غرب متهم اول تضییع حقوق زنان است
کد خبر: 3768069
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
حجت‌الاسلام رئیسی در همایش بانوان قرآن‌پژوه:

غرب متهم اول تضییع حقوق زنان است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تولیت آستان قدس رضوی در همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه غرب را متهم ردیف اول زایل کردن حقوق زنان دانست و گفت: رویکرد آسیب‌زای غربی مناسب برای نگریستن به مسائل زنان نیست. امروز جمهوری اسلامی مدعی برافراشتن پرچم دفاع از حقوق زنان است.

غرب متهم اول تضییع حقوق زنان است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در پانزدهمین همایش بین‌المللی «بانوان قرآن‌پژوه»، که در مشهد در حال برگزاری است، با بیان اینکه با رویکردهای آسیب‌زای غربی نباید به مسائل زنان نگریست، اظهار کرد: آن‌ها حقوق زنان را ضایع کرده‌اند. امروز در این زمینه مدعی هستیم و مغرب زمین در جایگاه متهم است. به برکت قرآن و اهل بیت(ع) این پرچم را نظام اسلامی برافراشته و ان‌شاءالله این حضور تداوم خواهد داشت.
 
وی در ادامه با بیان اینکه تمام عالم جلوه رحمانیت پروردگار متعال است، گفت: به موجب همین رحمانیت است که خداوند مؤلف کتاب تکوین و کتاب تشریع است. انسان را خلق کرد و برای هدایت او قرآن را فرستاد. فرمود: «عَلَّمَ الُقرْآن خَلقَ الِإنسَان»؛ نخست فرمود: «علم القرآن»، ابتدا از تعلیم قرآن می‌گوید و بعد سخن از آفرینش انسان است. به نظر می‌رسید باید اول خلقتی باشد و بعد این خلقت تعلیم داده شود، اما این‌گونه نفرمود.
وی با اشاره به این نکته که انسان دو خلقتی است، یکی خلقت جسم و دیگری جان انسان، ادامه داد: «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَر»؛ خلقت مرحله آخر مربوط به روح و جان انسان است. سپس می‌فرماید: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»، این یا باید مربوط به جان و جسم انسان باشد یا خلقت آخر که جان اوست.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: انسانیت انسان در پرتو ارتباط با قرآن شکل می‌گیرد. هفت میلیارد انسان در کره زمین نفس می‌کشند. آیا همه این‌ها خلیفة‌الله هستند؟ خلافت مراتب دارد. امروز در کره زمین و در عوالم وجود و هستی حضرت حجت(عج) خلیفةالله است. هر انسان به میزان اینکه شکل و رنگ الهی بگیرد و سبقةالله شود، خلیفه است و دارای مرتبه‌ای از خلافت خواهد بود. انسانیت انسان در گرو ارتباط با وحی شکل می‌گیرد، اگر نه به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) «الصورة صورة انسان و القلب قلب حیوان».
وی افزود: درباره خلیفه می‌فرماید: «علمه البیان». قیل و قال در عالم بسیار است، اما کدام‌یک بیان است؟ اگر بیان باشد، در پرتو تبیان واقع خواهد شد که قرآن «تبیان کل شی» است. بیانی که در پرتو ارتباط با وحی است. خداوند که معلم انسان است، به وسیله قرآن در پی تعلیم آیات نورانی قرآن به اوست. قرآن جلوه اسماء حسنی الهی و جلوه تام آن و همچنین انسان کامل است.
حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: امام جواد(ع) در جایی تمام شیعیان را خطاب قرار دادند: «یا معشر الشیعة! خاصموا بسورة إنّا أنزلناه فی لیلة القدر»؛ به وسیله سوره قدر با کافران محاجه کنید. سپس می‌فرمایند: به خدا قسم بعد از حضرت رسول(ص) سوره قدر حجت دین شما و منتهاى علم ماست. این یک پیروزى است براى هر که به کمک قرآن محاجه کند. سلیمان نبی(ع) بر باد سوار شد و تمام شهر را و کل مسیر را یک ماهه و دو ماهه و سوار بر باد می‌رفت، اما خداوند به وسیله نزول قرآن این منت را گذاشت که بدون راهوار ره صد ساله را طی کند. اما چگونه؟ توسل به حبل‌الله که قرآن کریم و اهل بیت(ع) است.
وی ادامه داد: موضوع این کتاب هدایت انسان است. امام رضا(ع) می‌فرماید هدایت در پرتو قرآن محقق می‌شود. مدار زندگی را بر قرآن قرار دهید. البته هم این سخن از امیرالمؤمنین(ع) هم آمده است. در واقع کرامت انسانی در پرتو ارتباط با قرآن است. کرامت انسان، اخلاق فاضله، فکر کریمه، همه اعمال و باید‌ها و نباید‌ها در ارتباط با قرآن شکل می‌گیرد. البته قرآن مفسر و مبین دارد که امامان و پیشوایان دین هستند که باید تفسیر آیات را از آن‌ها فراگرفت.
رئیسی گفت: در این فضا ائمه در مقام استادان این دانشگاه شناخته می‌شوند و دانش‌پژوهان آن طالبان علم و دانش در عالم‌اند. زیارت جامعه کبیره خود نسخه‌ای برای امام شناسی و یک متن درسی و دستگاه عظیمی است که انسان را به مطالعه در خویش و بازنگری اعمال و رفتار خود و تصمیم جدی و اراده بعد از حضور در محضر انسان کامل وادار می‌کند.
وی با بیان اینکه هیچ کتابی در عالم بشریت همچون قرآن درباره حیات انسانی به این میزان کشش و کوشش نداشته است، گفت: بزرگان زیادی هزاران کتاب و شاید میلیون‌ها کتاب در باب تفسیر و نزول قرآن نگاشته‌اند و فضای قرآنی هم به صورت گسترده در کشور وجود دارد، اما علی‌رغم همه تلاش‌ها در حوزه علوم و معارف قرآن، این عرصه به تلاش‌های بیشتری نیازمند است که پژوهش‌های خواهران در این عرصه بخشی از کار و بسیار ارزشمند است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان روایتی از امام رضا(ع) و با بیان اینکه قرآن کتاب همواره جدیدی است که مختص عصر و زمان و مردم خاصی نیست گفت: این کتاب به همه اعصار اختصاص دارد و هر سال بر اهلش در شب قدر نازل می‌شود، نه این واژگانی که در محضرش هستیم، بلکه بسیاری از معارف آن بر اهلش روشن می‌شود. همان‌ طور که همواره فیض امام رضا(ع) به کشور می‌رسد، اما برای کسی که دل بدهد فرق دارد. باید پنجره دل بگشاییم تا نسیم رحمت قرآن و اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) بر دل ما بوزد.
وی در ادامه سخنان خود چند پیشنهاد و محور برای بهبود و بهتر برگزار شدن این همایش ارائه کرد و گفت: یکی از زمینه‌های مغفول مانده پژوهش پیرامون رسم‌الخط عثمان طه است که بیشتر هم در دسترس است. این رسم‌الخط  اشکالاتی دارد و شما هم واقفید. کار‌های خوبی هم انجام شده است. در آستان قدس هم یک مرکز قرآنی فعالیت‌هایی در این زمینه دارد، اما در عین حال نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتر هست.
وی همچنین درباره پرداختن به پژوهش پیرامون قرائت‌های مختلف از آیات قرآن گفت: باید به قرائت‌های برتر برسیم و صاحبان تحقیق و پژوهش بیشتر در این زمینه واکاوی کنند. همچنین درباره روایات معصومین(ع) همواره سخن از تفسیر بوده، اما این‌ها تنها وجه آن‌ها نیست و در زمینه مصداق، تطبیق، تشبیه و تمثیل روایات باید تلاش بیشتری شود.
حجت‌الاسلام رئیسی زمینه‌های مغفول دیگر برای پرداختن در این همایش را پژوهش درباره مفهوم لغات در عصر پیامبر(ص)، ائمه(ع) و عصر حاضر دانست و گفت: در این زمینه نیازمند کار جامع هستیم. همچنین به دائرةالمعارفی جامع در حوزه تفاسیر و قرائت تجوید نیازمندیم. فقیه تفسیر و ترجمه قرآن می‌کند، اما حضور روانشناسان، جامعه‌شناسان و ... هم در این عرصه لازم است. زمینه دیگر برای فعالیت بیشتر شناخت سوره است. این بحث ساختمان عظیمی دارد که باید از هر نظر به آن توجه کرد. البته درباره تفسیر ادبی، موضوعی، ترتیبی و .. کار کرده‌اند، اما باز هم جای کار دارد. همچنین برای اجرای نوع پژوهش‌هایی که کاربردی هم هستند باید فکری کرد.
وی گفت: در حرم مطهر بیش از یکسال است که رواقی مزین به نام حضرت زهرا(س) شده و فقط مختص بانوان است. مرکز زنان در آستان قدس رضوی تشکیل شده و آنجا فعالیت‌های مختص به بانوان دنبال می‌شود. علاوه بر حرم، فضا‌هایی در سطح شهر همچون مرکز خاتون احداث شده و در اختیار بانوان قرار گرفته است.
برای دیدن گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شیده
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۹ - ۱۰:۴۴
0
0
آقای رییس بزرگوار لطفا توپ را در زمین غرب نیندازید
همه دنیا در تضییع حقوق زنان مقصرند.
چرا در قوانین کشور ما مواردی که از زن در اسلام سلب نشده، گرفته می شود؟
کجای قرآن و احادیث آمده حق طلاق برای مرد است؟
کجای قرآن و احادیث آمده که مهریه را سقف بندی کنید؟
خدا کی گفته زن اجازه ندارد درس بخواند و کار کند؟؟؟
به خودمان هم نگاه کنیم همه تقصیرها را گردن دیگران نیندازیم
captcha