به گزارش ایکنا، آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز 29 آبان ماه در ادامه جلسات تفسیری خود در مسجد اعظم گفت: استکبار و صهیونیسم در درجه اول به شرف و آیین و هویت ما هجوم میآورند و با آن کار دارند و استثمار نفت و منابع در درجات بعدی قرار دارد.
وی با بیان اینکه برخی دائما از زرق و برق غرب و نحوه زندگی و پیشرفتهای مادی و تکنولوژییکی آنان خبر میدهند، ادامه داد: سخن غرب از «وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعَامِ بُيُوتًا تَسْتَخِفُّونَهَا يَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَيَوْمَ إِقَامَتِكُمْ وَمِنْ أَصْوَافِهَا وَأَوْبَارِهَا وَأَشْعَارِهَا أَثَاثًا وَمَتَاعًا إِلَى حِينٍ»(نحل/80) است، ولی در قرآن کریم سخن از «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ»(ملک/2) است؛ قرآن تعابیری فرموده است که این افراد تنها به مال و چشمگیربودن زندگی خود میاندیشند، در حالی که این کتاب شریف، ابزار و وسایل و پیشرفت به تنهایی بدون دین و ایمان را رد کرده است.
وی تاکید کرد: حرف قرآن «لیبلوکم احسن عملا» یعنی کسی که عملش نیکوتر است، در قیامت هم به سعادت خواهد رسید.
آیتالله جوادی آملی با اشاره به سخن جهنمیها که ما اگر گوش میدادیم یا تعقل میکردیم، الان در جهنم نبودیم، بیان کرد: در قیامت جهنمیها میگویند ما یا باید دلیل نقلی و گوش شنوا میداشتیم و حرف رهبران الهی را گوش میکردیم یا باید برای کارهای خود دلیل عقلی میداشتیم و چون هیچ کدام از این دو را به کار نگرفتیم، سرنوشت امروز را داریم.
وی با بیان اینکه عقل در برابر شرع نیست، بلکه در برابر نقل است، تاکید کرد: این تعبیری که گفته میشود «کلما حکم به العقل حکم به الشرع» سخن تامی نیست، زیرا عقل، حق قانونگذاری ندارد، بلکه عقل کاشف قانون و چراغ است و نه مقنن و شارع و از همین رو اگر بگوئیم «کلما حکم به العقل حکم به النقل» درست است.
این مفسر قرآن تصریح کرد: ما با دلیل عقلی و نقلی میفهمیم صراط کجاست، البته عقل فقط کلیاتی را میفهمد و در جزئیات بحثی ندارد؛ بنابراین کسانی که مدعی هستند ما به انبیاء و پیام ایشان دسترسی نداشتهایم، حرفشان مبنای درستی ندارد، زیرا قرآن فرموده ما هیچ قریهای را جز اینکه نذیر و نبی برای آنان فرستادیم، به عذاب مبتلا نکردیم و همه جا حتما نبی داشتهاند که ماجرای تعدادی از انبیاء در قرآن ذکر شده و مابقی نیامده است.
این مفسر قرآن اظهار کرد: مبادی عقل آن قدر متقن است که خداوند بر روی آن صحه گذارده که البته شرایط خاص خودش را دارد؛ لذا اگر دین اصل کلی را میگفت و جزئیات را بیان نمیکرد، عقل میتوانست علیه خدا استدلال کند که چرا پیامبر نفرستادی تا ما را به احکام دین آشنا کند.
انتهای پیام