از اقامه نماز وحدت تا ابراز ارادت به عبدالعظیم حسنی/ صفوف فشرده‎ای که دل دشمنان را به لرزه درآورد
کد خبر: 3766864
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
گزارش ایکنا از روز نخست کنفرانس «وحدت اسلامی»/

از اقامه نماز وحدت تا ابراز ارادت به عبدالعظیم حسنی/ صفوف فشرده‎ای که دل دشمنان را به لرزه درآورد

گروه سیاسی ــ شرکت‌کنندگان در روز نخست سی و دومین کنفرانس «وحدت اسلامی» بار دیگر در صفوفی به هم فشرده، اتحاد و همدلی خود در تحقق آرمان‌های مهم وحدت جهان اسلام و حمایت از آرمان فلسطین را به نمایش گذاشتند.

از اقامه نماز وحدت تا ابراز ارادت به عبدالعظیم حسنی/ صفوف فشرده‎ای که دل دشمنان را به لرزه درآورد

به گزارش ایکنا، روز نخست و افتتاحیه سی و دومین کنفرانس «وحدت اسلامی» صبح امروز شنبه 3 آذرماه با شعار «قدس محور وحدت امت» و با حضور بیش از ۳۵۰ مهمان خارجی از صد کشور در حالی آغاز به کار کرد که بارش باران پائیزی طراوت و شادابی خاصی به پایتخت ایران اسلامی داده بود. از ابتدای صبح امروز، علمای شیعه و اهل سنت جهان اسلام دسته دسته از سراسر کشورهای اسلامی وارد سالن اجلاس سران می‌شدند و اتحاد پولادین آنها نشانه عزم راسخ‌شان برای مقابله با توطئه‌های بیگانگان بر ضد امت اسلامی بود.
مراسم افتتاحیه از ساعت 9 صبح با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سپس خیر مقدم آیت‌الله اراکی، دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آغاز شد. وی در سخنان خود ضمن تقدیر از همه حضار مخصوصا رئیس جمهور برای حضور در این مراسم اظهار کرد: وحدت و یکپارچگی مسلمانان در مسیر حضرت رسول اکرم(ص)، قرآن کریم و حمایت از مقاومت در مقابله با مستکبران پدید می‌آید.
وی ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب گفت: لازم است که از حضور افرادی نظیر حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان و نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق و نعیم قاسم، نایب دبیرکل حزب‌الله لبنان تقدیر کنیم.
آیت‌الله اراکی؛ این اجتماع بزرگ را دارای پیام‌های مهمی دانست و گفت: هدف اصلی کنفرانس وحدت، استقامت و وحدت جهان اسلام است؛ این گردهمایی نشان می‌دهد پروژه تکفیری‌ها در ایجاد تفرقه در جهان اسلام شکست خورده و جهان اسلام در مسیر رسول خدا(ص) و قرآن قرار گرفته است. شکست آمریکا در مقابل جبهه مقاومت پیام پیروزی جمهوری اسلامی در منطقه، اعلام شکست آمریکا در جهان و آغاز افول جنگ‌افروزی و خوی وحشی این کشور است و آخرین پیام آن هم اعلام پشتیبانی ملت‌های مقاوم و قهرمانی است که در مقابل آمریکا و صهیونیسم مقاومت می‌کنند.
وی همچنین در ادامه به قرائت بخشی از نامه آیات عظام نوری همدانی و مکارم شیرازی به سی و دومین کنفرانس وحدت پرداخت که هر کدام از آنها ضمن اشاره به وضعیت سخت و دشوار کنونی در جهان اسلام، بر لزوم اتحاد هرچه بیشتر مسلمانان اعم از شیعه و سنی تأکید کرده بودند.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، پشت تریبون حاضر شد و سخنان ارزنده‌ای در مورد اهمیت وحدت در جهان اسلام بیان کرد. وی رژیم صهیونیستی را یکی از عوامل اصلی ایجاد تفرقه در جهان اسلام دانست و از حامیان بین‎المللی آن به شدت انتقاد کرد.

از اقامه نماز وحدت تا ابراز ارادت به عبدالعظیم حسنی/ صفوف فشرده‎ای که دل دشمنان را به لرزه درآورد
رئیس جمهور با بیان اینکه در برابر نقشه غرب و در رأس آن آمریکا، ما مسلمانان دو راه بیشتر نداریم، اظهار کرد: یا باید از هویت دینی و اسلامی خودمان و از بیعت با پیامبر(ص) دست برداریم و در برابر آمریکا و غرب سر تسلیم فرود بیاوریم که این به آن معناست که به آرمان، دین و سعادتمان و به آینده نسل‌های این مرز و بوم برای همیشه خیانت کرده‌ایم تا آسوده زندگی کنیم؛ خیانت کرده‌ایم. یا باید همه دروازه‌های اسلام را به روی آمریکا گشوده نگه داریم و فرش قرمز را برای جنایت‌کاران تاریخ پهن کنیم یا آن‌که باید با همه توان در برابر ظلم و جور با کمال قدرت بایستیم و دست از پیامبرمان، قرآنمان و اسلاممان برنداریم.
رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت شناسایی تمام مذاهب اسلامی گفت: ما با شعار وحدت به وحدت نمی‌رسیم و دشمن با شعار از ما نمی‌ترسد، بلکه باید با عمل به وحدت برسیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: همدیگر را به رسمیت بشناسیم و به نام مذهب، جای دین را تنگ نکنیم. به نام شیعه نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم و به نام سنی نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم. مذهب ذیل دین تعریف می‌شود؛ مذهب سرچشمه نیست، جویبار است و چشمه اسلام است. نمی‌شود به نام جویبار چشمه را خشک کرد و اگر چشمه خشک شد، به طریق اولی جویبار هم خشک می‌شود.
روحانی در پایان سخنان خود به ظلم فراوان رژیم صهیونیستی به فلسطینیان اشاره کرد و گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس نیز ظلم بزرگی به مسلمانان بود و لازم است با اتحاد و همدلی در مقابل چنین ظلمی ایستادگی کنیم.
بعد از پایان سخنان رئیس جمهور، تعدادی از علما و شخصیت‌های دینی، مذهبی و سیاسی جهان اسلام از جمله نوری مالکی، نخست وزیر اسبق عراق، همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، بن سالم، وزیر اسبق امور دینی تونس، شیخ نعیم قاسم، جانشین دبیر کل حزب الله لبنان، شیخ عبدالله از علمای الازهر، شیخ عبدالسلام از علمای مصر و جمعی دیگر از شخصیت‌های شناخته شده علمی و سیاسی جهان اسلام به ارائه سخنرانی و بیان راهکارهای خود در جهت تقویت وحدت میان مسلمانان پرداختند.
همچنین اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، به صورت ویدیو کنفرانس به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسئله وحدت جهان اسلام و راهکارهای حل مسئله فلسطین پرداخت و از جمهوری اسلامی ایران و همه حضار به دلیل حمایت از آرمان فلسطین تقدیر و تشکر کرد.

از اقامه نماز وحدت تا ابراز ارادت به عبدالعظیم حسنی/ صفوف فشرده‎ای که دل دشمنان را به لرزه درآورد
اسماعیل هنیه، قدس را نماد هویت و کرامت مسلمانان در گذشته، حال و آینده دانست و اظهار کرد: این کنفرانس بر هویت امت اسلام که در قدس شریف نمود پیدا کرده، تمرکز دارد.
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه سخنان خود گفت: فلسطین سرزمین انبیاء و فرستادگان الهی است، اما امروز در شرایطی قرار داریم که حرمت مقدسات و اماکن دینی و منشورهای بین‌المللی و انسانی در این کشور نقض می‌شود. لذا در مقابل این اقدامات حق دفاع مشروع داریم و به مقاومت تا پیروزی بر اشغالگران ادامه می‌دهیم.
در حاشیه سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی، همچنین نشست خبری با حضور آیت‌الله اراکی، شیخ نعیم قاسم و شیخ البوتی برگزار و نکاتی درباره وضعیت امروز جهان اسلام و لوازم تحقق وحدت و همچنین حمایت از آرمان فلسطین و قدس شریف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. امروز همچنین نشست دانشجویان جهان اسلام پیرامون مسائل محوری و روز دنیای اسلام از جمله مسئله فلسطین برگزار شد و آیت‌الله اراکی در این مراسم نیز به بیان نکاتی نقش جوانان در تحقق وحدت اسلامی پرداخت.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این مراسم اظهار کرد: خشونت علیه مسلمانان و علمای آنها نشان‌دهنده آن است که دشمنان به پایان راه رسیده‌اند و سقوط آنها نزدیک است. جوانان متن و بقیه در حاشیه قرارد دارند، لذا عملکرد شما در تحقق وحدت در جهان اسلام بسیار تعیین‌کننده است.

از اقامه نماز وحدت تا ابراز ارادت به عبدالعظیم حسنی/ صفوف فشرده‎ای که دل دشمنان را به لرزه درآورد
یکی از حاشیه‌های جالب و دینی مراسم امروز، اقامه نماز وحدت در نمازخانه سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور شخصیت‌های شیعه و سنی در صفوف به هم فشرده و به امامت عبدالسلام محمد عبدالله از علمای اهل سنت بود. این اقدام مورد توجه جدی رسانه‌ها قرار گرفت و بازتاب بسیار خوبی پیدا کرد.
پس از اقامه نماز و صرف ناهار، شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به هتل محل اقامت خود بازگشتند و حدود دو ساعت به استراحت و بعضا گفت‌وگو پیرامون مسائل روز جهان اسلام از جمله راهکارهای تحقق وحدت و تقریب مذاهب اسلامی پرداختند.
شرکت‌کنندگان و مهمانان خارجی، حدود ساعت 17:30 دقیقه هتل پارسیان را ترک و در هوای بارانی تهران، خود را به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی رساندند تا به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) در جشن «پیامبر مهربانی» حضور پیدا کنند. این مراسم از حدود ساعت 19:30 دقیقه و با حضور 150 مهمان داخلی و خارجی از علمای شیعه و اهل سنت در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم با سخنان و خیر مقدم آیت‌الله اراکی به حضار و مهمانان داخلی و خارجی این مراسم برگزار شد. وی در ادامه به بیان نکاتی درباره اهمیت وحدت در جهان اسلام و همچنین رحمت للعالمین بودن پیامبر گرامی اسلام و نقش آن در ایجاد وحدت میان مسلمانان پرداخت.
در ادامه این مراسم، حاج محمد محقق، معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان از مهمانان سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی، به بیان دیدگاه‌های خود در مورد وضعیت کنونی جهان اسلام پرداخت و بر لزوم نمایش چهره مسالمت‌آمیز از دین مبین اسلام تأکید کرد.

از اقامه نماز وحدت تا ابراز ارادت به عبدالعظیم حسنی/ صفوف فشرده‎ای که دل دشمنان را به لرزه درآورد
محقق در ادامه گفت: دینی که پیامبراسلام(ص) برای ما به ارمغان آورده‌اند، منجر به سعادت بشریت می‌شود، لذا باید خود را به تعالیم دین مبین اسلام آراسته کنیم و تحقق وحدت در جهان اسلام را وظیفه خود بدانیم.
همچنین در این مراسم، نبی سلیمان، مشاور وزیر اوقاف سوریه به بیان اشعاری به زبان عربی در مورد اهمیت وحدت پرداخت و حضار را به وجد آورد. پایان‌بخش این مراسم نیز مداحی حاج مرتضی طاهری بود.
شرکت‌کنندگان در مراسم «پیامبر مهربانی» در ادامه به بازدید از کتابخانه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم پرداختند که گنجینه‌ای عظیم از کتاب‌های مرجع دینی و اسلامی و قرآن‌های نفیسی را در دل خود جای داده است. بازدید از این بخش نیز برای مهمانان خارجی جذابیت خاصی داشت و همگی را به وجد آورده بود. مهمانان امشب مراسم «پیامبر مهربانی‌ها» در پایان به زیارت حرم مظهر حضرت عبدالعظیم رفتند و پس از ادای احترام به ساحت مقدس آن حضرت، روانه هتل محل اقامت خود شدند تا فردا به مهمانی امام عاشقان و ولی امر مسلمین جهان یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی بروند.
یادآور می‎شود، شرکت‌کنندگان در کنفرانس فردا یکشنبه چهارم آذرماه مصادف با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند و در روز پایانی نیز در خلال برنامه‌ها، ضمن زیارت مرقد حضرت امام(ره)، با یادگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز دیداری خواهند داشت. سخنران اختتامیه این کنفرانس نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی است.

گزارش از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام

captcha