نبود استراتژی‌ مشخص در ادوار گذشته نمایشگاه مطبوعات
کد خبر: 3767144
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
مدیرعامل ایلنا تصریح کرد:

نبود استراتژی‌ مشخص در ادوار گذشته نمایشگاه مطبوعات

گروه جامعه ــ مدیرعامل خبرگزاری ایلنا ضمن حمایت از تصمیم معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد مبنی بر برگزار نشدن بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها گفت: این نمایشگاه در ادوار گذشته هیچ استراتژی نداشت و بسیاری از رسانه‌ها تصمیم داشتند که دیگر در نمایشگاه بیست و چهارم شرکت نکنند.

نبود استراتژی‌ مشخص در ادوار گذشته نمایشگاه مطبوعات/ دولت صرفا تسهیل گر باشد نه مداخله‌گربه گزارش ایکنا؛ نخستین دوره نمایشگاه مطبوعات در ۱۳۷۲ برگزار شد و امسال منتظر برپایی بیست و چهارمین نمایشگاهی از جنس رسانه بودیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل مشکلات اقتصادی رسانه‌ها، به ویژه نشریات کاغذی، خبر از برپا نشدن آن داد. در این راستا در گفت‌وگو با یکی از فعالان حوزه رسانه به ارزیابی نقاط ضعف و قوت این تصمیم پرداختیم.
 
مسعود حیدری، مدیرعامل خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، در گفت‌وگو با ایکنا، با استقبال از تصمیم معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عدم برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و رسانه‌ها، اظهار کرد: نمایشگاه‌هایی که در ادوار گذشته برگزار می‌شد جز تحمیل هزینه بر رسانه‌ها هیچ نتیجه مشخصی نداشتند. بنابراین با عدم برگزاری آن رسانه‌ها چیزی را از دست نمی‌دهند.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه‌های پیشین مطبوعات تبدیل به محلی برای برگزاری یکسری گعده‌ها و گپ و گفت‌های رسمی و غیررسمی اهالی مطبوعات و رسانه‌ها شده بود، نه از سوی رسانه‌ها و نه از سوی معاونت مطبوعاتی هیچ هدف و استراتژی برای این نمایشگاه‌ها مشاهده نمی‌شد. در سال گذشته با این استدلال بسیاری از رسانه‌ها شرکت نکردند. امسال نیز اگر قرار بود نمایشگاه برگزار شود، برخی تصمیم داشتند در این نمایشگاه شرکت نکنند.
مدیرعامل خبرگزاری ایلنا بیان کرد: برای برگزاری بهتر نمایشگاه مطبوعات در سال‌های آینده رسانه‌ها باید به این حد از بلوغ رسیده باشند که چنانچه قرار است اتفاق مثبتی در نمایشگاه رخ دهد با طراحی استراتژی مشخص خود بانی آن شوند.
وی تأکید کرد: در این راستا نقش مردم در جایگاه مخاطبان رسانه نیز بسیار مهم است. رسانه‌ها باید از مردم بخواهند که نقد و توقعشان را از رسانه بیان کنند تا براساس آن عملکرد و اهداف نمایشگاه را طراحی کنند. دولت هم بدون هر گونه دخالتی صرفاً باید نقش تسهیل‌گر را ایفا کند.
حیدری ضمن انتقاد از دسته‌بندی رسانه‌‎ها در نمایشگاه مطبوعات، گفت: یکی از اشتباهات رایج که گاه رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات به آن دامن می‌زدند دسته‌بندی رسانه‌ها بود. اینکه برخی خود را حکومتی، برخی مستقل و ... می‌دانستند عامل تفرقه بین رسانه‌هاست. نباید بینمان اختلاف باشد. نمایشگاه محلی برای تضارب آرا، شنیدن نقد‌ها و اصلاح الگو‌هاست.
مدیر عامل ایلنا یادآور شد: زمانی که نمایشگاه مطبوعات در کنار نمایشگاه کتاب بود مثمرثمر‌تر بود، زیرا افراد کتابخوان زیادی به نمایشگاه مراجعه و در این بین از نمایشگاه مطبوعات هم بازدید می‌کردند. در مجموع نمایشگاه مطبوعات از اقبال بیشتری برخودار بود.
انتهای پیام
captcha