تشریح راه‌های قرآنی دعوت به نماز/ حکمت؛‌ نخستین راه دعوت به نماز
کد خبر: 3765726
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱

تشریح راه‌های قرآنی دعوت به نماز/ حکمت؛‌ نخستین راه دعوت به نماز

گروه فرهنگی ـ مدیر مرکز تخصصی مهدویت راه‌های دعوت به نماز را بر اساس آیات قرآن تشریح کرد و گفت: حکمت، موعظه حسنه و جدال سه راه دعوت قرآنی به نماز است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت، صبح امروز 29 آبان‌ماه در چهارمین اجلاس نماز شهرستان شهرکرد که با حضور جمعی از مسئولان استان، دانشجویان و دانش آموزان و فعالان اقامه نماز ادارات در سالن غدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، با بیان اینکه تربیت دینی و قرآنی و اسلامی بدون نماز هرگز میسر نیست، گفت: نماز برنامه‌ای برای تکامل روح و روان انسان است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه قرآن بهترین کار در دنیا را دعوت به خدا می‌داند، افزود: علت این فرمایش خداوند در قرآن ایجاد جامعه‌ای با چارچوب‌های لازم تربیتی و اخلاقی است تا بتواند در مسیر صلاح و کمال قرار گیرد.
کلباسی نماز ریاکارانه را آفت دیروز و امروز جامعه خواند و اظهار کرد: قرآن کریم چنین نمازی را از بی‌نمازی بدتر می‌داند و بر اساس آیه «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ» در سوره ماعون بر حال چنین افرادی وای می‌گوید.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت نماز را جلادهنده روح و روان انسان دانست و تصریح کرد: جامعه‌ای که با نماز واقعی عجین است به کمال می‌رسد و جامعه بدون نماز رو به زوال می‌گذارد.
وی با بیان اینکه قرآن سه راه برای دعوت به نماز بیان کرده است، عنوان کرد: نخستین راه دعوت به نماز حکمت است و حکمت به معنای شفاف‌سازی امور بر اساس دانش و بیان حقایق است لذا کسی هم که می‌خواهد به نماز دعوت کند باید معنا و مفهوم و آثار نماز را به خوبی بشناسد.
کلباسی با تأکید بر اینکه والدین ضرورت نماز برای فرزندان خود را به خوبی درک نکرده‌اند، اضافه کرد: تمام اصول عقیدتی و مذهبی در نماز گنجانده شده است و نماز انسان را از مشکلات وجودی او دور می‌کند.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت موعظه حسنه را دومین راه دعوت به نماز بر اساس آیات قرآن خواند و افزود: موعظه حسنه بسیار جای کار و اثر دارد و یکی از دلایلی که فرزندان از نماز فاصله می‌گیرند روش نادرست والدین در موعظه آن‌هاست.
کلباسی ادامه داد: گاهی برخی از خانواده با فشار و اجبار فرزندانشان را به نماز وادار می‌کنند که این خاطره بدی برای آن‌ها به همراه دارد و باید با عاطفه، تشویق و محبت نماز در دل کودکان جا نهاد.
وی جدال را سومین راه دعوت به نماز برشمرد و خاطرنشان کرد: درک ضرورت نماز بسیار مهم است و باید با تقلید، ترغیب، عادت و تعلیم و تکلیف فرزندان را از کودکی با نماز آشنا کرد تا در سن تکلیف مداومت بر نماز داشته باشند.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت درمان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی را ترویج فرهنگ نماز دانست و ادامه داد: نماز آسیب‌های اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی و حتی آسیب‌های کسب‌وکار را برطرف می‌نماید و تجارب بسیاری در این زمینه‌ها وجود دارد.
انتهای پیام

captcha