مردم با ارتقای روحیه و کمک به یکدیگر از بحران‌های امروز عبور کنند
کد خبر: 3765602
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
چگونه ایستادگی کنیم/1

مردم با ارتقای روحیه و کمک به یکدیگر از بحران‌های امروز عبور کنند

گروه سیاست و اقتصاد - یک کارشناس اقتصادی گفت: مردم باید با بالا بردن سطح روحیه، کمک فی مابینی و با دست به دست هم دادن، از بحران‌های امروز عبور کنند که لازمه‌اش این است که ما بپذیریم، اکنون دچار یکسری مصیبت‌ها و مشکلات اقتصادی شده‌ایم که با همدلی، همفکری و همراهی قابل حل است.

مردم باید با بالا بردن سطح روحیه و کمک به یکدیگر از بحران‌های امروز عبور کنندمحسن خندان‌دل،  کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اقدامات مسئولان و مردم در برابر فشارهای بین‌المللی اظهار کرد: ما معتقد به این هستیم که هر مشکل داخل خانوادگی و مشکلات گروهی یک مملکت را باید در داخل آن مملکت با تحلیل مناسب و طراحی راه‌حل‌های منتج به نتیجه حل کرد.

وی با بیان اینکه اولین قدم در این حوزه این است که مشکل را شناسایی کنیم و بدانیم اساساً مشکل چیست، عنوان کرد: به همین دلیل در هر جامعه، خانواده، گروه و تشکلی جلسات همفکری برگزار می‌شود و افراد گوناگون به اشکال مختلف، مشکلات و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند؛ دیگران را به همفکری فراخوان می‌خوانند؛ بر اساس این همفکری راه‌حل‌هایی برای حل آن مشکلات طرح کرده و بهترین را انتخاب و بر اساس آن عمل می‌کنند.

خندان‌دل افزود: این روش عملیاتی بسیار بدیهی است که در مملکت ما اتفاق نمی‌افتد. مدیران عالی کشور ما که در راس آن ریاست‌جمهوری قرار دارد و البته سایر قوایی که در حوزه های دیگر فعالیت می‌کنند، هیچگاه مردم را برای طرح موضوع و مشکلات امین خود ندانستند؛ یعنی اولین قدم در کشور ما برداشته نشده است. این یک انتظار اولیه بوده که ما در جریان صورت مساله مشکلات موجود قرار بگیریم و از طریق فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه در جریان قرار نگیریم.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: مسئولان کشور باید بیان کنند که ما امروز در یک مقابله ایدئولوژیک فکری ملی با گروهی از کشورهای دنیا قرار گرفتیم که ما را باید در جریان این مشکلات، تبعات و راه‌حل‌ها قرار دهند تا با هم همفکری کنیم و از این رودخانه خروشان مواج سیل‌آسا عبور کرده و رد شویم.

وی ادامه داد: این اولین شرطی است که باید انجام شود اما متاسفانه در سیستم اجرایی ما اتفاق نمی‌افتد؛ یعنی ما مردم را محرم خودمان نمی‌دانیم. ضروری است طرح موضوع کنیم و آن را به شکل شفاف با مردم مطرح کنیم.

خندان‌دل با اشاره به اینکه اول قدم برای شناسایی مشکل، همفکری و عبور از بحران است، تصریح کرد: قدم دوم این است که سطح مشارکت عمومی را افزایش دهیم. یکی از اتفاقاتی که در چند دهه گذشته افتاده، این بوده که هیچگاه مردم در بخش‌های اجرایی، حکومتی و دولتی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، امین نبوده اند که این مساله تبعات زیادی دارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: ایراد سوم این است که ما قدم اساسی در شناسایی ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه کشورمان را انجام ندادیم؛ هیچگاه به آمارها به شکل قابل رجوع استناد نکرده ایم. اساسا پایه‌های آمار را در کشورمان از بین بردیم و حوزه‌های تصمیم‌گیری را محدود کردیم. امروز در حوزه‎های مختلف همچون حوزه زیست‌محیطی آمار قابل قبولی ارائه نمی‌شود.

وی بیان کرد: چهارمین عامل بحث عقلانیت و رجوع به علم است. در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، مهندسی، دیپلماسی داخلی و خارجی، روابط مالی و بانکی و حوزه‌های مالیاتی و بیمه‌ای، علوم استاندارد شده قابل قبول جهانی وجود دارد که ما بعضا آن‌ را به رسمیت نمی‌شناسیم و از این استانداردها و تجربه دیگران به شکل عقلانی استفاده نکرده‌ایم.

خندان‌دل افزود: زمانی که این دلایل را کنار هم قرار دهیم، مشکلاتی می‌شود که امروز به وجود آمده و ما شناخت صحیحی از آن‌ها نداریم؛ بنابراین برای اینکه دولت بتواند از این رودخانه پرخروش عبور کند، باید به این 4 آیتم با دقت نگاه و به آن عمل کند. دولت باید مردم را محرم خود بداند؛ به عقلانیت علم ایمان داشته باشد؛ واقعیت‌های موجود را مستند تحلیل کرده و شفاف با مردم صحبت کند. اگر این 4 اتفاق بیفتد، به رسالت خود عمل کرده ایم.

این کارشناس اقتصادی گفت: من اگر به جای آقای رئیس‌جمهور و معاونان ایشان بودم، هفته‌ای یک مرتبه با مردم صحبت می‌کردم اما از این صحبت تا صحبت بعدی چقدر زمانی می‌برد و زمانی هم که صحبت می‌کنند، چه می‌گویند؟

وی عنوان کرد: مردم باید این را بپذیرند که باید محبت‌آمیز و عاقلانه برخورد کنند. ما تجربه عبور از بحران‌های جنگ را داریم که در آن زمان عاقلانه رفتار کرده و به درستی مدیریت خود را انجام دادیم تا ما از آن بحران عبور کردیم. بزرگ‌ترین نقطه موفقیت‌آمیز در آن زمان ایجاد وفاق ملی در بین مردم بود و مردم هر کاری از دستشان بر می‌آمد، انجام می‌دادند.

خندان‌دل ادامه داد: این وفاق ملی توسط مردم به وجود آمد. امروز نیز باید این وفاق به وجود آید. ما در شرایط سخت اقتصادی باید به هم کمک کنیم. قسمت بد قضیه این است که دولت به جای اینکه این وفاق ملی و شرایط روحی و روانی مناسب را به وجود آورد، مدام بیان می‌کند که هیچ اتفاقی نیفتاده و همه چیز خوب و عالی است. این رفتارها متاسفانه ما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: مردم باید با بالا بردن سطح روحیه، کمک فی مابینی و با دست به دست هم دادن، از این بحران عبور کنند که لازمه‌اش این است که ما بپذیریم، اکنون دچار یکسری مصیبت‌ها و مشکلات اقتصادی شده‌ایم که با همدلی، همفکری و همراهی قابل حل است. اگر در حال حاضر مقداری از کالاها در بازار کمتر است، می‌توانیم با کمتر مصرف کردن، درست مصرف کردن و با مصرف اشتراکی از این بحران عبور کنیم. فرهنگ اجتماعی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها را افزایش و ارتقا داده و اصلاح کرده تا از این مرحله بگذریم.

انتهای پیام

captcha