بیشترین اشعار آئینی بلوچستان در مدح امام حسین(ع)
کد خبر: 3765829
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
در نشست «زوایای شعر نبوی» مطرح شد؛

بیشترین اشعار آئینی بلوچستان در مدح امام حسین(ع)

کانون خبرنگاران نبأ ــ عبدالسلام بزرگ‌زاده در مورد جایگاه ائمه(ع) در شعر سیستان و بلوچستان، گفت: ورود دین اسلام به بلوچستان با تصوف بوده است. در شعر و ادبیات بلوچ از نظر تعداد بیشترین اشعار آئینی در توصیف و مدح امام حسین(ع) هستند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ هفتمین نشست «شب شعر» با موضوع «زوایای شعر نبوی» و اجرای محمود اکرامی‌فر، شامگاه 28 آبان‌ماه با حضور فاروق صفی‌زاده، شاعر و پژوهشگر از کردستان، عبدالسلام بزرگ‌زاده، شاعر و پژوهشگر از سیستان و بلوچستان، محمد انور بجارزهی، فرماندار شهرستان سرباز، استاد دانشگاه و شاعر سیستان و بلوچستان، روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.
در ابتدا صفی‌زاده در مورد جایگاه شعر نبوی در کردستان، گفت: کردها شاعر به دنیا می‌آیند و شعر با گوشت و خونشان آمیخته است. زبان کردی زبان شعر است. بعد از انقلاب هزاران کتاب به زبان کردی چاپ شد که در اوج پیدا کردن زبان کردی نقش مهمی داشت. در دیوان همه شعرای کرد در مورد پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت شعر وجود دارد که اکثرا از شاهکارهای ادبیات فارسی هستند.
سیستان و بلوچستان؛ پایتخت وحدت اسلامی
بزرگ‌زاده در پاسخ به اینکه چرا کنگره‌های پیامبر مهربانی در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود، بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) در بین امت اسلامی آن‌چنان عمیق جای دارد، که باید از همان 1400 سال قبل در هر شهر و روستایی این کنگره برگزار می‌شد. سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن اقوام مختلف که سال‌هاست در کنار هم زندگی می‌کنند به نام پایتخت وحدت اسلامی نام‌گذاری شده است و به این علت این افتخار نصیب ما شده است.
بجارزهی درباره وضعیت شعر نبوی در سیستان و بلوچستان، گفت: شعر می‌تواند رویکردها و دگرگونی‌هایی را به‌وجود آورد که شاید هنرهای دیگر نتوانند. شعر نبوی در دوره معاصر در بین شاعران بلوچ پررنگ بوده است، اما به نظر می‌رسد در زمان حال این شعر آن‌چنان که باید ساخته و پخته باشد، نیست و شاید این به دلیل کم‌کاری ما در بخش آموزش بوده است.
مهاباد و سنندج اوج ادبیات کردی
همچنین صفی‌زاده درباره وضعیت شعر نبوی در کردستان بیان کرد: در حال حاضر بیشتر اشعار به زبان کردی و در قالب شعر نو سروده می‌شوند. در مهاباد و سنندج اوج ادبیات کردی است.
بزرگ‌زاده در پاسخ به اینکه شعر امروز سیستان و بلوچستان موضوع‌مند است یا موضع‌مند، اظهار کرد: در موضوع بیشتر قوی است. مردم بلوچ با شعر خصوصا شعر نبوی که دائم در تمام مراسم‌ها می‌شنوند عجین هستند. در شعر کلاسیک بلوچ، ابتدای تمام اشعار حمد و ثنای خداوند است و بعد مدح پیامبر(ص) و بعد مدح ائمه(ع)، اما در شعر امروز شاید مستقیما به اسم و صفات پیامبر(ص) پرداخته نشود اما همان وظیفه با ایما و اشاره انجام می‌شود.
کاربرد درست کلمات؛ دلیل ماندگاری
شاعر و پژوهشگر سیستان و بلوچستان درباره مبحث مربوط به نبوت در ادبیات شفاهی این منطقه، اظهار کرد: در ابتدا ترانه‌ها بود که شعرها را شکل می‌داد. میل ذاتی آدمی به سمت و سوی ریتم است که بدون کلمه این ممکن نخواهد شد. این ترانه‌ها، خصوصا در لالایی مادران، کم کم به شعر نبوی گره زده شد.
وی در مورد کاربرد کلمات، افزود: برد همیشه با کلمه است. کسانی ماندگار خواهند شد که کلمه را به درستی و با محبت به کار ببرند. به نظر می‌رسد ما در کاربرد کلمه در بخش دانشگاهی کم کار کرده‌ایم.
صفی‌زاده در مورد ادبیات شفاهی کردستان، گفت: ترانه‌های قدیمی کردی اکثرا 10 هجایی هستند. لالایی‌های بسیاری در مورد شخصیت و سیره پیامبر(ص) داریم.
تجلیل پیامبر(ص) در ادبیات کلاسیک و تحلیل در ادبیات معاصر
بجارزهی در پاسخ به اینکه شعرهای کلاسیکی که در مورد پیامبر(ص) وجود دارند تحلیلی هستند یا تجلیلی؟ بیان کرد: هر دو مورد هست. در ادبیات کلاسیک ما بیشتر بحث تجلیل وجود دارد اما به نظر می‌رسد در ادبیات معاصر، اشعار بیشتر به سمت تحلیل رفته‌اند و گزار در حال صورت گرفتن از تجلیل به تحلیل است.
بیشترین اشعار آئینی بلوچستان در مدح امام حسین(ع)
بزرگ‌زاده در مورد جایگاه ائمه(ع) در شعر سیستان و بلوچستان، گفت: ورود دین اسلام به بلوچستان با تصوف بوده است. در شعر و ادبیات بلوچ از نظر تعداد بیشترین اشعار آئینی در توصیف و مدح امام حسین(ع) هستند. علت آن این است که مردم سیستان و بلوچستان استوره را دوست دارند.
صفی‌زاده در مورد جایگاه ائمه(ع) در کردستان گفت: ما در مورد امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج) اشعار بسیاری، هم به فارسی و هم به کردی داریم.
بجارزهی در پاسخ به اینکه در ادبیات ما کدامیک در مورد پیامبر(ص) بیشتر نمود دارد، اسوه بودن یا استوره بودن؟ اظهار کرد: در ادبیات کلاسیک ما این اسوه به استوره تبدیل شده است و تقصیر آن با شاعران است. در شعر معاصر این اسوه در حال رفتن به سمت تحلیل است.

مینا قنبری
انتهای پیام

captcha