هدف مداحی باید حفظ حرمت اهل بیت(ع) باشد
کد خبر: 3767863
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶

هدف مداحی باید حفظ حرمت اهل بیت(ع) باشد

گروه فرهنگی - گردآورنده کتب در حوزه اشعار آیینی با اشاره به اینکه مداحان هنوز با دستگاه‌های موسیقایی آشنایی لازم ندارند، گفت: به فرموده شهید مطهری «ما دوست داریم مجالس روضه شور داشته باشد» حال مداحان ما نباید از عدم آگاهی مردم استفاده کرده و با دروغ و تحریف در روضه‌ها غلو کنند.

هدف مداحی باید حفظ حرمت اهل بیت(ع) باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی ابوالفضل امینیان، گردآورنده سه کتاب در مجموعه اشعار آیینی، که در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد رونمایی شد، با بیان اینکه در هر سه کتاب من فقط مسئولیت گردآوری آن را داشته ام، اظهار کرد: این سه کتاب توسط مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی منتشر شده و هر کدام نیز از تیراژهای خوبی برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه یکی از کتاب‌ها به نام «مشکات کاشمری» است، ادامه داد: این کتاب مجموعه اشعار آیینی است که مرحوم شیخ علی امامی، متخلص به «مشکات»، نوشته‌ است. ایشان در سال 1248 شمسی در کاشمر متولد شده و در سال 1333 شمسی نیز در کاشمر فوت کرده است.

امینیان با تأکید بر اینکه اشعار وی در عمده کتب منتخب اشعار شاعران ایرانی وجود دارد، اظهار کرد: بیشتر اشعار آیینی مشکات در بعد عاشورایی و مقتل خوانی است. وی ذوق عالی در سرودن اشعار داشته و به تاریخ اسلام و ایران آگاه بوده است؛ لذا همین عامل مشکات را از سایر شاعران متمایز کرده است.

گردآورنده این کتاب با بیان اینکه غنای شعری مشکات برگرفته از اطلاعات و اشراف کامل وی به تاریخ و روایات است، گفت: وی قصیده‌های بسیاری سروده‌ که مملو از ترکیب‌های فارسی و عربی است و جدای از جنبه‌های عرفانی و عاشورایی تأکید ایشان برجنبه ادبی شعر نیز بسیار قابل اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: من ارادت خاصی به شخصیت ایشان داشته‌ام و به خاطر همین ارادت، سعی در گردآوری اشعار او داشتم؛ لذا با بررسی دفتر شعرهای ایشان از طریق فرزندان و نوه‌هایش توانستم این مجموعه از اشعار آیینی این شاعر بزرگ را جمع‌آوری کنم. 

امینیان در ادامه به معرفی کتاب دیگر خود که در مجموعه اشعار آیینی است پرداخت و اظهار کرد: کتاب «پای در رکاب» نوشته مرحوم حجت‌الاسلام سید امیر شاهیان، دانش آموخته حوزه علمیه کاشمر، است و طبع سلیس و ذوق بدیعی در سرودن اشعار آیینی داشته‌اند.

گردآورنده این کتاب با اشاره به اینکه این شاعر با مقام معظم رهبری در کاشمر دیداری داشته و در آن دیدار با ایشان مراوده شعری نیز داشته‌اند، گفت: وی در سال 1363 قصیده‌ای در مدح حضرت علی(ع) سرود که برنده شب شعر در آن دوران نیز شد. 

وی با بیان اینکه این شاعرهنرمند خاصی است که به جناس‌های بسیار زیبا معروف است، افزود: شاهیان در حوزه طنزپردازی نیز به صورت ماهرانه عمل کرده و این طبع طنز در اشعارش بسیار دیده می‌شود.

امینیان همچنین کتاب «بنویسید حسین» را نیز به عنوان کتاب سوم خود در مجموع اشعار آیینی معرفی و اظهار کرد: محمد تقوی متخلص به «فقیر کاشمری» بیشتر در اشعار آیینی کار کرده و در نوحه و سرود شهره بوده‌ است.

گردآورنده این کتاب گفت: قسمتی از مداحی آهنگ شعر است ولی گاها دیده می‌شود که مداحان به حوزه آهنگ بیشتر دقت کرده و از محتوای اشعار جا مانده‌اند. شاعر باید سطح آگاهی مردم را بالا ببرد و محتواهای درست و دقیق را در قالب شعر به خصوص اشعار آیینی در خصوص اهل بیت(ع) به مردم ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه اشعار آیینی باید محتوا داشته باشد، گفت: در شعر باید به لحن موسیقیایی آن نیز توجه شود. برای مداح صوت و صدا مهم است ولی چسبندگی صدا به اخلاص اوست؛ او باید بداند که در هر حوزه‌ای چطور شعر بخواند.

امینیان در پاسخ به این سؤال که چرا مداحان به حزن علاقه دارند، تصریح کرد: در پاسخ به این سؤال باید گفت که اکثر مداحان کشور در حوزه اشعار مناسبتی شاد و مولودی حرفه‌ای عمل نمی‌کنند و این به این دلیل است که اکثرا مداحی را به صورت دیمی فرا گرفته و به آن به عنوان شغلی حرفه‌ای نگاه نمی‌کنند.

گردآورنده این کتاب با اشاره به اینکه مداحان هنوز با دستگاه‌های موسیقایی آشنایی لازم ندارند، گفت: به فرموده شهید مطهری «ما دوست داریم مجالس روضه شور داشته باشد اما به محتواها دقت لازم نمی‌شود»؛ حال مداحان ما نباید از عدم آگاهی مردم استفاده کرده و با دروغ و تحریف در روضه‌ها غلو کنند چرا که همه هدف ما حفظ حرمت اهل بیت(ع) است لذا اگر شعر و یا حتی آهنگ سخیف باشد مداحی آنان رضایتی از جانب اهل بیت(ع) نخواهد داشت.

انتهای پیام

captcha