رویکردی تازه به نسخه‌های خطی قرآن کریم در گنجینه ملک
کد خبر: 3767937
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵

رویکردی تازه به نسخه‌های خطی قرآن کریم در گنجینه ملک

گروه ادب ــ رویکردی تازه به نسخه‌های خطی قرآن کریم با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان کتابخانه و موزه ملی ملک و مرکز طبع و نشر قرآن کریم دنبال می‌شود.

رویکردی تازه به نسخه‌های خطی قرآن کریم در گنجینه ملکبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، تفاهم‌نامه همکاری ظهر امروز 7 آذرماه به امضای غلامرضا خواجه سروی، مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و سید علی سرابی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم رسید، هدف‌هایی گوناگون در زمینه‌های فرهنگی و دینی به ویژه در زمینه نشر قرآن کریم از دریچه نسخه‌های نفیس خطی و پژوهش در گستره‌های یادشده را پیش روی دارد.
خواجه سروی، در آیین امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اهمیت اجرایی‌کردن آن افزود: امیدواریم کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان پایگاه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، با یاری مرکز طبع و نشر قرآن کریم، بخشی دیگر از نفایس این گنجینه را در دسترس و پیش روی پژوهشگران و شهروندان بگذارد تا هماهنگونه که حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه تصریح کرده است، همگان بتوانند از این گنجینه بزرگ فرهنگی- تاریخی بهره بگیرند.
وی افزود: کتابخانه و موزه ملی ملک به ویژه در بخش نسخه‌های خطی، نفایسی گسترده در زمینه موضوع‌های دینی و مذهبی در خود دارد. هریک از این نسخه‌ها می‌توانند گوشه‌هایی از دستاوردهای عالمان، دین‌شناسان و دانشمندان اسلامی را در زمینه‌های گوناگون دینی و مذهبی، به پژوهشگران، دین‌پژوهان، نویسندگان و ره‌پویان این مسیر بنمایانند و اینان را در تولید داده‌های دینی و مذهبی در روزگار کنونی یاری رسانند.
خواجه‌سروی یادآور شد: نخستین گام اجرایی این تفاهم‌نامه می‌تواند برپایی نشست‌ها، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و انتشار کتاب‌های گوناگون به ویژه در زمینه نسخه‌های خطی مرتبط با قرآن کریم و دیگر حوزه‌های دینی و مذهبی باشد که در گنجینه بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران نگهداری می‌شوند.
سید علی سرابی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز در این آیین با اشاره به پیشینه و چگونگی شکل‌گیری این مرکز افزود: مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، در اوایل دهه هفتاد به فرمان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) با هدف تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران پایه گذارده شد.
وی یادآور شد: جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی ایران در جهان، به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی، ایجاب می‌کرد ورود به عرصه تهیه مصحف، با رویکردی کاملاً علمی و تخصصی انجام شود، از این‌رو واحدهای تخصصی مرکز با حضور نیروهای متخصص و کارآمد تاسیس و هر واحد از پشتیبانی شوراهای تخصصی مرتبط، با حضور برجسته‌ترین اساتید و صاحب‌نظران امور قرآنی کشور بهره‌مند شد.
به گفته قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم، هدف‌های بنیادین این مرکز، سامان‌دهی وضعیت کتابت قرآن کریم در کشور، همسان‌سازی رسم‌الخط‌های قرآنی و تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.
سرابی یادآور شد: امضای این تفاهم‌نامه همکاری با کتابخانه و موزه ملی ملک که از نسخه‌های منحصربه‌فرد خطی قرآن کریم در گنجینه خود بهره می‌برد، زمینه‌ای مناسب برای پژوهش‌ها و دیگر فعالیت‌ها در این زمینه به شمار می‌آید.
انتهای پیام

captcha