فرهنگ را مانند کالای لوکس قلمداد می‌کنیم
کد خبر: 3766928
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
حیدری:

فرهنگ را مانند کالای لوکس قلمداد می‌کنیم

گروه فرهنگی ـ معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت ارشاد تأکید کرد که اصلی‌ترین عامل مقاومت، افزایش قدرت فرهنگ و تعالی آن است که بی تردید کتاب و کتاب‌خوانی نقش مهمی در این فرآیند خواهد داشت.

به گزارش ایکنا از فارس، لادن حیدری، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته، 3 آذرماه در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت گفت: یکی از اساسی‌ترین موجبات ایجاد وحدت و یکپارچگی در جامعه تمسک به کتاب الهی و یاری جستن از کتاب برای افزایش دانش و آگاهی در جامعه است.
وی افزود: بی‌تردید در جامعه‌ای که مردمانش فرهیخته، دانشمند و اهل علم و مطالعه هستند، چند دستگی دیده نشده و چند صدایی نیز شنیده نمی‌شود.
حیدری اظهار کرد: امروز که هفته کتاب به پایان رسیده، شاید در نگاه اول این طور به نظر آید که صحبت کردن از اهمیت کتاب به حاشیه رفته، اما در واقع چنین نیست. هر زمان و هر کجا که از کتاب و نقش آن در زندگی بگوییم کلام خود را از زراندود کرده و بی‌آنکه بدانیم گامی در مسیر توسعه برداشته‌ایم.
معاون وزارت ارشاد یادآور شد‌: سال‌هاست که کشور ما در مسیر توسعه گام برمی‌دارد ولی هنوز تا رسیدن به مقصد راه درازی در پیش است. بارها از خود پرسیده‌ام که علت این همه تأخیر علی‌رغم داشتن این همه منابع و ذخایر ثروت چیست؟
وی با بیان اینکه صرف نظر از عوامل خارجی که بی‌شک نقش غیرقابل انکاری در کندی حرکت دارد، به راستی عوامل داخلی دخیل در این موضوع چه هستند، گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل در این خصوص نگاه مادی‌گرایانه به بحث توسعه است یعنی زمانی که به عنوان مثال میزان درآمد ناخالص ملی بالا رود خود را به توسعه‌یافتگی نزدیک‌تر می‌بینیم، اما اصلاً توجه نداریم که در امور غیرمادی نسبت به کشورهای توسعه یافته چند چندیم و چه رتبه‌ای داریم.
حیدری ادامه داد: هر سال چندین بار اما تأسف بار سرانه مطالعه را در کشورمان می‌شنویم اما آنقدر که بالا و پایین شدن نرخ ارز برایمان مهم است و ملتهبمان می‌کند، این موضوع به ما شوک وارد نمی‌‌سازد در حالی که اگر کمی تأمل کنیم در می‌یابیم که بالا رفتن سطح دانش و آگاهی در جامعه، خود به خود حرکت در مسیر توسعه یافتگی تسهیل می‌شود.
معاون وزیر ارشاد به ارائه مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: امروزه ژاپن به یکی از ابرقدرت‌ها در بیشتر عرصه‌های علم و فناوری تبدیل شده است؛ این کشور جزیره‌ای سهمی از منابع طبیعی ندارد و در عوض سهم آن از بلای طبیعی مثل زلزله بسیار است ولی چرا چنین کشوری مسیر توسعه را به سرعت پیموده و به خط پایان رسیده است؟ پاسخ روشن است؛ چون سهم دانش، سهم خلاقیت، سهم آگاهی و تفکر در میان ژاپنی‌ها بالاست و در واقع مهم‌ترین اسلحه آن‌ها در مقابل عقب‌ماندگی توجه داشتن به دانش و کتاب و کتابخوانی و تدوین برنامه‌های هدفند در این مسیر است.
وی گفت: در کشور ما فرهنگ چه در مفهوم عام و چه در مفهوم خاص آن، در مقایسه با کلان موضوعاتی نظیر سیاست و اقتصاد به شدت خرد قلمداد می‌شود.
حیدری با انتقاد از عدم تخصیص بودجه‌های مناسب به حوزه فرهنگ گفت: هر زمان که بحث تخصیص بودجه به میان می‌آید فرهنگ یک کالای لوکس و تجمل قلمداد می‌شود که ذیل موضوعات متعدد مهم‌تر از آن قرار می‌گیرد و بودجه‌ای که برای آن تخصیص می‌یابد بسیار ناچیز است که این امر خوب مسبب ایجاد بسیاری از آفات و خلأها در این حوزه شده و می‌شود زیرا بودجه کم امکان برنامه‌ریزی برای تقویت فرهنگ و عناصر فرهنگی و استمداد از این عناصر در پیمودن مسیر توسعه یافتگی را با دشورای ها مواجه می‌کند یا به کلی عقیم و بی‌ثمر می‌سازد.
معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: در این شرایط کشور نیاز دارد که روی پای خود بایستد و اصلی‌ترین عامل مقاومت، افزایش قدرت فرهنگ و تعالی آن است که بی تردید کتاب و کتاب‌خوانی نقش مهمی در این فرآیند خواهد داشت.
حیدری بیان کرد: در جامعه تجمل‌گرای امروزی جای بسی خوشحالی است که هنوز هم یکی از معیارهای فرهنگی میزان کتابهایی است که یک شخص خوانده یا بزرگی کتابخانه ای است که در خانه یا محل کار خود دارد.
وی افزود: بیایید تا این ارزش هم در جامعه رنگ نباخته فکر اساسی بکنیم و نسل جدید را از همان کودکی با کتاب مانوس کنیم تا قدرت تخیل و تفکر آن‌ها بارور شود و در آینده با اتکا به نیروهای دانشمند و خلاق با قدرت و سرعت بیشتری مسیر توسعه را بپیماییم.
حیدری اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی امر فرهنگ کشور  در سال های اقتصاد مقاومتی تمام توان خود را به کار بسته تا با بودجه کم خود کارهای بزرگی انجام دهد و دوباره توان فرهنگ و عناصر فرهنگی را برای بهبود همه جانبه کشور تقویت کرده و آن را در مسیر پیشرفت جامعه به کار گیرد چرا که شک نداریم تنها با استمداد از ارزش‌‌های غیر مادی است که می‌توانیم به ارزش‌های مادی دست یابیم و هرچه زودتر از این گردنه‌های پر پیچ و خم و پر مخاطره به سلامت عبور کنیم.
انتهای پیام

captcha