الحاق به FATF اقتصاد ایران را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد
کد خبر: 3766029
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵

الحاق به FATF اقتصاد ایران را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد

گروه سیاست و اقتصاد- عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: پیوستن به FATF اگرچه در کوتاه مدت دستاوردهایی را برای ایران به همراه دارد، ولی در بلند مدت فضای اقتصاد ایران را بیش از پیش تحت فشار آمریکا قرار می‌دهد.

الحاق به FATF اقتصاد ایران را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد

محمد واعظ در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: پولشویی، عملی است که باعث قانونی جلوه دادن پول‌های حاصل از فعالیت‌های غیر قانونی می‌شود. در این راستا مجموعه‌ای از فعالیت‌های غیر قانونی به صورت مشترک و برخی نیز به صورت متفاوت در کشورهای مختلف تعریف می‌شود، مثلا درآمدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر در همه کشورها غیر قانونی به حساب می‌آید و اقداماتی که باعث قانونی جلوه دادن این درآمدها می‌شود، پولشویی نام دارد.

محدود کردن استفاده از اسکناس در مبادلات اقتصادی از ابعاد مبارزه با پولشویی است
وی با بیان اینکه کشورهای زیادی برای جلوگیری از پولشویی به وضع قوانین پرداخته‌اند، افزود: یکی از ابعاد مبارزه با پولشویی، محدود کردن استفاده از اسکناس در مبادلات اقتصادی است، به همین دلیل طبق مقررات بانکی کشور ما، دریافت اسکناس بیش از مبلغ 15 میلیون تومان مجاز نیست؛ البته برخی کشورها این محدودیت در خصوص دریافت و نگه‌داری اسکناس را به شکل گسترده‌تری اعمال می‌کنند.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: اگر با پولشویی به مفهوم واقعی و صحیح مبارزه شود، فعالیت‌های غیر قانونی و مبتنی بر جرم خود به خود محدود می‌شود، چون امکان مبادله نتایج حاصل از این فعالیت‌ها وجود نخواهد داشت؛ مثلا کسی که مواد مخدر تولید می‌کند، نمی‌تواند آن را از طریق تبدیل به پول مورد استفاده قرار دهد، در نتیجه خود به خود بخش غیر قانونی در تولید یا همان اقتصاد زیرزمینی محدود می‌شود.

قانون مبارزه باپولشویی در ایران اجرا می‌شود
واعظ خاطرنشان کرد: قانون مبارزه با پولشویی در کشور ما به مورد اجرا گذاشته شده است و خوشبختانه بسیاری از مبادلات اقتصادی در چارچوب نظام بانکی ثبت و ضبط می‌شود، برای مثال کشف شبکه بزرگ اخلالگران در بازار ارز و طلا به دلیل اجرای مقررات مبارزه با پولشویی به سرعت امکان‌پذیر شد، وگرنه یا امکان‌پذیر نبود یا به راحتی امکان کشف این شبکه وجود نداشت.
وی با بیان اینکه بخشی از مقررات پولشویی در کشورهای مختلف به طور متفاوتی تفسیر می‌شود که مهم‌ترین آنها مربوط به مقررات تأمین مالی تروریسم است، گفت: از نظر کشورهای غربی به خصوص آمریکا، تمام سازمان‌ها و نهضت‌هایی که مخالف راهبرد آمریکا بوده و در صحنه فعالیت‌های نظامی حضور دارند، تروریست محسوب می‌شوند؛ در حالی که بر اساس سیاست عمومی و مقررات جاری در کشور ما، مقاومت‌های مشروع مردمی تروریسم به حساب نمی‌آید، لذا تأمین مالی آنها پولشویی تعریف نمی‌شود؛ در حالی که از نظر آمریکا و متحدین راهبردی‌اش، این کار پولشویی نام دارد. در واقع نکته اصلی و در نتیجه اختلاف سیاست میان کشور ما با آمریکا و متحدین راهبردی‌اش در موضوع پولشویی همین مطلب است.

الحاق به FATF اقتصاد ایران را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد الحاق به FATF در پوشش مقابله با تأمین مالی تروریسم فضای اقتصاد ایران را برای مبادلات خارجی محدود کند، یعنی اگرچه در کوتاه مدت دستاوردهایی به دنبال دارد، مثلا اروپا راحت‌تر سازوکار مالی خود موسوم به SPV را اجرا می‌کند، ولی در میان مدت و بلند مدت نظام مبادلات مالی ما بیش از پیش می‌تواند تحت فشار آمریکا و سازمان‌های وابسته به آن قرار بگیرد؛ بنابراین در مجموع به نظر می‌رسد پیوستن ایران به FATF مثبت نباشد.
انتهای پیام

 

captcha