تبیین مبانی اندیشه‌های دفاعی رهبری/ اقتدار دفاعی و موشكی، مبنای قرآنی دارد
کد خبر: 3766076
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
رضوی اردكانی تشریح كرد:‌

تبیین مبانی اندیشه‌های دفاعی رهبری/ اقتدار دفاعی و موشكی، مبنای قرآنی دارد

گروه سیاست و اقتصاد ـ امام جمعه موقت شیراز در تبیین مبانی اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب گفت: تمام این اندیشه‌ها بر مبنای قرآن، سنت پیامبر(ص) و عقل هستند.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی اردكانی، امام جمعه موقت شیراز امروز، 30 آبان‌ماه در چهارمین همایش «تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای» كه به‌همت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منطقه فارس و دانشگاه پیام‌نور فارس در شیراز برگزار شد، گفت: مسئله دفاع یك مسئله بسیار مهم و لازم است كه باید بیشتر به آن دقت شود زیرا امروز دنیا بر روی آن فعالیت می‌كند.
وی با بیان اینكه امروز دشمنان ما به دقت تمام اظهارات رهبر معظم انقلاب را دنبال می‌كنند تا بتوانند راهكار مقابله با آن را پیدا كنند، گفت: آنان به دنبال این هستند تا بتوانند با رهبری مبارزه كنند كه دل‌ها را فتح كرده است.
رضوی اردكانی با تصریح اینكه امروز قدرت ایران اسلامی در منطقه گسترانیده شده است،‌گفت: مهم‌ترین برنامه حفظ این دستاوردهای انقلاب اسلامی كه ثمره آموزه‌های 1400 ساله ائمه و قرآن كریم است و این مسئله احتیاج به این دارد كه با مبانی اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب آشنا شویم.

دفاع فرعی از جهاد است
امام جمعه موقت شیراز در ادامه با بیان اینكه دفاع فرعی از جهاد است و جهاد یك باب در فقه اسلامی است، گفت: هر جنگی جهاد نیست؛ جهاد قتالی است كه در راه خدا صورت می‌گیرد و جنگی كه هدفش اعتلای كلمةالله و دفاع از حق باشد جهاد است.
وی با تصریح اینكه دفاع و جهاد فی سبیل‌الله نیز بر دو قسم است، یكی جهاد بدوی و دیگری جهاد دفاعی گفت: در جهاد بدوی شرایطی است كه در جهاد دفاعی نیست؛ اولین ركن آن وجود امام عالم و عادل است كه شامل ولی فقیه می‌شود.
رضوی اردكانی اظهار كرد: شرط جهاد بدوی این است كه رهبر عادل اعلام كند و این كار می‌تواند برای گسترش اسلام صورت گیرد و این طور نیست كه در اسلام اصلاً جهاد بدوی نداشتیم؛ در صورتی كه پیامبر(ص) برای گسترش اسلام این كار را انجام دادند.
امام جمعه موقت شیراز، شرط دیگر جهاد بدوی را شركت مردان دانست و گفت: جهاد بدوی بر زن‌ها واجب نیست بلكه تنها مردان بالغ و عاقل و توانمند در این جهاد می‌توانند شركت كنند.

دفاع بر همگان واجب است
وی گفت: نقطه مقابل جهاد بدوی، جهاد دفاعی است كه هیچ شرایطی ندارد و یك واجب كفایی است و بر زن و مرد و پیر و جوان واجب است كه اگر مرزهای مسلمانان در معرض تهاجم افتاد باید دفاع كنند و اذن معصوم شرط آن نیست و این همان بسیج است كه ما آن را در دوران دفاع مقدس تجربه كردیم.
رضوی اردكانی با تأكید بر اینكه مسئله دفاع زن و مرد و پیر و جوان ندارد، گفت: فتویات امام خامنه‌ای همان نظریات امام خمینی(ره) است و مبانی دفاعی ایشان خیلی با مبانی دفاعی امام راحل تفاوتی ندارد و بر اساس كتاب، سنت و عقل استوار است.

اندیشه‌های دفاعی رهبری همگی بر مبنای قرآن و سنت است
وی با بیان اینكه مهم‌ترین فتاوای دفاعی امام و رهبری اساس كتاب خدا، سنت و عقل است، به تبیین اندیشه‌های معظم‌له پرداخت و گفت: قرآن در مسئله دفاع بسیار صریح وارد شده است لذا فتاوای رهبری دارای زیربنای قرآنی است و ایشان دفاع از ارزش‌ها، حق و محرومین و مظلومین را واجب می‌دانند و اولین دلیلشان آیه 75 سوره نساء « وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ ...؛ و چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و كودكان مستضعف نمى ‌جنگید ...» است و به استناد این آیه دفاع بر همه واجب است.

آمادگی دفاعی مبنای قرآنی دارد
رضوی اردكانی گفت: همچنین طریق آیه 60 سوره انفال «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ...؛ و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج كنید...» مسلمانان باید همواره آماده باشند لذا آمادگی دفاعی مبنای قرآنی دارد و مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند در مسئله دفاعی و موشكی با هیچكس مذاكره نمی‌كنیم و این قدرت بازدارنده است.
وی با یادآوری اینكه فتوای رهبری در دفاع استفاده از سلاح اتمی نیست، گفت: امروز موشك هم در شرایط خاص استفاده می‌شود اما باید خود را آماده كنیم تا دشمن حساب ببرد.

طبق آیات قرآن، مسلمانان باید مقاومت كنند
امام جمعه موقت شیراز همچنین نظریه مقاومت مقام معظم رهبری در عرصه‌های دفاعی را یادآور شد و گفت: در یمن، لبنان و ایران اسلامی 40 سال مقاومت در مقابل استكبار جهانی صورت می‌گیرد كه این مسئله هم مبنای قرآنی دارد.
وی آیه 30 سوره فصلت « إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا...؛ در حقیقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگى كردند...» را مصداق این مسئله دانست و گفت: از مبانی دیگر اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای، تقویت روحیه ایثار و شهادت طلبی است كه در آیات قرآن به تعدد درباره آن سفارش شده است.
رضوی اردكانی گفت: همچنین مورد دیگر اعتماد و اعتقاد محكم به نصرت الهی از دیگر مبانی اندیشه‌های معظم‌له است چنانچه خداوند فرمود «... إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ...؛ ... اگر خدا را یارى كنید یاریتان مى ‏كند...» (آیه 7 سوره محمد).
انتهای پیام

captcha