مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری کاملاً مردمی و براساس قوانین مصوب شورا برپا می‌شود
کد خبر: 3767848
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲

مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری کاملاً مردمی و براساس قوانین مصوب شورا برپا می‌شود

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی کشور، فردا، هشتم آذرماه به صورت مردمی و مستقل و براساس قوانین مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ بنابر اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها، مجمع فوق‌العاده شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته، ششم آذرماه و با تلاش‌های مجدانه و در هنگامی که مقرر شد مجمع عمومی ادغام اتحادیه‌های کشور هشتم آذرماه در قم برپا شود، تشکیل شد. هرچند قرار بود جلسه شورا 12 آبان‌ماه برپا شود، اما بنا بر دلایلی لغو شد.
بنابر این گزارش، هنوز خبر موثقی از سوی دبیرخانه شورا در خصوص مصوبات این جلسه منتشر نشده، اما بنابر شنیده‌ها طی این جلسه در خصوص هیئت رسیدگی و روند صدور مجوز مؤسسات قرآنی بحث و تبادل نظر شد؛ جلسه‌ای که مقرر بود دقایق پایانی آن نیز بحث داغ ادغام اتحادیه‌های کشوری نیز مطرح شود اما وقت این جلسه سرآمد و این امر محقق نشد.
بنا بر آنچه که حاضران در جلسه به آن اذعان دارند، طی این جلسه مقرر شد تا روند صدور مجوز فعالیت مؤسسات از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی به صورت مستقل و مجزا انجام شود، اما حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات و سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد با نظارت حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، توافقی برای آیین‌نامه واحد صدور مجوز داشته باشند. فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی نیز منحل نشده است، بلکه تا زمان رسیدن به این توافق از سوی دو دستگاه متوقف شده است.
حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، سخنگوی کمیته منتخب مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها درباره وضعیت مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری، بیان کرد: طبق آنچه که در شورای توسعه مطرح شد، مصوبات جلسه 41 شورای توسعه تا مشخص شدن وضعیت هیئت رسیدگی، به قوت خود باقی است که بر اساس این مصوبه هم هیئت رسیدگی به قوت خود باقی است و هم کلیات اساسنامه اتحادیه مدغم نیز مورد تأیید است.
وی ادامه داد: این جلسه فردا، هشتم آذرماه، ساعت 8 صبح با کاندیدای 55 نفر برای هیئت مدیره و همچنین کاندیدایی 12 نفر برای هیئت بازرسی و با حضور 293 نفر به عنوان نماینده از سوی اتحادیه‌های استانی و مؤسسات استانشان در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برگزار می‌شود.
امیدیان عنوان کرد: این اتحادیه مدغم با خواست مؤسسات قرآنی و به صورت مردمی تأسیس می‌شود و سپس فرآیند انحلال هر کدام از اتحادیه‌ها باید توسط مجمع آنها انجام شود.
وی ادامه داد: این جلسه با حضور نمایندگان مؤسسات قرآنی که طی سال 96 در مجمع عمومی اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها حضور پیدا کردند، تشکیل می‌شود. یعنی جلسه مردمی و مستقل براساس قوانین مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی به هیئت رسیدگی است که طی این جلسه نیز از دو دستگاه سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه دعوت کرده‌ایم تا نظارت را به نحو احسن انجام دهند.
امیدیان اظهار کرد: طی این مجمع همه افرادی که شرایط حضور براساس اساس‌نامه اتحادیه مدغم کشوری که از سوی شورای توسعه تصویب شده است، داشته‌اند، فارغ از اینکه در مجمع غیرقانونی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در مشهد شرکت کرده‌اند، دراین مجمع به عنوان نماینده و یا کاندیدا حضور خواهند داشت.

سخنگوی کمیته منتخب مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها اضافه کرد: تا زمان حاضر نیز ابلاغیه، نامه و مصوبه‌ای مبنی بر لغو مصوبات جلسه گذشته شورای توسعه ارسال نشده است.
وی اظهار کرد: با توجه به ایجاد شفافیت در این امر اعضای کمیته منتخب در حاشیه جلسه شوری توسعه حضور داشتند و با استعلامی که از دبیر شورای توسعه گرفتند، این روال قانونی دانسته شد و مقرر شد که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساز و کار واحد برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی ایجاد کنند.
امیدیان ادامه داد: اگر بحث انحلال فعالیت هیئت رسیدگی و شائبه‌های این چنین باشد، در حال حاضر پروانه فعالیت اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی کشور از هیئت رسیدگی است، چگونه است که هیئت رسیدگی تعطیل و منحل می‌شود، اما مجوز اینها به قوت خود باقی است؟! یعنی اعتبار دو اتحادیه کشوری دارند، منوط به هیئت رسیدگی است.
وی بیان کرد: لذا استان‌ها به صورت تمام از قوانین مصوب هیئت رسیدگی و شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور دفاع می‌کنند و قانون را نصب‌العین خود قرار می‌دهند و آن را انجام می‌دهندو انتظاری که استان‌ها از مسئولان و متولیان امور قرآنی کشور فارغ از هر دغدغه و تساهل و تسامح دارند، این است که آنچه که خودشان در این فرآیند مصوب کردند، باید به آن پایبند باشند، لذا تخطی از قانون به معنای این است که در فرآیند تدوین قوانین در آینده هم شورای توسعه را زیر سؤال می‌برد و هم هیئت رسیدگی و به تبع آن دیگر دستگاه‌ها که متولی این امر هستند، زیر سؤال می‌روند، لذا انتظار بر پافشاری قوانین تصویب شده است.
امیدیان تأکید کرد: کمیته منتخب مدیران عامل استان‌ها در تمام فرآیند یکساله که پیگیر ادغام در اتحادیه‌ کشوری بود، بر خط، مدار و ریلی بود که شورای توسعه و هیئت رسیدگی نصب کرده بود و لذا این ایستگاه پایانی است که به صورت مستقل و مردمی انجام می‌شود و در این فرآیند اجازه نمی‌دهیم به غیر از استان‌ها بر آن اعمال نظر کنند.
وی بیان کرد: همچنین اعضای کمیته پیگیری چون در جریان برگزاری ادغام هستند، کاندیدا نشده‌اند. لذا با این استدلال‌ها، استقلال مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری و مردمی بودن آن مشخص و معلوم است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha