وقف کتاب و کتابخانه به مراتب از وقف حسینیه‌ها مهم‌تر است
کد خبر: 3765996
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

وقف کتاب و کتابخانه به مراتب از وقف حسینیه‌ها مهم‌تر است

گروه سیاست و اقتصاد ـ متأسفانه هنوز عده‌ای بر این باور هستند که وقف حسینیه دارای اجر بالاتری از وقف کتابخانه است اما این کتابخانه‌ها هستند که اسلام را زنده نگه داشته‌اند و سبب زنده ماندن شعائر الهی شده‌اند. 

وقف کتاب و کتابخانه به مراتب از وقف حسینیه‌ها لازم‌تر استبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله مکارم شیرازی شامگاه سه‌شنبه، 29 آبان‌ماه در دیدار با معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و برخی از کتابداران و مسئولان امور کتابخانه‌ای حوزه‌های علمیه، ضمن بیان خرسندی از فعالیت‌های کتابخانه‌ای حوزه گفت: دوران زندگی بشر به دو بخش ماقبل تاریخ و مابعد تاریخ تقسیم می‌شود.
وی تصریح کرد: پیدایش خط و ثبت وقایع سبب شد تا زندگی بشر متکامل شود و تمدن بشری بدین گونه که وجود دارد تشکیل شود. پیشینیان ما نیز در مسائل اسلامی وقایع و آموزه‌های فراوانی را برای ما به ثبت رسانده‌اند و اگر امروز ما نسبت به همه امور اطلاعات کافی داریم، دست رنج فعالیت پیشینیان است.
وی اظهار کرد: آیندگان نیز نیاز به انتقال مسائل و علوم دارند و پیشرفت کتاب و کتاب‌خوانی سبب می‌شود تا علوم بیشتری به دست نسل‌های بعدی انتقال پیدا کند. در زمینهٔ کتاب و کتاب‌خوانی باید بیشتر کار شود. شنیده‌ام در کشورهای خارجی اهمیت زیادی به این مسئله می‌دهند و در شهرها، مکان‌هایی برای فهرست و راهنمایی محققان برای دست‌یابی به کتاب‌ها و کتابخانه‌ها وجود دارد.
این مرجع تقلید تاکید کرد: در روایتی آمده است که انسان وقتی از دنیا می‌رود؛ امیدش از همه‌چیز قطع می‌شود مگر سه چیز که علم نافع یکی از مسائلی است که در آخرت کنار آدمی است.
وی گفت: ما نباید در زمینهٔ کتابخانه و کتاب‌خوانی عقب بمانیم، کار در عرصه کتاب و کتابخانه کاری جهادی محسوب می‌شود که دارای آثار و برکات فراوانی است و ما باید در این عرصه بیشتر فعالیت داشته باشیم.
این مفسر قرآن ابراز کرد: متأسفانه در خیلی از جاها نیاز به کتاب و کتابخانه است، ولی کتابخانه‌ای موجود نیست. کتابخانه به‌ تنهایی نیاز جامعه را برطرف نمی‌کند بلکه روح کتاب و کتاب‌خوانی باید در جامعه امروز زنده شود.
این مرجع تقلید در پایان بیان کرد: متأسفانه هنوز عده‌ای بر این باور هستند که وقف حسینیه دارای اجر بالاتری از وقف کتابخانه است؛ اما این کتابخانه‌ها هستند که اسلام را زنده نگه داشته‌اند و سبب زنده ماندن شعائر الهی شده‌اند.

انتهای پیام

captcha