حصر فعالیت‌های قرآنی در یک شبکه خاص آسیب‌زا است
کد خبر: 3765630
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

حصر فعالیت‌های قرآنی در یک شبکه خاص آسیب‌زا است

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تفرش گفت: بنده اعتقاد دارم شبکه تخصصی قرآن در صدا و سیما به ترویج فرهنگ قرآن در جامعه آسیب‌ زده است، چراکه فعالیت‌ها در شبکه‌ای تخصصی محدود شده و شبکه‌های دیگر هیچ احساس مسئولیتی در قبال برنامه‌های قرآنی نمی‌کنند یا پرداختن به برنامه‌ها بسیار ضعیف است.

حصر فعالیت قرآنی در شبکه قرآن، از احساس مسئولیت دیگر شبکه‌ها کاسته است

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تفرش در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از زحمات رسانه‌ها در ایام دهه وقف جهت انعکاس اخبار مربوط به این دهه تقدیر کرد و گفت: امید است فعالیت مثبت رسانه‌ای در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف بیش از پیش ادامه داشته باشد.
وی تصریح کرد: عموما مردم از حبس وقف مطلع نیستند یعنی واقف می‌تواند در مدت زمان مشخصی زمین یا ملکی را با نیت مورد‌نظر وقف کرده و پس از اتمام دوره باز‌پس گیرد، اگر در این مدت واقف فوت کرد ملک وقفی به ورثه باز می‌گردد.
حجت‌الاسلام دهقانی ادامه داد: در احیای موقوفات اگر دادگستری پشت و پناه مجموعه اوقاف نباشد به راحتی نمی‌توان از حقوق موقوفات دفاع کرد و این امانت را به خوبی پاسداری کرد. اجرای امینانه نیات واقف بر احدی پوشیده نیست و این امر اهم فعالیت‌های اوقاف به شمار می‌آید.
رئیس اداره اوقاف تفرش اضافه کرد: ضرورت پرداختن به موقوفه‌های قرآنی بر کسی پوشیده نیست و در سطح کلان کشور و استان از کمی موقوفه قرآنی رنج می‌بریم، البته برخی از استان‌ها موقوفه‌های بسیار خوبی در حوزه قرآن دارند ولی ثبت سه موقوفه قرآنی جهت برگزاری محافل، جلسات، تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی نیاز شهرستان برای اشاعه فرهنگ قرآنی را پاسخگو نیست. ما در برگزاری محافل قرآن واقفان این حوزه را جهت تبلیغ و برانگیختن انگیزه بیشتر مردم به وقف‌های قرآنی معرفی می‌کنیم.
وی از برگزاری جلسات متعدد با جامعه قرآنی این شهرستان خبر داد و افزود: برای ترویج آموزش مبانی قرآنی و انس با مفاهیم این مصحف شریف لازم است تعامل خوبی بین اوقاف و جامعه داشته باشیم تا مقوله فعالیت‌های قرآنی را رشد دهیم. از جهت فیزیکی خدماتی صورت گرفته است، خوشبختانه امام جمعه تفکر و رویکرد قرآنی دارند و محافل بسیار خوبی در این شهرستان مدیریت شده است و بذر قرآنی در شهرستان پاشیده شده است که تلاش می‌کنیم آثارش جدی‌تر در جامعه مشخص شود.
حجت‌الاسلام دهقانی در پاسخ به سؤال عدم رغبت واقفان به وقف‌های قرآنی اظهار کرد: قرآن در جامعه شیعی ایران جنبه تشریفاتی داشته است جلسات تنها با تلاوت قرآن آغاز می‌شود اما گاهی محتویات جلسه یا همایش در تضاد با قرآن است. متأسفانه تا صدای قرآن بلند می‌شود مردم گمان می‌برند فردی فوت کرده است، قرآن به تشریفات آغاز مجالس تلاوت برای درگذشتگان محدود شده است، قرآن کتاب تشریفات و اموات نیست بلکه کتاب زندگی و برای زندگان است، لزوم توسعه فرهنگ قرآنی این است که از کارهای تشریفاتی قرآن دست برداریم‌.
رئیس اوقاف تفرش بیان کرد: بنده اعتقاد دارم شبکه تخصصی قرآن در صدا و سیما به ترویج فرهنگ قرآن در جامعه آسیب زده است، چراکه فعالیت‌ها در شبکه‌ای تخصصی محصور شده و شبکه‌های دیگر هیچ احساس مسئولیتی در قبال برنامه‌های قرآنی نمی‌کنند یا پرداختن به برنامه‌ها بسیار ضعیف است.
حجت‌الاسلام دهقانی اظهار کرد: برنامه‌های قرآنی تأثیرگذار باید از شبکه‌های پربیننده پخش شود تا اثرات مثبت آن را در جامعه شاهد باشیم. همه در برابر تبلیغ قرآن سهیم هستیم و قرآن محدود به جایی نیست و اهل منابر، علما، خطبا، معلمان همه باید دغدغه فعالیت قرآنی داشته باشند.
وی با اشاره به اثرگذاری معلم قرآن، نقش معلمان دروس فیزیک، ریاضی و... را در ترویج فرهنگ قرآنی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بهتر است معلمان رشته‌های نظری از قبل آیه‌ای را آماده کرده و با ترجمه برای دانش‌آموزان تلاوت کنند قطعا انجام این روش اثرگذاری بسیار مهمی در تربیت قرآنی محصلان دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در جامعه شاهد هستیم حمایت از تبلیغات قرآنی در جامعه به شدت ضعیف است، گرایش جامعه و خانواده‌ها به فعالیت‌های موسیقی، زبان انگلیسی و ورزش بسیار است.
وی گفت: باید قرآن را با زبان شیرین آموزش داد و تبلیغ کرد، مربیان قرآن عبوس و بداخلاق نباشد، آموزش و پرورش در انتخاب معلم قرآن دقت کند، مراکز قرآنی نسبت به رفتار مربیان خود حساسیت داشته باشند که قرآن با زیباترین شکل و روش آموزش داده شود.
رئیس اداره اوقاف تفرش در پایان از اجرای 13 برنامه در دهه وقف خبرداد و افزود: نواخته شدن زنگ وقف، برپایی نمایشگاه با محوریت وقف توسط دانش‌آموزان، دیدار با امام جمعه، فرماندار، میزبانی از عزاداران، دیدار با خانواده شهدا، آماده‌سازی مصلا، دیدار اصحاب وقف، نشست تخصصی با منتخبین جامعه روحانیت، برپایی خیمه‌های معرفت‌بخشی از برنامه‌های اجرایی در این ایام بود.
انتهای پیام

captcha