نگرش قرآن به آینده‌نگری
کد خبر: 3767334
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

نگرش قرآن به آینده‌نگری

گروه معارف - نتيجه نگرش الهی به جهان خلقت، همانا به آينده خوش‌بين بودن و با هر ظلمی مبارزه و زمينه صلح جهانی را فراهم كردن و از هر گونه يأس و نا اميدی نجات يافتن است.

نگرش قرآن به اسلام و آینده

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، از دیدگاه مسلمانان، اسلام خاتم ادیان الهی است. خاتمیت به این معناست که اسلام در بردارنده تمام آن مطالبی است که باید از طریق وحی برای انسان بیان شود. اسلام، دین یکتاپرستان و ابراهیمی است و هم‌اکنون اسلام از دید شمار رسمی پیروان، در جایگاه دوم جهان جای دارد.
مسلمانان براین باورند که خداوند را به محمد از طریق فرشته‌ای به نام جبرییل فرو فرستاده است. به باور مسلمانان خدا بر بسیاری ازپیامبران، وحی فرستاده و محمد آخرین آنان است. مسلمانان محمد را اعاده‌کننده ایمان توحیدی خالص ابراهیم، موسی، عیسی و دیگر پیامبران می‌دانند و معتقدند که اسلام کامل‌ترین و آخرین آیین الهی است.
اسلام سریع‌ترین دین از لحاظ گسترش و رشد در میان ادیان دنیا است. گستره جغرافیایی اسلام از غرب آفریقا تا جنوب شرق آسیا است، همچنین جوامع اقلیت‌های مسلمان نیز در سرتاسر جهان پراکنده هستند.
پيامبران در طول تاريخ براى اشاعه مكتب خود، مجاهدت‌ها و كوشش‌ها كرده‌اند، ولى هرگز نتوانسته‌اند مكتب خود را در سراسر جهان پياده كنند و در هر عصرى گروه‌هاى بى‌شمارى به مخالفت با پيامبران برخاسته و سد راه آنان بودند، ولى قرآن مبارزه‌هاى اهل باطل را با مكتب حق يک مبارزه موقت تلقى مى‌كند و معتقد است كه سنگرهاى باطل سرانجام فرو ريخته و برنامه پيامبران در جهان گسترش پيدا خواهد كرد.
آيات قرآن نه تنها نظام تكوين را نظام خير و غلبه خير بر شر مى‌داند، بلكه سرانجام، نظام اجتماعى انسان را نظام استوار مى‌داند كه در آن نظام توحيد بر نظام شرک و طاغوت غلبه كرده و پيروزى از آن صالحان و راستگويان خواهد بود.

آينده نگرى
حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: آينده‌نگرى انسان، او را وادار مى‌كند كه از آينده جهان و سرنوشت بشر خبرى به دست آورد، زيرا از سپيده دم تاريخ، نزاع و نبرد پيوسته ميان حق و باطل برقرار بوده و پيروزى دست به دست مى‌شد.
وی افزود: قرآن معتقد است، مشيت الهى بر اين تعلق گرفته كه در آينده، فقط صالحان وارثان زمين خواهند بود و حكومت جهان و اداره امور را به دست خواهند گرفت و حق و حقيقت در موضع خود استوار خواهد بود و باطل بر آن پيروز نخواهد شد و همه جهانيان زير لواى حكومت صالحان قرار خواهند گرفت و حكومت واحدى بر جهان مستولى خواهد شد.
وی با استناد به آیه 9 سوره اسراء خطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم «همانا این قرآن خلق را به راست و استوارترین طریقه هدایت می‌کند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب بزرگ بشارت می‌دهد».
حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: آنچه را كه محاسبات عقلى و اجتماعى درباره سرانجام جامعه‌ها نشان مى‌داد، مورد تصديق قرآن و احاديث اسلامى است چيزى كه هست احاديث اسلامى زمان و وقت اين تكامل‌ها را به روشنى تعيين مى‌كند و ظهور امام قائم را همگام با اين تحولات مى‌داند.
امام جمعه سراب از گواهی احاديث اسلامى بر تكامل اخلاقى در عصر ظهور امام دوازدهم گفت و یادآور شد: احاديث اسلامى بر تكامل اخلاقى در عصر ظهور امام دوازدهم گواهى مى‌دهد آنجا كه همه محدثان اسلامى اين جمله را از پيامبر نقل مى‌كنند كه يكى از ويژگى‌هاى حكومت امام قائم، گسترش عدل و داد و برچيده شدن بساط ظلم و ستمگرى است.
وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: «اسلام همان آیینی است که پروردگار بزرگ آن را در میان ادیان برگزیده و قوانین آن را به اندازه‌ای استوار فرموده که دستاویز آن پایان ناپذیر و حلقه‌اش گسستنی نیست، اساس و بنیادش انهدام نمی‌پذیرد و ارکانش زایل و نابود نمی‌شود. درختش هرگز از ریشه بیرون نیاید این چنین مدنش نیز هیچ وقت پایان نمی‌پذیرید».
حجت‌الاسلام اکرمی ضمن بازگو نمودن بی‌تأثیر بودن اعتقاد به آینده در فعالیت انسان تأکید کرد: اعتقاد به آينده قطعی حتی درباره حادثه‌ای خاص، مادامی که تمام جزئياتش مشخص نشده باشد، هيچ منافاتی با فعاليت انسان ندارد و چه‌بسا اطلاع از آن باعث ایجاد امید در انسان شود و برای رسیدن به موفقيت، بر تلاشش بیفزاید و زودتر به نتيجه برسد.

نتيجه نگرش الهی به جهان خلقت
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش نیز در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: نتيجه نگرش الهی به جهان خلقت، همانا به آينده خوش‌بين بودن و با هر ظلمی مبارزه نمودن و زمينه صلح جهانی را فراهم كردن و به هدف والای بشری معتقد بودن و از هر گونه يأس و نااميدی نجات يافتن است.
وی ضمن بازگو نمودن هدفدار بودن آفرینش جهان افزود: آفرينش جهان هدفدار بوده، هيچ‌گونه بطلان و عبث در او نيست و هدف هر چيزی كمال مناسب آن شی‏ء است و كمال وجودی جهان خلقت، همانا نيل به مقام برتر هستی و رهيدن از نقص نسبی و عيب قياسی و رسيدن به تمامت و سلامت است.
وی با استناد به آیه 161 سوره انعام خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بگو: محققا مرا خدایم به راه راست هدایت کرده، به دینی استوار، همان آیین پاک ابراهیم که وجودش از لوث شرک و عقاید باطل مشرکان منزه بود.
حجت‌الاسلام غفاری ادامه داد: قرآن معتقد است كه در سرانجام جامعه‌ها، افراد، فداكارى پيدا مى‌شوند كه با تمام قدرت در عزت اسلام و ذلت كفر مى كوشند و از اين طريق به گروهكها هشدار مى‌دهد كه اگر از جاده مستقيم توحيدمنحرف شوند و به وادى جاهليت بازگردند، هرگز آيين حق با انحراف آنان نابود نمى‌شود و در طول تاريخ كه جامعه انسانى رو به كمال است افرادى پيدا مى‌شوند كه خداوند آنان را دوست دارد و آنان نيز خدا را دوست دارند، آنان در مقابل گروه با ايمان متواضع و در برابر كافران عزيز و سركشند، در راه خدا كوشش مى كنند و از سرزنش سرزنش كنندگان نمى ترسند.
امام جمعه شهر بخشایش از پیدا شدن افراد فداکار در سرانجام جامعه گفت و یادآور شد: قرآن معتقد است که در سرانجام جامعه، افراد فداکارى پیدا مى‌شوند که با تمام قدرت در عزت اسلام و ذلت کفر مى‌کوشند و از این طریق به گروهک‌ها هشدار مى‌دهد که اگر از جاده مستقیم توحید منحرف شوند و به وادى جاهلیت بازگردند، هرگز آیین حق با انحراف آنان نابود نمى‌شود و در طول تاریخ که جامعه انسانى رو به کمال است افرادى پیدا مى شوند که خداوند آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست دارند، آنان در مقابل گروه با ایمان متواضع و در برابر کافران عزیز و سرکشند، در راه خدا کوشش مى کنند و از سرزنش، سرزنش کنندگان نمى ترسند.
وی با اشاره به فرموده امام باقر(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند «آنگاه که قائم ما قیام کند، خداوند دست لطف و رحمت خود را بر سر بندگان خود مى گذارد و از این طریق، به عقول آنان وحدت مى بخشد و به وسیله او خردهاى آنان تکامل پیدا مى‌کند».
حجت‌الاسلام غفاری ستم را سَمّی زيانبار دانست و تاکید کرد: ستم چون سَمّ زيانباری است كه با جهاز هاضمه جهان خلقت ناسازگار بوده، مايه تباهی وی می‌شود و چون با نظام داخلی جهان آفرينش ناهماهنگ است، با هدف خلقت نيز تضاد داشته، همواره مانع رسيدن به هدف است.

انتهای پیام

captcha