داشتند. در چنین شرایطی مبارزان تمرکز خود را به روی عملیات‌های نظامی متمرکز کرده بودند، برای همین می‌گویم که راه‌اندازی این دفتر زیرکی خاصی را طلب می‌کرد.
چینی‌فروشان ادامه داد: از ابتدای شکل‌گیری این دفتر تا به امروز ۲۰۰۰ کتاب چاپ کرده است که در چهار سال مدیریت من ۴۵۰ کتاب از رقم ذکر شده را در بر می‌گیرد. همچنین ماهنامه‌ای به صورت اینترنتی منتشر می‌شود که در آن بیداری اسلامی مد نظر قرار می‌گیرد. برگزاری جشنواره خاتم دیگر کار ما در دفتر نشر است. در این رویداد به زندگی پیامبر در حوزه داستان‌نویسی پرداخته می‌شد. در این عرصه هم ۲۰۰ داستان طی این سه دوره برگزاری جشنواره به دستمان رسیده است.

وی در انتهای سخنانش اظهار کرد: قرار است به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، فروشگاهی در خیابان کریمخان خریداری شده تا در آن محصولات این دفتر عرضه شود. اقدامات دیگری نیز انجام شده که در حوصله این مجلس نمی‌گنجد.
در بخش دیگری از این مراسم علی موسوی گرمارودی گفت: دفتر نشر هرگز التقاطی نشد و این امتیاز بسیار مهمی است که این مرکز از آن برخوردار است.
وی بعد از سخنان کوتاه خود، اشعاری در مدح حضرت امیر(ع) خواند. این بخش از برنامه باتشویق فراوان حضار رو به رو شد.
غلامرضا امامی، نویسنده، سخنران بعدی این مراسم بود. وی ظهار کرد: من هیچ‌گاه در مراسم تجلیل از مردگان و زندگان شرکت نمی‌کنم، چون تملق مرا آزار می‌دهد، ولی در این مراسم با پای دل حاضر شدم.
وی اضافه کرد: نقطعه قوت آثار دفتر نشر، چاپ مجموعه کتاب علامه جعفری بود. این دفتر همچنین جوایز بسیاری تا به امروز کسب کرده است که نشان از موفقیت این دفتر دارد.
محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد هم دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: آثار بسیاری از بزرگان در این دفتر به چاپ رسیده است و این دفتر به رشد آنها کمک کرده است. دفتر نشر در ترویج فرهنگ اسلامی موفقیت بسیاری کسب کرده است.
وی تاکید کرد: امیدوارم این دفتر در آینده بتواند نقش مهمی در جهان اسلام ایفا کند. در انتها امیدوارم همه کمک کنند تا این دفتر با قدرت تمام به کارش ادامه دهد.
در بخش انتهایی مراسم، از زحمات مهندس محسن چینی‌فروشان تجلیل شد. همچنین از عباس ملکی، حسین مهدیان و مریم برقعی تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام

captcha