تأکید بر اشتراکات میان مسلمانان از آموزه‌های قرآن است
کد خبر: 3766184
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

تأکید بر اشتراکات میان مسلمانان از آموزه‌های قرآن است

گروه سیاست و اقتصاد - یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: منظور از وحدت اسلامی این است که مسلمانان بر اشتراکات میان خود تأکید کرده و زمینه سوءاستفاده دشمن را فراهم نکنند، در واقع تکیه بر اشتراکات برگرفته از آموزه‌های قرآن است.

تأکید بر اشتراکات میان مسلمانان از آموزه‌های قرآن است

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه وحدت به معنای تعامل و همکاری افراد و گروه‌ها با یکدیگر است، اظهار کرد: وحدت یک اصل بدیهی و عقلی محسوب می‌شود و آثار و نتایج حاصل از آن فوراً خود را نشان می‌دهد و به آینده موکول نمی‌شود. اگر اصل وحدت در انجام هر کاری رعایت شود، نتایج درخشانی به دنبال خواهد داشت.
وی بیان کرد: اسلام عامل وحدت حقیقی به حساب می‌آید، چون توحید، نبوت، معاد، قرآن و واجبات و محرمات میان تمام مسلمانان مشترک است و در واقع آنها وحدت حقیقی عقیدتی و عملی دارند؛ البته در برخی مسائل اختلافاتی وجود دارد، ولی زمانی که از وحدت اسلامی صحبت می‌شود، منظور این است که مسلمانان بر اشتراکات میان خود تأکید کرده و فضایی را در اختیار دشمن قرار ندهند که از نیروی آنها علیه خودشان استفاده کند. این شیوه مبتنی بر قرآن است، چنانکه خداوند در آیه 64 سوره آل عمران می‌فرماید:«قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلي‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمْ...؛ ای اهل کتاب بیایید به سوی کلمه‌ای که بین ما و شما مساوی است...». خداوند در این آیه تمام یکتاپرستان عالم را دعوت می‌کند که با یکدیگر متحد شده و با ظلم و طاغوت مبارزه کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: آیه 103 سوره آل عمران می‌فرماید:«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...؛ همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید». منظور از ریسمان الهی، قرآن و عترت است. آیه 46 سوره انفال نیز می‌فرماید:«وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ؛ و خدا و پیامبرش را در امر جهاد فرمان برید و با یکدیگر اختلاف نکنید که ناتوان مى‌شوید و عزّت و شکوهتان از بین مى‌رود و بر سختى‌هاى جنگ و اطاعت از خدا و پیامبر شکیبا باشید که خداوند با شکیبایان است و آنان را یارى خواهد کرد»؛ بنابراین قرآن هم بر وحدت تأکید دارد و هم از تفرقه نهی می‌کند که هر دو مقوله آثار محسوس و ملموس و معقول دارند.
حجت‌الاسلام اژه‌ای ادامه داد: یکی از مشترکات آسمانی و الهی این است که افراد به یکدیگر ظلم نکنند و در مبارزه با ظلم و حمایت از مستضعفین با یکدیگر متحد شوند.

تفرقه باعث فقر و ذلت دنیا می‌شود
وی خاطرنشان کرد: از زمانی که استعمار به سرزمین‌های اسلامی قدم گذاشت و افراد مستبد را بر این سرزمین‌ها مسلط ساخت، مسلمانان در بدترین شرایط تاریخ خود به سر می‌برند و استقلال و عظمت علمی و سیاسی خود را از دست داده‌اند. وقتی تفرقه شکل بگیرد و به دشمنان اسلام تکیه شود، حاصل آن فقر و ذلت دنیا خواهد بود که نمونه تاریخی‌اش، اشغال سرزمین مسلمان‌نشین فلسطین به دست صهیونیست‌ها است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هر چقدر مسلمانان اسلام را بیشتر بشناسند و به مسائل زمان آگاه باشند، انگیزه آنها برای وحدت بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر اگر با شیوه‌های نفوذ دشمنان برای غارت منابع سرزمین‌های اسلامی آشنا باشند و از چهره‌های مبارز و صالح در کشورهای خود حمایت کنند، پایه‌های وحدت و به دنبال آن، عزت اسلام فراهم می‌شود.
وی بیان کرد: اگر موقعیت سیاسی، نظامی، علمی و اقتصادی مسلمانان و شیعیان را در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن مقایسه کنید، متوجه تأثیرگذاری عامل وحدت در پیروزی و موفقیت مسلمانان می‌شوید که برای مثال می‌توان به اتحاد دو کشور ایران و عراق در مبارزه با داعش اشاره کرد. از طرف دیگر، اتفاقاتی نظیر شرکت بیش از هزار نفر از علمای اهل سنت با پای پیاده برای زیارت امام رضا(ع) نشان می‌دهد که آنها به شعار وحدت از سوی رهبر و مسئولان ایران اعتماد دارند، بنابراین جمهوری اسلامی را می‌توان محور وحدت در جهان اسلام به حساب آورد.
انتهای پیام

captcha