شکاف بین نسل‌ها؛ مشکلی نیازمند توجه
کد خبر: 3765675
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

شکاف بین نسل‌ها؛ مشکلی نیازمند توجه

گروه اجتماعی - استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: وقتی که نسل تولید می‌شود سه اتفاق جامعه‌پذیری، فرهنگ‌پذیری و فرهنگ‌یابی حتماً باید رخ دهد و اگر این سه کار به ترتیب اتفاق نیفتد نظام بین نسل‌ها دچار تداخل و شکاف می‌شود.

شکاف بین نسل‌ها؛ مشکلی نیازمند توجه

به گزارش ایکنا از البرز، علیرضا قبادی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی عصر روز دوشنبه، 28 آبان در نشست بررسی مسائل اجتماعی - اقتصادی ایران که با عنوان «عدم وجود فهم مشترک بین نسل‌ها» به‌همت اداره فعالیت‌های دینی ادبی هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: همه ما باید قاعده احترام گذاشتن به یکدیگر را رعایت کنیم و به نظرات مختلف یکدیگر احترام بگذاریم.
قبادی افزود: برای بررسی دقیق موضوع عدم وجود فهم مشترک بین نسل‌ها ابتدا باید به جامعه این‌گونه نگاه کنیم که انسان در ابتدا یک فرزند و دارای پدر و مادر است و در سا‌ل‌های بعد آن فرزند تبدیل به پدر یا مادر می‌شود؛ انسان نسبت به پدر و مادر داشتن نگاهی به عقب دارد و نسب به فرزندی داشتن نگاهی به جلو دارد.
وی اضافه کرد: ارتباط‌های ما ابتدا در ‌نهادی به نام خانواده برقرار می‌شود؛ در خانواده وظایف مختلفی وجود دارد که این وظایف عبارت‌اند از پاسخ دادن به نیازهای جنسی، سرو سامان دادن اقتصادی، آماده شدن برای زندگی در نظام گسترده اجتماعی.
قبادی در ادامه گفت: خانواده زمینه‌ای است که یک مرد و یک زن زیر یک سقف دور یک سفره در پناه قانون زندگی می‌کنند و اقتصاد مشترکی دارند و فرقی ندارد که فرزندی داشته باشند یا نداشته باشند.
این استاد جامعه‌شناسی گفت: فرزندانی که‌ توسط خانواده به وجود می‌آیند نسل می‌شوند، در موقعی که نسل‌ها به وجود می‌آیند در نظام خلقت و نظام اجتماعی رابطه متقابل دارند؛ این روابط متقابل برای ما به لحاظ معنایی و نشانه‌شناسی تعیین تکلیف می‌کنند و موافقت‌ها و مخالفت‌ها و یکسانی و غیریکسانی‌هایی ایجاد می‌شود.
قبادی ادامه داد: وقتی که نسل تولید می‌شود سه اتفاق جامعه‌پذیری، فرهنگ‌پذیری و فرهنگ‌یابی حتما باید رخ دهد و اگر این سه کار به ترتیب اتفاق نیفتد نظام بین نسل‌ها دچار تداخل می‌شود؛ عناصر مختلفی در پرورش نسل‌ها دخیل هستند از جمله نظام خانواده و نظام اجتماعی.
وی بیان کرد: در برخورد با پدر و مادر با دو الگوی طرح‌واره وعادت‌واره مواجه می‌شویم؛ عادت‌واره به معنای الگوبرداری از رفتارهای پدر و مادر و طرح‌واره به معنای استفاده از تجریبات پدر و مادر و یافتن آن روشی است که خود انسان می‌خواهد؛ در نظام اجتماعی پدر و مادر نسبت به فرزندشان وظایفی را دارند.
قبادی گفت: آیا این تحولاتی که اتفاق می‌افتد و تفاوت طرح‌واره‌ای که فرزندان ایجاد می‌کنند به معنای عدم وجود فهم مشترک است؟ خیر حتماً نباید فهم مشترکی بین فرزندان و پدر و مادر باشد ولی اکنون دغدغه‌ای درون جامعه ایجاد شده است که در جلسات آینده باید به طور اساسی به آن می‌پردازیم.
انتهای پیام

captcha