شهرک دفاع مقدس، ظرفیتی که در حال استهلاک است
کد خبر: 3767385
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳

شهرک دفاع مقدس، ظرفیتی که در حال استهلاک است

گروه هنر ــ شهرک دفاع مقدس، محلی است که در آن بیش از 2000 فیلم ارزشی و دینی ساخته شده است، ابزارآلات این شهرک بعد از گذشت 3 دهه هم‌اکنون مستهلک شده است و ادامه این امر قطعاً تولیدات سینمایی را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اولین بار که به شهرک دفاع مقدس رفتم، سریال «یوسف پیامبر (ع)» در حال ساخت بود؛ در آن زمان گفت‌وگو‌هایی با عوامل این مجموعه قرآنی داشتم. بعد‌ها برای تهیه گزارش از پشت‌ صحنه فیلم‌ها و سریال‌های مختلف بارها به این مکان مراجعه کردم، اما هیچ‌گاه این موقعیت فراهم نشد تا با بخش‌های مختلف این شهرک سینمایی آشنا شوم، اما با مساعدت انجمن سینمای دفاع مقدس و مدیریت شهرک، امکانی فراهم شد تا از قسمت‌های مختلف این مجموعه بازدید کنیم. برای آشنایی بیشتر با این شهرک با گزارش زیر همراه شوید.
در هوایی سرد زودتر از سایر دوستان به شهرک دفاع مقدس رسیدم و با آمدن سایرین سفر یک روز ما به بخش‌های مختلف شهرک آغاز شد. در ابتدای این سفر ناصر مقدم زاده، مدیر شهرک دفاع مقدس در سخنانی کوتاه با بیان اینکه شهرک با هدف حمایت از فیلم‌های دفاع مقدسی راه‌اندازی شده، اظهار کرد: این شهرک از سال ۷۲ آغاز به کارکرده و حیطه فعالیتش نیز محدود به همین مکان نیست و بلکه در هر جای ایران اسلامی برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی نیاز به حمایت و تجهیزات باشد از انجام آن دریغ نمی‌کنیم.
شهرک دفاع مقدسی، لوکیشنی با وسایل مستهلکوی افزود: تا امروز این شهرک در تولید بیش از ۲۰۰۰ اثر سینمایی مشارکت داشته است. کار‌هایی چون «در چشم باد»، «اخراجی‌ها»، «دکل»، «هیوا» و... نمونه‌هایی از این آثار هستند. جدیدترین پروژه‌ای که در آن همکاری داریم فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز ۲» است که در کرمانشاه در حال ساخت است و شهرک امکانات خود را در اختیار این فیلم سینمایی قرارداده است.
مقدم‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا شهرک با محدودیت‌ امکانات رو‌به‌رو است؟ گفت: مشخص است کمبود‌هایی وجود دارد، چون وسایلی که در اختیار ما قرار دارد دیگر تولید نمی‌شود تا ما بتوانیم آن‌ را تهیه کنیم، برای همین خودمان باید این ابزار را بازسازی و تعمیر کنیم. به‌هرحال هر آنچه داریم را با تمام توان در اختیار آثار دفاع مقدسی قرار می‌دهیم تا آن‌ها کمترین احساس کمبودی نداشته باشند.
شهرک دفاع مقدسی، لوکیشنی با وسایل مستهلکوی در پایان تأکید کرد: فرسودگی تجهیزات دشواری‌های فراوانی به همراه دارد، زیرا لوازم ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در اختیار مجموعه است دیگر تولید نمی‌شود و به ناچار مجبوریم از تجهیزات مشابه برای آن‌ها استفاده کنید. این کار شاید از قدرت آن ماشین بکاهد، ولی کمک می‌کند تا بتوانیم از آن وسیله استفاده کنیم.
در ابتدای این بازدید به محل نگهداری تجهیزات و وسایل رفتیم و در این انبار لبا‌س‌ها و وسایلی که در فیلم‌های جنگی و تاریخی استفاده می‌شود به‌صورت مرتبی نگهداری می‌شد، اما مشخص بود که بسیاری از آن‌ها کهنه و از کار افتاده هستند، سپس به محل نگهداری ماشین‌ها رسیدیم این ماشین‌‌آلات در فیلم‌هایی چون «یتیم‌خانه ایران»، «هزارپا» و... استفاده‌ شده بود.
در این بخش فرصتی، پیش‌آمد تا با امین صافی زاده، مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی بنیاد روایت فتح گفت‌و‌گویی داشته باشیم. او در سخنانی اظهار کرد: این شهرک سینمایی، بزرگ‌ترین ظرفیتی است که به‌واسطه آن کار‌های ارزشی بسیاری در سینما و تلویزیون تولید شده‌ است. برای مثال سریال «یوسف پیامبر(ع)» با مخاطبان فراوانی که داشت در این شهرک تولید شد. «تنگه ابوقریب» اثر دیگری است که تحسین سینمای ایران را برانگیخت و تمامی مراحل جنگی‌اش در این شهرک فیلم‌برداری شد. ازاین‌دست آثار فعالیت‌های بسیاری در این مجموعه انجام شده است.
وی در ادامه افزود: تعمیر ماشین‌آلات نظامی فعالیت جالبی است که در این شهرک صورت می‌گیرد و ما  قادریم این ادوات را بازسازی کنیم تا دوباره بتوان در فیلم‌های دفاع مقدسی از آن استفاده کرد.
شهرک دفاع مقدسی، لوکیشنی با وسایل مستهلک در ادامه این بازدید از بخش ادوات نظامی حسین صابری مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس به خبرنگار ایکنا گفت: نزدیک به یکسالی است که من در این پست مشغول فعالیت هستم و در این مدت فراخوانی با عنوان چهل سال، چهل فیلم منتشر کردیم که به‌واسطه آن در زمینه فیلم‌های دفاع مقدس پوست‌اندازی کنیم. در حقیقت قصد داشتیم شرایطی به وجود آوریم تا نسلی که جنگ را از نزدیک لمس نکرده بود، با زوایای گوناگون آن آشنا شود.
شهرک دفاع مقدسی، لوکیشنی با وسایل مستهلکوی افزود: با اعلام این فراخوان نزدیک به ۲۵۰ فیلم‌نامه بلند و سیصد فیلم‌نامه کوتاه به انجمن ارسال‌ شد و قرار است به زودی کارهایی در این زمینه ساخته شود. درباره شهرک سینمایی دفاع مقدس هم باید بگویم که ما تا به امروز بهترین شکل همکاری را با این شهرک داشته‌ایم، چون هرگاه که نیاز بوده، این مکان در اختیار ما قرارگرفته تا کار‌های موردنظرمان تولید شود.
اعضای گروه در بخشی از این بازدید با ماشین‌های نظامی به لوکیشن‌های گوناگون رفتند و این نفربر‌ها از نوع ماشین نظامی به‌کار گرفته شده در آخرین فصل پایتخت بودند، داخل ماشین‌‌ها کاملاً مستهلک‌ بود، حتی صندلی که راننده پشت آن قرار می‌گرفت امکان نشستن نداشت. با نفربر‌های نظامی به بخشی از شهرک رفتیم که در آن بوشهر ۱۰۰ سال قبل بازسازی‌شده بود. مدیر شهرک درباره این مکان چنین توضیح داد: قرار است در این مکان سریالی با عنوان «حریم» ساخته شود. این سریال بازگوکننده گوشه‌ای از زندگی رئیس‌علی دلواری است.
شهرک دفاع مقدسی، لوکیشنی با وسایل مستهلکوی افزود: مؤسسه اوج تهیه این سریال را برعهده دارد و احتمالاً سیروس مقدم کارگردانی این اثر را برعهده خواهد داشت. این مجموعه تاریخی در ۵۰ قسمت تولید خواهد شد و قرار است یکی از پروژه‌های ویژه سیما باشد. بعد از بازید از لوکیشن‌های سریال حریم گروه سر فیلم‌برداری فیلم سینمایی «وکیل مدافع» رفت. در این بخش چند انفجار انجام شد تا صحنه‌هایی که مربوط به بمباران هواپیما می‌شد از سر گرفته شود. در این قسمت روزبهانی، مدیر جلوه‌های ویژه سینما حضور داشت. وی سال‌هاست که با دست‌خالی بهترین کیفیت‌ها را در سینمای ایران رقم زده است. وی در سخنان کوتاهی گفت: ما با امکانات موجود سعی می‌کنیم بهترین کیفیت را رقم بزنیم، اما امیدواریم در آینده بتوانیم با امکانات بیشتر کار‌های بهتری ارائه کنیم، چون سینما نیازمند است چنین تولیداتی است، در غیر این صورت گرایش جوانان و نوجوانان به فیلم‌های اکشن هالیوود اجتناب‌ناپذیر است.
محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «وکیل مدافع» هم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این فیلم سینمایی یک کار طنز است که در حوزه سینمای دفاع مقدس تولید می‌شود. این اثر را می‌توان شبیه «لیلی با من است» دانست با این تفاوت که در این اثر، قهرمان فیلم به‌اجبار به جبهه می‌رود. در این فیلم ارزشی تنها به دفاع مقدسی پرداخته نمی‌شود، بلکه رویکرد سیاسی ـ اجتماعی هم در این کار وجود دارد.
وی ادامه داد: این کار برای پخش در جشنواره فجر آماده می‌شود و کارگردانی این کار حاصل یک کار گروهی است. درباره تولیدات سینمای دفاع مقدس باید گفت این حوزه اقیانوسی است که ما هنوز گوشه‌ای از آن نپیموده‌ایم، پس خود‌خواسته آن را محدود نکنیم.
شهرک دفاع مقدسی، لوکیشنی با وسایل مستهلکدر ادامه گروه از لوکیشن فیلم کوتاه و سه بعدی «نهر خون» بازدید کرد، کارگردان این فیلم کوتاه گفت: در این اثر تماشاگر خود را در موقعیت قرار می‌دهد و به‌نوعی جنگ را از نزدیک لمس می‌کند. این نوع فیلم‌سازی این روز‌ها در سینمای جهان به‌شدت باب شده، اما سینمای ایران از آن غافل است، درصورتی‌که جذابیت آن برای جوانان بسیار زیاد است.
سپس به لوکیشن سریال یوسف پیامبر(ع) رفتیم متأسفانه این مکان تقریباً در حال متروک شدن بود، حتی بازسازی‌های مختصری که در آن انجام شده بود کمکی برای مقابله با این امر نکرده بود. در این مکان فرصتی پیش آمد تا با سید احمد میرعلایی گفت‌و‌گویی داشته باشیم. این تهیه‌کننده که قرار است تهیه سریال عظیم «موسی (ع)» را برعهده داشته باشد در جواب به این پرسش که آیا تولید این مجموعه در دستور کار سیما قرار دارد؟ گفت: مسئولان سیما باید جواب این سؤال را بدهند اما آن بخشی که از کار که مربوط به ما است با تمام وجود انجام خواهد شد، حتی بخش‌هایی از کار را هم آغاز کرده‌ایم. درباره این سریال باید گفت مخاطب این سریال تنها به داخل کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه این اثر می‌تواند مخاطب بین‌المللی داشته باشد، چون مسیحیان و یهودیان نیز علاقمند هستند بدانند سریالی که درباره حضرت موسی (ع) ساخته‌ می‌شود چه نوع نگرشی را بیان می‌کند.
وی درباره اهمیت داستان موسی(ع) در قرآن گفت: آیات فراوانی در قرآن وجود دارد که در آن به زندگی حضرت موسی (ع) اشاره کرده است. این مسئله نشان از اهمیت این قصه دارد و در این سریال قصد داریم به موضوع تقریب ادیان به شکل ویژه‌ای بپردازیم.
لوکیشن فیلم یوسف پیامبر(ع) آخرین مکان بازدید گروه ما از شهرک سینمایی دفاع مقدس بود و امیدوارم بتوانیم آثار فاخر بیشتری را در این مجموعه مشاهده کنیم.
گزارش از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha