فدافن؛ روستای کتابخوان با فرهنگ و تمدن غنی
کد خبر: 3766110
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵

فدافن؛ روستای کتابخوان با فرهنگ و تمدن غنی

گروه شهرستان‌ها - روستای فدافن به خاطر فعالیت‌های فرهنگی بسیارش و امتیازاتی که کسب کرده بود توانست در بین ۱۳۰۰ روستای کشور و در کنار ده روستای دیگر عنوان روستای دوستدار کتاب را از آن خود کند.

فدافن؛ روستای کتابخوان با فرهنگ و تمدن غنیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، فدافن که با بیش از 4800 نفر جمعیت در فاصله 10 کیلومتری کاشمر قرار دارد، امروز از آن به عنوان یکی از روستاهای پیشتاز درزمینه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان خراسان و حتی کشور نام برده می‌شود.
روستای فدافن از سال‌های اول انقلاب مکانی کوچک کتابخانه‌ای به نام توحید داشت که بعد از تغییرات بسیار، امروز کتابخانه‌ای نهادی به نام فدک با زیربنای 180 متر مربع و دارای 1800 جلد کتاب و دو سالن مطالعه ویژه خواهران و برادران در این روستای دایر است.
کتابخانه فدک که توانسته چهار روستای فروتقه، عارف‌آباد، تربقان و کاژغونه از توابع بخش مرکزی را پوشش دهد و همه ساله برنامه‌های بسیاری را در طی سال برگزار می‌کند.
در همین خصوص مسئول کتابخانه فدک روستای فدافن در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: روستای فدافن از قدمتی هزار ساله برخوردار و از روستاهایی با فرهنگ و تمدن غنی است.
زهره خزایی عنوان کرد: در جشنواره کتابخوانی رضوی سال گذشته 3700 نفر از اعضای این کتابخانه شرکت کردند. براساس آنچه در همان زمان اعلام شد، این تعداد بیش از جمعیت شرکت کننده از 23 شهرستان خراسان رضوی بود.
وی با بیان اینکه اعضاء فعال این کتابخانه 600 نفر است، عنوان کرد: برخی فرهنگ دوستان کتابخانه‌های شخصی خود را به کتابخانه فدک اهداء کرده‌اند، انتخاب فدافن را به عنوان روستای دوستدار کتاب در میان کودکان روستا بسیار مثمرثمر دانست و افزود: با این رویداد خوشبختانه تمامی کتاب‌های کتابخانه به روز شده است.
خزایی افزود: با تهیه قلکی در کتابخانه، کودکان و اهالی روستا مبالغی را پس انداز کرده و از این طریق برخی کتاب‌های مورد نیاز و مدنظر را تهیه می‌کنیم. از مسئولان مربوطه درخواست داریم با توجه به استقبال اهالی روستا سهمیه کتاب این کتابخانه را افزایش دهند.
در ادامه ناصر مدبری، دهیار روستای فدافن گفت: 60درصد جمعیت 5000 نفری روستای فدافن را افراد زیر 35 سال تشکیل می‌دهند، بیان کرد: با اقدامات انجام شده اکنون کتابخانه فدک روستای فدافن بیش از 1500 نفر عضو دارد.
وی با اعلام اینکه 60درصد اعضاء کتابخانه را بانوان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: با توجه به اینکه وقت خانم‌ها آزادتر است به همین خاطر بیشتر مراجعین به کتابخانه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و بیشتر تمایل آن‌ها به خواندن کتاب‌های آموزش خانواده است.
دهیار روستای فدافن عنوان کرد: دانش‌آموزانی که مادران و خانواده‌های آن‌ها به سمت کتابخوانی رفته‌اند در درس و نگرش‌شان بسیار موفق‌تر بوده است، بیان کرد: به رغم اینکه در 6ماه سال گذشته 6 طلاق با سن 30 سال از روستا به ثبت رسیده اما این آمار به دو طلاق ثبت شده در سال جاری کاهش یافته و این موضوع به دلیل تاثیر اقدامات فرهنگی و خواندن کتاب است.
فدافن؛ روستای کتابخوان با فرهنگ و تمدن غنی
مدبری تصریح کرد: امروزه تاثیر استقبال از کتاب را در بین خانواده‌ها به خصوص کودکان می‌بینیم. در داخل کتابخانه، اتاقی به مساحت 16 متر مربع با 800 جلد کتاب به کودکان اختصاص یافته است، همچنین این کتابخانه اکنون دارای حدود 1800 جلد کتاب است.
وی اضافه کرد: همچنین 70 درصد کتاب‌ها به روز است و مردم در اهداء کتاب همکاری بسیار خوبی با مسئولان کتابخانه داشته‌اند.
دهیار روستای فدافن با اشاره اینکه اهالی روستاهای فروتقه، عارف‌آباد، تربقان و کاژغونه از کتابخانه روستای فدک فدافن استفاده می‌کنند، کمبود فضا را یکی از مهمترین مشکلات دانست و گفت: به رغم اینکه کتابخانه روستای فدافن 180 متر زیربنا دارد اما بازهم با توجه به استقبالی که می‌شود با کمبود فضا مواجه است.
مدبری همچنین کمبود اعتبار برای کارهای فرهنگی در روستا را از جمله مشکلات دیگر دانست و گفت: تلاش می‌کنیم چهار ایستگاه فرهنگی را در نقاط مختلف روستا راه‌اندازی کنیم.

فدک یکی از کتابخانه های فعال
کتابخانه نهادی فدک روستای فدافن سال 92 راه‌اندازی شد و طی این سال‌ها با فعالیت‌های چشمگیر خود توانست به عنوان یکی از برترین کتابخانه‌های خراسان رضوی معرفی شود.
در ادامه رییس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر بیان کرد: کتابخانه فدک روستای فدافن امروز به عنوان یکی از فعال‌ترین کتابخانه‌ها در سطح استان مطرح است.
محمد جعفری گفت: امروزه کتاب به موضوع اصلی در برای اهالی این روستا تبدیل شده است و بحمدالله کودکان این روستا استقبال بسیار خوبی از کتاب و کتابخوانی داشته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: روستاهایی که به سمت کتاب رفته‌اند تاثیر بسیاری در تفکر و درس دانش آموزان و کودکان روستایی داشته اس و پس از بررسی‌های به عمل آمده روستای فدافن به دلیل داشتن کتابخانه نهادی و ظرفیت‌های موجود به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب گردید.
جعفری تبدیل شدن کتاب به موضوع اصلی در جامعه را از اهداف اصلی مسئولان این روستا دانست و بیان کرد: تلاش می‌کنیم کتاب به شاخص اصلی در روستاهای این شهرستان تبدیل شود.
وی ادامه داد: نه تنها نباید فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که برای انتخاب روستای دوستدار کتاب انجام شده نمایشی و مقطعی باشد بلکه این اقدامات در سال‌های آینده باید مجدد مورد بررسی و پالایش قرار گیرد.
رییس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر با بیان اینکه حداقل 10 روستای دیگر همانند فدافن در کاشمر داریم که قابلیت انتخاب به عنوان روستای دوستدار کتاب را دارند، افزود: سه روستای اوندر، فرگ و مغان از دو بخش کوهسرخ و مرکزی ظرفیت انتخاب روستای دوستدار کتاب را دارند.
جعفری اظهار کرد: با تشکیل دبیرخانه دائمی روستای دوستدار کتاب در تلاشیم هر سال یک روستا را برای حضور در جشنواره آماده کنیم. هرچند در جشنواره پایتخت کتاب ایران 20 میلیون تومان به صورت نقدی و 10 میلیون تومان بن کتاب به کتابخانه فدک روستای فدافن تعلق گرفت اما مهم تداوم این حمایت‌هاست.

انتهای پیام

captcha