تشریح برنامه‌های بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد
کد خبر: 3765779
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

تشریح برنامه‌های بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی برنامه های بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد را تشریح کرد.

تشریح برنامه های بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید در نشست خبری که ظهر امروز، 29 آبان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص برنامه‌های بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد بیان کرد: این نمایشگاه از جمعه، دوم آذرماه به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار خواهد شد.
وی افزود: ساعات بازدید نمایشگاه در روزهای عادی 15 الی 21 و در روزهای تعطیل از 10 صبح الی 21 در نظر گرفته شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه 800 غرفه در نمایشگاه برپا شده است، اظهار کرد: بیستمین نمایشگاه کتاب در فضایی به مساحت 20 هزار متر مربع و مسقف با 10 سالن پیش‌بینی شده است.
مروارید در خصوص حضور ناشران داخلی و خارجی تصریح کرد: بیش از 700 ناشر در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 20 ناشر بین‌المللی از کشورهای آلمان، فرانسه، مصر، عراق، لبنان، سوریه و افغانستان و... در 35 غرفه حضور خواهند یافت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی اظهار کرد: در این نمایشگاه 150 هزار عنوان کتاب توسط ناشران داخلی و 29 هزار عنوان کتاب توسط ناشران خارجی در معرض دید علاقه مندان قرارخواهد گرفت؛ ضمن اینکه همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب تقدیر از برگزیدگان کتاب استانی را نیز خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: برگزاری همایش سواد رسانه‌ای در فضای مجازی و دو بخش ویژه شامل سرای اهل قلم و غرفه دوستداران کتاب از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در نمایشگاه امسال است که سرای اهل قلم جنبه نخبگانی نمایشگاه را نشان می دهد و دربردارنده برنامه های فرهنگی و هنری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی خاطرنشان کرد: جشن امضای کتاب، رونمایی از برخی کتب، برگزاری شب شعر و شب های فرهنگی شهرستان ها، نشست های تربیتی، علمی و تخصصی، برپایی کارگاه ها با موضوعات مختلف و همچنین برگزاری جشن ولادت نبی مکرم اسلام(ع) در نمایشگاه کتاب تدارک دیده شده است.
مروارید با بیان اینکه نگاه ما به نمایشگاه کتاب به عنوان یک کانال ارتباطی بین نخبگان و مردم است، ادامه داد: نگاه ما نه صرف فروش کتاب بلکه یک رویداد فرهنگی است لذا در این راستا نیز برگزاری نشست های تخصی با حضور صاحب نظران و نظریه پردازان را خواهیم داشت. ضمن اینکه جریان دیالوگ و گفت و گو میان صاحبان اندیشه و شهروندان خراسانی در این نمایشگاه پیش بینی شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی با بیان اینکه در همجواری امام رضا(ع) امام گفت‌وگو و ویراستار فرهنگ غنی و جریان ادبی و هنری هستیم، گفت: انتظار می‌رود برگزاری نمایشگاه کتاب برای شهروندان در کنار بارگاه منور رضوی انگیزه بخش باشد و فرهنگ مطالعه، انتقال فرهنگ، تجارب فرهنگی و گفت گو در مشهد مقدس را گسترش دهد.
مروارید بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد برای تحقق این اهداف پتانسیل و ظرفیت را دارد و این امر بهانه‌ای است برای اینکه شهروندان در طول سال جریان فرهنگی کتابخوانی را توسعه دهند و این ظرفیت در نمایشگاه برای کتابخانه ها و کتاب فروشی های مشهد فراهم می شود.
وی با اشاره به اینکه شعار امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب «آگاهی را تماشا کن» است، عنوان کرد: مفتخریم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب میزبان نخبگان، حوزویان، دانشگاهیان و عموم مردم خواهیم بود و دعوت ما از مردم شرکت خانوادگی در نمایشگاه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: جریان دانایی در کتابخوانی است و با توجه به اینکه کتاب یک ابزار است، هدف از کتابخوانی نیز انتقال دانسته ها از گذشتگان به نسل جدید است ضمن اینکه در کنار کتابخوانی نشست‌های تخصصی و فضای مجازی نیز به کمک فرهنگ کتابخوانی آمده است.
مروارید اظهار کرد: دوست داران کتاب، بخش ویژه‌ای برای چهلمین سالگرد انقلاب تدارک دیده اند که تازه‌های نشر مرتبط با انقلاب را شامل می شود. همچنین ضبط خاطرات انقلاب در این غرفه وجود خواهد داشت.
وی عنوان کرد: با ارائه کارت خادمیاری کتاب به دانش آموزان نیز طرح خادمیاران کتاب توسط دانش آموزان در مدارس اجرا می شود. طرح تعویض کتاب کهنه با نو نیز ایجاده انگیزه در افراد می کند که این طرح نیز در نمایشگاه امسال اجرا خواهد شد.
مروارید با اشاره به بخش کافه کتاب اظهار کرد: کافه کتاب نیز می تواند جمعیت زیادی از نسل جوان را جذب کند چرا که اگر کتاب خواندن سنتی به فضای مفرح تبدیل شود در کمک به فرهنگ کتابخوانی و ترویج دانش در جامعه کمک خواهد کرد. در بخش مکتب خانه نیز خوانش متون کهن و قدیمی را داریم که با بیان زیبا برای مخاطبان اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

captcha