پیشاپیش فاتحه «اسلامیه» را نخوانیم
کد خبر: 3767189
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴

پیشاپیش فاتحه «اسلامیه» را نخوانیم

نگرش میراثی به کتابفروشی های با سابقه ای چون «اسلامیه» می تواند مانع تعطیلی آن ها و راهگشای شرایط اقتصادی امروز باشد.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: هر سال در هفته کتاب همایش ، رونمایی و نشست های مختلفی برگزار می شود و از طرفی مسایل و مشکلات نشر و کتابفروشی ها نیز مطرح می شود اما  آنچه مهم است، این است که برای رفع این مشکلات چه پیگیری هایی صورت می گیرد و تا چه میزان این مشکلات رفع می شوند. امسال در روز کتابگردی قدیمی ترین کتابفروشی که دو سه سالی است که زمزمه تعطیلی آن شنیده می شود، توجه بعضی مسئولان را به خود جلب کرد. «حجت نظری»، عضو شورای شهر یکی از این افراد بود که پس از بازدید خود از کتابفروشی اسلامیه در روز کتابگردی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در مورد این کتابفروشی مطلبی نوشت. نظری  از کتاب‌فروشی اسلامیه  به عنوان بازمانده کتاب‌فروشی‌ها در محدوده بازار تاریخی نام برده و گفته است: این کتاب‌فروشی چندین نسل است که در اختیار خاندان کتابچی قرار داشته و هم‌اکنون نیز توسط همین خانواده اداره می‌شود اما متاسفانه بنای این کتاب‌فروشی وضعیت مناسبی نداشته و آن‌طور که با حاج آقا کتابچی مالک این کتاب‌فروشی نیز صحبت کردم، آنها قصد دارند یا اقدام به نوسازی و تغییر شغل کنند یا مغازه را به فروش برسانند. با این اوصاف، این کتاب‌فروشی که قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی تهران است در آستانه تعطیلی قرار خواهد گرفت.

نظری همچنین  از مردم تقاضا کرده است که با وجود تمام مشکلات اقتصادی کتاب را از سبد خرید خود حذف نکنند و به ‌خصوص از کتاب‌فروشی‌های محلی حمایت کنند و ابراز امیدواری کرده است که مدیریت شهری نسبت به حفظ کتابفروشی های قدیمی و حمایت از آنها اقدام کند.

کتاب فروشی و انتشارات اسلامیه به همت «سیدمحمدعلی کتابچی» در سال 1280 در تیمچه حاجب الدوله بازار تهران تاسیس شد و سپس به خیابان ناصر خسرو منتقل شد . زمان رضا شاه می خواستند آنجا وزارت دارایی تاسیس کنند و بدین ترتیب کتابفروشی اسلامیه به باب همایون منتقل شد. بعد از مدتی، سید احمد کتابچی فرزند، «سیدمحمدعلی کتابچی» کتاب‌فروشی کنونی را در خیابان پانزده خرداد خریداری کرد و کتاب‌فروشی اسلامیه تا کنون در آن جا پابرجاست. «سید جلال کتابچی» ، فرزند سید محمد علی کتابچی فرزندی ندارد و با همکاری دو برادر زاده خود کتابفروشی را سرپا نگه داشته است، کتابفروشی که بیشتر مشتریانش سن و سال دار هستند، کتابفروشی که امروز از نظر بنای ساختمان نا ایمن است ، کتابفروشی که قدمت از ساختمان و کتابهایش پیداست. سید جلال کتابچی تلاش می کند چراغ این کتابفروشی را روشن نگه دارد زیرا این کتابفروشی بیش از آنکه برایش محل درآمد باشد، یک یادگاری ارزشمند از خاندانش محسوب می شود.

مدیر پیشین بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در گفتگو با ایسنا علت رو به تعطیلی بودن کتابفروش هایی همچون اسلامیه را عدم استقبال مردم از کتاب دانسته و گفته است: وقتی ما کمتر کتاب می‌خوانیم و اطلاعات خود را از جاهای دیگری مانند فضای مجازی به دست می‌آوریم، قاعدتا کسی دیگر سراغ حوزه تالیف نمی‌رود، زمانی‌که پایبندی به موضوع کپی‌رایت نداریم، هر روش غیرمسئولانه‌ای به تولید می‌تواند منجر شود و در نتیجه تعداد کم افرادی که کارشان تالیف و نشر است، دچار ورشکستگی شده و از دایره‌ اقتصاد خارج می‌شوند.

سعادتی عرضه‌ فرهنگی را محصول یک رفتار اجتماعی می داند که به آموزش و پرورش و خانواده و مسائل اجتماعی و فرهنگی و افراد سیاسی مربوط می‌شود و معتقد است، اگر شوقی در مردم برای کتاب خواندن و خریدن وجود نداشته باشد، حفظ ساختمان کتابفروشی به منزله نگهداری یک جسم بدون روح خواهد بود.

به هر حال کتابفروشی هایی همچون اسلامیه بخشی از میراث فرهنگی کشورمان محسوب می شوند بنابراین نباید به راحتی و پیشاپیش فاتحه این کتابفروشی ها را خواند. شایسته است که مسئولان به جای اینکه توپ را در زمین مردم و یا یکدیگر بیندازند، فراتر از سخن، با همفکری و همکاری در حفاظت و صیانت از این میراث کوشا باشند و با جانی دوباره بخشیدن به کتابفروشی ها و انتشارات قدیمی، اهمیت کتاب و کتابخوانی را در عمل به نمایش بگذارند.

captcha