تجدید بیعت میهمانان کنفرانس وحدت با آرمان‌های امام(ره)/ سخنان وحدت‌آفرین سیدحسن خمینی
کد خبر: 3766961
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

تجدید بیعت میهمانان کنفرانس وحدت با آرمان‌های امام(ره)/ سخنان وحدت‌آفرین سیدحسن خمینی

گروه سیاسی ــ میهمانان خارجی شرکت‌کننده در سی و دومین کنفرانس «وحدت اسلامی»، امشب، چهارم آذرماه، با حضور در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) با آرمان‎های بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند.

فوری///تجدید بیعت مهمانان کنفرانس وحدت با آرمان‌های حضرت امام(ره)/ سخنان وحدت‌آفرین سیدحسن خمینی

به گزارش ایکنا، میهمانان خارجی که شامل علمای شیعه و اهل سنت از سراسر جهان اسلام بودند حدود ساعت 18:30 هتل پارسیان را در هوای بارانی و دلنشین تهران به مقصد بارگاه امام عاشقان ترک کردند و مراسم تجدید بیعت آنان از ساعت 19:45 آغاز شد.

پس از این مراسم، میهمانان با حضور آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دیدار سیدحسن خمینی، تولیت حرم مطهر حضرت امام(ره) رفتند و پای صحبت‌های وحدت‌آفرین او نشستند؛ سخنانی که پشتوانه عمیقی از خرد و معرفت امام داشت.

شرکت‌کنندگان در این مراسم در صفوفی به هم فشرده وحدت و انسجام خود در مقابل تفرقه‌افکنی دشمنان جهان اسلام را به نمایش گذاشته و نشان دادند که اندیشه‌های وحدت‌آفرین حضرت امام(ره) مرزهای عالم اسلام را درنوردیده و چراغ روشنی برای آینده جهان اسلام است.

در ابتدای این مراسم، آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در سخنانی کوتاه ضمن خوشامدگویی به این میهمانان و تقدیر از یادگار گرانبهای حضرت امام(ره) برای میزبانی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی گفت: در سی دومین کنفرانس، میهمانانی از هشتاد کشور جهان حضور بهم رسانده‌اند و این نشان می‌دهد که از تمام کشورهای اسلامی و در واقع نمایندگان همه مسلمین در اینجا حضور دارند. حضور شما عزیزان در این مکان برای تجدید بیعت با آرمان‌های امام خمینی(ره) نشان می‎دهد که راه ایشان ادامه دارد و اندیشه‌های وحدت‌آفرین بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به عرصه عمل رسیده است.

وی در ادامه خطاب به تولیت حرم مطهر حضرت امام(ره) افزود: حضور این میهمانان در این مکان به خاطر احترامی است که برای شما قائل شده‌اند و همچنین نشانه علاقه مسلمانان به شما و حضرت امام(ره) است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان سخنان خود تأکید کرد: در اینجا عهد می‌بندیم که به آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب پایبند باشیم و از تولیت این حرم مطهر نیز تشکر می‌کنیم که ما را به حضور پذیرفتند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی به بیان نکاتی درباره مشکلات کنونی در جهان اسلام از جمله تفرقه میان مذاهب مختلف و همچنین راهکارهای تحقق اندیشه‌های امام خمینی(ره) در زمینه وحدت پرداخت و گفت: برای تحقق وحدت باید مقدمات ارادی آن را فراهم کنیم و اگر تصدیق‌کننده فواید آن نباشیم و هرگونه مانعی را در این زمینه برطرف نکنیم هرگز به سمت تحقق وحدت نخواهیم رفت.

یادگار امام راحل ادامه داد: دلیل اینکه برخی افراد وارد فرقه‌گرایی شده‎اند این است که مبانی وحدت را درک نکرده‌اند. البته منظور از وحدت این نیست که سنی، شیعه شود یا برعکس، بلکه علت اینکه این هفته را نه با عنوان هفته اتحاد بلکه با عنوان هفته وحدت نام‌گذاری کرده‌اند؛ این است که مبانی وحدت درک شده و بر نقاط اشتراکی تأکید و فواید آن را درک کنیم.

تولیت حرم مطهر امام راحل عنوان کرد: مسلمانان از زمانی دچار مشکلات شدید شدند که تفرقه در میان آنها پدید آمد و به جای دشمنی با دیگران به دشمنی و درگیری با خودشان روی آوردند. بنابراین اگر می‎خواهیم در مقابله با رژیمی همانند رژیم صهیونیستی پیروز شویم باید به فکر وحدت و اتحاد باشیم و از منافع شخصی پرهیز کنیم؛ چراکه متأسفانه اکنون برخی در جهان اسلام، منافع شخصی را به منافع گروهی ترجیح می‌دهند.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه در میان شیعیان و اهل سنت کسانی هستند که از صهیونیست‌ها بدترند، گفت: اگر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که در فلان منطقه جغرافیایی در جهان اسلام که تفرقه و درگیری کمتر بوده و زندگی مسالمت‌آمیزی وجود دارد، رشد و توسعه هم بیشتر است. از این رو با تفرقه و ستیز، توسعه و حتی تبلیغ مذهبی موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه علت پیروزی مغولان در جنگ با مسلمانان هم همین تفرقه در جهان اسلام بود اظهار کرد: علاوه بر این، وجود تفکرات ناسیونالیستی همانند پان ترکسیم، پان عربسیم و پان ایرانیسم در میان مسلمانان هم مانعی برای اتحاد و پیشرفت است. از سوی دیگر باید مسئله وحدت در دل شناخت را درک کنیم و بدانیم که منافع ما صرفاً با وجود وحدت محقق می‌شود و حتی اگر می‌خواهیم تبلیغ مذهبی موفقی انجام دهیم نیازمند فضای مسالمت‌آمیزی هستیم.

تولیت حرم مطهر امام راحل در ادامه به بیان راهکارهای خود برای تحقق وحدت در جهان اسلام پرداخت و گفت: مهم‌ترین راهکار تحقق وحدت این است که عقلای جهان اسلام دور هم جمع شده و درباره نقاط اشتراکی به گفت‌وگو بپردازند و افراد دارای گرایشات افراطی را طرد کنند.

وی با بیان اینکه مسئله وحدت شعاری تاکتیکی در جریان انقلاب اسلامی نبوده است، یادآور شد: همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی به صورت عمل پایبند به شعار وحدت هستند. ایران اسلامی هم سرزمینی متعلق به همه شماست؛ بنابراین دست خود را به سوی شما دراز می‎کنیم تا ان‌شاءالله شاهد روزهای بهتر برای جهان اسلام باشیم.

میهمانان پس از این دیدار، حرم بنیان‌گذار کبیر انقلاب را به سمت هتل محل اقامت خود ترک کردند تا فردا در مراسم اختتامیه سی و دومین کنفرانس وحدت به حضور و سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند.

گزارش از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام

captcha