۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد
کد خبر: 3766371
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶

۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد

گروه اجتماعی - رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد.

۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمدرضا رضایی امروز در همایش تکریم خیرین مدرسه ساز کشور که در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه «خیران حداقل یک‌سوم فضای آموزشی کشور را احداث کردند»، اظهار کرد: در حال حاضر حداقل بیش از 30 درصد فضای آموزشی کشور آسیب‌پذیر است.  

وی با اشاره به اینکه «سرانه فضاهای آموزشی در کشور ما بیش از سه متر پایین‌تر از استاندارهای جهانی است»، تصریح کرد: هر دانش‌آموزی باید 8 تا ۱۴ متر مربع فضای آموزشی داشته باشد که در کشور ما این عدد به 5.2 مترمربع کاهش یافته است. هنوز خیلی فاصله داریم که به استانداردهای جهانی برسیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:اعتبارات دولتی را برای نوسازی و بازسازی  مدارس محدود دانست و عنوان کرد: برای نوسازی و مقاوم سازی این سی درصد فضای آموزشی آسیب‌پذیر در کشور، بیش از نود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم اما حداکثر اعتباری که در قانون بودجه برای نوسازی مدارس پیش‌بینی شده کمتر از دو هزار میلیارد تومان اعتبار است. با همین اعداد محدود هم دستگاه‌ها به تکالیفی که برای آنها معین شده عمل نمی‌کنند.

اولویت‌بندی درست در مخارج کشور نداریم 
رضایی با اشاره به اینکه «آموزش و پرورش مبنای توسعه کشور است»، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه یعنی تضمین آینده کشور. گاهی اولویت‌بندی درستی در مخارج کشور نمی‌کنیم؛ مثلا چند روز پیش از رئیس نوسازی مدارس کشور آماری از سهم  مدارس از مالیات گرفتم که گفتند سهم ما صفر است یعنی تاکنون هیچ  رقمی برای ما پرداخت نشده است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه تکلیف کردیم سه میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشته و به نوسازی مدارس کمک شود، اما متاسفانه نوسازی مدارس از این بند هم  محروم شده. همچنین معافیت‌های مالیاتی که برای تشویق  خیران پیش‌بینی شده  نادیده گرفته شده که دولت باید عنایت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی  نیمه تمام در کشور عنوان کرد:  معادل این رقم هم در سالیان گذشته برای این پروژه‌ها هزینه کرده‌ایم اما هنوز پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده. با منابع محدود دولتی امکان اتمام پروژه‌ها وجود ندارد. مگر از ظرفیت‌های دیگر از جمله خیران استفاده کنیم. رضایی ادامه داد: امروز متاسفانه نقدینگی کشور در مسیر اتمام پروژه عمرانی قرار نگرفته و پول‌هایی که به صورت نقدینگی یک روز  سر از بازار دلار و یک روز سر از بازار سکه در می‌آورد. دولت و مجلس باید تمام توان خود را بر اتمام پروژه‌های عمرانی بگذارد. در آستانه بودجه ۹۸ هستیم و از دولت تقاضا داریم تمام توان خود را را بر اتمام پروژه‌ها بگذارد و از آوردن پروژه هایی که بعضاً حق اولویت ندارند به جد خود داری کنند 

وی با بیان اینکه «از برخی ظرفیت‌های کشور غافل شدیم»، بیان کرد»، کرد: بیش از سی میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی داریم. شرکت‌های معتبر و بزرگی داریم که امکان حضور آنها در کشورهای همسایه وجود دارد که می تواند ارز آفرین باشد. دولت و مجلس توان بگذارند تا از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.  رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز کشور نیاز به مدیران جهادی و انقلابی دارد تا مشکلات را حل کنیم . کشور ما قدرتمند است. ظرفیت فراوان دارد. نیروی جوان،متهعدی و باهوشی که در کشور هستند را کمتر کشوری دارد. زیبنده ایران نیست بیش از سی درصد مدارسش آسیب پذیر باشند.

رضایی یادآور شد: بسیاری از افراد تمکن مالی دارند اما خدا به آنها توفیق نداده در مال خود دیگران را شریک کنند و خیر باشند اما خداوند به خیران مدرسه‌سازعنایت کرده و آنها خیر شده‌اند.

یک میلیون دانش‌آموز در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند
در  بخش دیگری از این مراسم سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « در حال تربیت چهارده میلیون دانش‌آموزهستیم»، اظهار کرد: یک میلیون نفر از این دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند که وضعیت ۴۰۰ هزار نفر از آن ها اورژانسی است و از این تعداد هم 100 هزار نفر هم به رسیدگی آنی نیاز دارند.

وی ادامه داد: توجه به دانش‌آموزان که آینده کشور را می سازند، به‌جز مدرسه سازی در سایر ابعاد هم نیاز است. در کنار ساخت مدرسه ایجاد کانون‌ها، کتابخانه‌ها، اردوگاه فرهنگی و تربیتی و... برای پرورش فکری دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار بگیرد.. خیران بعضا مدارسی ساخته‌اند بهتر از مدارسی که توسط دولت ساخته شده، علت این موضوع این است که خیران با عشق مدارس را ساخته‌اند. در مناطق زلزله‌زده دیده شد که برخی مراکز که توسط دولت ساخته شده بود، ریزش کردند اما مدارسی که توسط خیران ساخته شده استوار ماندند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «650 هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور و 1000 نفر در خارج کشور داریم»، بیان کرد: امروز تدریس و آموزش ما در برخی مدارس در شأن جمهوری اسلامی نیست. در حال حاضر 50 درصد مدارس توسط خیرین ساخته می‌شود.

خدادادی یادآور شد: مجلس در کنار خیران است. آماددگی داریم هر قانونی که  مانعی برای توسعه کار خیران باشد  را رفع و هر قانونی که بتواند کار خیران را تسریع کند با فوریت به آن رسیدگی کنیم.

وی افزود: اگر اعتقاد داریم آسیب‌های اجتماعی را حل کنیم، معتقدیم بهترین مرجع برای حل مسائل مردم هستند. 

محمدرضا حافظی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی  در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه «مجلس دهم نگاه ویژه‌ای به آموزش و پرورش داشت»، اظهار کرد: قبل از مجلس دهم بودجه آموزش و پرورش 32 هزار میلیارد تومان بود که بخش اندکی از این مبلغ به نوسازی و احداث مدارس اختصاص می‌یافت. در سال 96 این اعتبار به 36 هزار میلیارد تومان و در سال جاری به 42 هزار میلیارد تومان رسید. البته در قانون برنامه ششم توسعه عقب هستیم و باید 10 هزار میلیارد تومان دیگر بگذاریم و دولت کمک کند. 

وی ادامه داد: خیرین در مدرسه سازی ورود خوبی داشتند و در بیست سال گذشته انقلاب بزرگی در مدرسه‌سازی رخ داد. ما اعتقاد داریم مدرسه سازی ساخت چند کلاس با گچ ، سیمان، آهن و... نیست. مدارسی که خیران هدیه می کنند به آموزش و پرورش به معنای پایه‌گذاری یک تمدن بزرگ  و کمک کردن به فرهنگ کشور است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته مهم در ساخت و ساز  مدارس استفاده از ظرفیت‌های محلی و  فرهنگ بومی است که باید به این موضوع توجه کنیم.

بنایی با بیان اینکه «باید اقتصاد به مردم واگذار شود»، خاطرنشان کرد: خیرین توانستند مدارس بسیاری را احیا کنند، اگر خیرین در کنار دولت نبودند و دولت تنها بود ما همچنان همان کپرنشین‌ها بودیم. باید اقتصاد را تحویل مردم دهیم. 

در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز در ادامه این مراسم اظهار کرد: حرکت جدیدی را در آینده در سطح کشور شاهد خواهیم بود و به‌جای دبیرستان سازی کارو دانش ایجاد خواهیم کرد. 

وی با بیان اینکه «:بیش از ۶۵۰ هزار خیر مدرسه ساز در کشور  و 1000 نفر خیر هم در سراسر جهان داریم»، عنوان کرد:به تعبیری ۵۰ درصد مدارس کشور توسط خیرین احداث شده است. هر کشوری که آموزش و پرورش موفق داشته باشد در تمام زمینه‌های سیاسی، اجتماعی اقتصادی و... با موفقیت روبه‌رو خواهد بود.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز گفت: به تبع  جامعه خیرین مدرسه ساز بود که خیرین دانشگاه‌ساز، خیرین را ه و ترابری، خیرین  مدرسه یار و... به وجود آمد. تمام تشکل‌های خیرین به تبع جامعه خیرین مدرسه‌ساز در کشور موجودیت قانونی پیدا کردند.

انتهای پیام

captcha