وحدت مسلمانان یک شعار نیست
کد خبر: 3766147
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
عکاس جنگ:

وحدت مسلمانان یک شعار نیست

کانون خبرنگاران نبأ ــ عکاس جنگ و نویسنده در برنامه «شب روایت»، گفت: وحدت مسلمانان یک شعار نیست بلکه یک اصل از اصول جمهوری اسلامی است.

وحدت مسلمانان یک شعار نیست

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ برنامه «شب روایت» با موضوع «روایت وحدت» با اجرای مسعود دیانی، با حضور رضا برجی، عکاس جنگ، نویسنده و مستندساز و آراز بارسقیان، نویسنده و منتقد، شامگاه سه‌شنبه، 29 آبان‌ماه، روی آنتن شبکه 4 سیما رفت.
رضا برجی در این برنامه با اشاره به جنگ‌هایی که در آن حضور داشته است، درباره دیدگاه خود نسبت به مسلمانان شیعه و اهل سنت، گفت: بعضی مناطقی که می‌رفتم مثل بوسنی، آن‌ها خودشان هم نمی‌دانستند که چه نوع مذهبی دارند. مسلمان فقط به خاطر مسلمان بودن کشته می‌شود نه اینکه چه مذهبی دارد. من اصلا نگاه مذهبی و فرقه‌ای به آنها نداشته‌ام.

وی ادامه داد: وقتی امام راحل یا رهبر معظم انقلاب از وحدت صحبت می‌کنند، این نه شعار و نه تاکتیک است بلکه یک واقعیت است. زمانی که دشمن مسلمانان منطقه‌ای را بمب‌باران می‌کند، این را در نظر ندارد که در آن مکان مسلمان شیعه حضور دارد و یا اهل سنت و یا اینکه چه مذهب و قومیتی دارد؛ مسلمانان فقط به خاطر مسلمان بودن کشته می‌شوند. نگاه من در تمام جنگ‌هایی که در آنجا حضور داشتم، این بود که به جبهه اسلام و مسلمانان رفته‌ام.

این عکاس جنگ با اشاره به اینکه طی مصاحبه با بن‌‌لادن و ملاعمر، آیا در آن‌ها دخالت یا لایه‌هایی از استعمار دیده می‌شد یا اینکه فقط درک نادرست و اشتباه آن‌ها بود، گفت: در القاعده، دو تفکر وجود داشت، قبل و بعد از بن‌لادن. القاعده بعد از بن‌لادن دست به کشتار شیعان زد و از یک جایی اینها به دامن استکبار پناه بردند. بن‌لادن در پنهان می‌گفت من وحدت امام خمینی(ره) را قبول دارم، اما تفکر القاعده تکفیری است و طالبان و القاعده دست‌شان به خون شیعیان آلوده شد.

وی با بیان اینکه وحدت مسلمانان یک شعار نیست بلکه یک اصل از اصول جمهوری اسلامی است، در ادامه افزود: چند سال قبل رهبر معظم انقلاب درباره آندلس سخنرانی کردند و فرمودند که نبود وحدت در آندلس کمر مسلمانان را شکست. الان هم در نبود وحدت بین مسلمانان، آمریکا دارد همان کاری که در آندلس انجام شد را انجام می‌دهد و از نبود وحدت در بین مسلمانان منطقه استفاده می‌کند.

برجی با بیان اینکه به گفته شهید آوینی، جنگ آینده با آمریکا نیست بلکه با اسلام آمریکایی است، گفت: شهید آوینی چند جمله کلیدی دارد از جمله در مورد غرب که می‌گوید «فروپاشی غرب با یک انفجار فیزیکی شروع می‌شود». اسلام آمریکایی هم چیزی نیست جز تفکر تکفیری وهابیت و به‌زودی چهره واقعی اسلام آمریکایی را در منطقه خواهیم دید.

این نویسنده در پاسخ به اینکه اسلام در وحدت کلمه‌ بدون در نظر گرفتن فرقه و مذهب و قومیت، چه چیزی دارد که به این صورت مورد هجمه قرار می‌گیرد؟، اظهار کرد: بهتر است پرسیده شود امام خمینی(ره) چه کاری انجام داده است. تا قبل از انقلاب هر چیزی سر جای خودش بود، امام آمد و همان گفته امام حسین(ع) را گفت که اگر مسلمان نیستید حداقل آزاده باشید و زیر یوغ استعمار نباشید و کاری که امام راحل انجام داد، این بود که شما می‌توانید با دست خالی در مقابل استعمار ایستادگی کنید. امام خمینی(ره) هیج چیز جز رضایت خدا نمی‌دید و هیچ چیز برایش جز خداوند مهم نبود.

یادآور می‌شود، برجی از عکاسان شناخته شده دوران دفاع مقدس است که تاکنون در ۱۴ جنگ بین‌المللی نیز حضور داشته و وقایع آنها را ثبت و ضبط کرده است. وی همچنین یکی از اعضای ثابت گروه «روایت فتح» بوده که در ثبت تصویرهای جنگی و پشت جبهه در این مجموعه ماندگار نقش فعالی داشت.

وی از معدود خبرنگارانی است که با ملامحمد عمر، رهبر طالبان افغانستان و نیز اسامه بن‌لادن، رهبر گروه القاعده ملاقات‌هایی داشته است.

مینا قنبری
انتهای پیام

captcha