جزئیات طرح معیشت و کارآفرینی خانواده طلاب و روحانیون تهرانی
کد خبر: 3768500
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴

جزئیات طرح معیشت و کارآفرینی خانواده طلاب و روحانیون تهرانی

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه تهران گفت: مرکز خدمات با هدف ایجاد اشتغال برای اعضای خانواده طلاب، رونق مشاغل خانگی و استفاده بهینه از مشاغل موجود در بستر آی تی اقدام به تاسیس اداره معیشت و کارآفرینی کرد که هم اکنون این اداره فعالیت خود را رسما آغاز کرده و درصدد ارائه راهکارهایی برای حل معضل بیکاری در خانواده روحانیان تهرانی می باشد.

به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم اکبری در خصوص اقدامات و عملکرد مرکز خدمات حوزه علمیه استان تهران، اظهار داشت: مرکز خدمات تاکنون توانسته است خدمات قابل توجهی در زمینه‌های بیمه درمانی، بیمه تکمیلی، مسکن و دیگر حمایت‌های مادی و معنوی و فرهنگی به طلاب و روحانیون استان تهران ارائه دهد.

مشروح گفتگو با مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان تهران را در ادامه بخوانید:

* به عنوان سوال نخست لطفا درباره تغییر ساختمان مرکز خدمات و اهمیت آن در ارائه خدمات بیشتر به طلاب توضیح دهید.

ابتداءً از مجموعه خبرگزاری حوزه که امروز یک رسانه قابل اعتماد و از افتخارات حوزه علمیه است تقدیر و تشکر می کنم و خدا را شاکر هستیم که حوزه چنین رسانه امین و فعالی دارد و اخبار حوزه را به جامعه اطلاع رسانی می کند.

درباره انتقال ساختمان اداری مرکز خدمات حوزه علمیه استان تهران به مکان فعلی دلایل متعددی وجود دارد، از جمله این که در ساختمان قبلی به جهت محدودیت فضای اداری و بد مسیر بودن راههای منتهی به مرکز خدمات، و واقع شدن ساختمان در محدوده طرح ترافیک، با اعتراضات مکرر طلاب مواجه بودیم اما هم اکنون ساختمان جدید مرکز خدمات استان تهران در بهترین مکان دسترسی قرار دارد و طلاب و روحانیان تهرانی می توانند با خطوط مترو، بی آر تی و نیز با وسیله شخصی به آن دسترسی داشته باشند بدون این که وارد طرح ترافیک و یا طرح زود و فرد شوند و اگر هم با وسائل نقلیه عمومی بیایند در کمتر از پنج دقیقه به ساختمان اداری مرکز خدمات دسترسی دارند.

از دیگر دلایل مهم برای انتقال به ساختمان جدید، فراهم کردن سوئیت هایی برای پذیرایی از طلاب و روحانیان از شهرهای مختلف کشور بود که عمدتاً اغلب این سفرها با هدف درمان و معالجه صورت می گرفت و هدف ما نیز ارائه خدمات ویژه به طلاب و روحانیان دارای بیماری‌های صعب العلاج بود.

بارها شاهد بودیم برخی طلاب و روحانیان شهرستان‌های استان تهران و یا دیگر شهرها که خود یا خانواده هایشان به سبب بیماری مجبور بودند جهت بستری به یکی از بیمارستان‌های تهران مراجعه کنند و بیمارشان را در بیمارستان بستری نمایند، خود طلبه یا خانواده ایشان شب را تا صبح در جلوی بیمارستان سپری می‌کردند و شاید روزها و شب‌ها این اتفاق می‌افتاد و مشاهده این وضعیت مسئولیت ما را در رسیدگی به حال این عزیران سنگین تر کرد از این رو در ساختمان جدید فضایی را برای اسکان این عزیزان در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم از برخی مشکلات و رنج های این عزیزان بکاهیم.

البته باید عرض کنم هم اکنون به فضایی بیشتر از اینجا جهت پذیرش این عزیزان نیاز داریم. امروز برای اسکان خانواده هایی که به خاطر بیمارشان از شهرستان های مختلف به تهران می آیند، اقلاً 30 سوئیت نیاز داریم اما فعلا با همین 8 سوئیت، موارد ضروری و اورژانسی پذیرش و به آنان ارائه خدمات می شود.

علاوه بر خدمات اسکان برای این دسته از طلاب، رایزنی هایی هم با برخی بیمارستان ها و مراکز درمانی با هدف تسهیل امور درمانی این عزیزان صورت گرفته است. مثلاً هر خانواده ای از طلاب و روحانیان که در اینجا پذیرش می شوند علاوه بر خدمات اسکان، مشاوره درمانی و بیمه ای هم به آنان ارائه می شود که این بیمار به کدام بیمارستان مراجعه کند برای او بهتر است تا ضمن پیگیری جدی درمان، هزینه های درمانی او را نیز به حداقل برسانیم.

لازم به ذکر است در بخش هتلینگ پذیرش مسافرانی که به جهت درمانی مراجعه می کنند در هر ساعت شبانه روز صورت گرفته و هر نوع خدمات پزشکی لازم به آنان ارائه می شود. بخش خانه داری هتلینگ در رعایت نظافت و آماده کردن سوئیت ها برای پذیرش بیماران در هر ساعت از شبانه روز فعال و آماده ارائه خدمات است. و مجموعه این کارها هر چند دشوار است اما الحمدلله با فراهم شدن امکانات توانسته ایم خدماتی در حد توان به این عزیزان ارائه کنیم.

 

* اخیرا اداره ای با عنوان اداره امور نخبگان در مرکز خدمات تاسیس شده است، لطفا درباره وظایف و اهداف این اداره توضیح دهید.

اداره امور نخبگان با هدف هدفمندسازی خدمات و حمایت از نخبگان حوزوی شکل گرفت زیرا معتقدیم ارائه خدمات به طلاب و روحانیان معزز باید هدفمند باشد. مثلاً این طور نباشد به طلبه ای که سال هاست در حوزه درس می خواند اما پیشرفت درسی و علمی ندارد همان خدماتی ارائه شود که به یک طلبه درسخوان و نخبه علمی ارائه می شود. بنا بر این یکی از اهداف تاسیس اداره امور نخبگان هدفمند کردن ارائه خدمات بود.

دومین هدف حمایت از نخبگان حوزوی و بهرمندی از دانش علمی آنان است. معتقدیم نخبگان حوزوی در مدیریت آتی حوزه علمیه نقش مهمی دارند و چنانچه حوزه علمیه نتواند از نخبگان و سرمایه های علمی خود محافظت کند لاجرم این سرمایه ها در بخش های دیگری جذب خواهند شد. دستور صریح مقام معظم رهبری نیز اهتمام ویژه به نخبگان حوزوی است.

در همین راستا و از سال 93 الی 95 یعنی به مدت دو سال در کارگروه ویژه ای جلسات متعددی با حضور مسئولان نهادهای حوزوی و دانشگاهی که بنده نیز حضور داشتم به همین منظور تشکیل شد که نهایتاً منجر به تدوین سند چشم انداز جامعه نخبگان در سه حوزه ممتازین، استعدادهای درخشان و نخبگان علمی، تبلیغی و تحصیلی گردید.

در راستای تحقق اهداف این کارگروه، اوایل سال جاری اداره امور نخبگان در مرکز خدمات استان تهران تاسیس شد و هم اکنون نخبگان حوزوی استان تهران می توانند از خدمات ویژه امور نخبگان اعم از کمک هزینه مسکن، بن خرید، بیمه و... بهرمند شوند.

البته مرجع تشخیص و معرفی نخبگان علمی، تحصیلی و تبلیغی با مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و برادران استان تهران است و مرکز خدمات نیز به این اطلاعات دسترسی دارد و طبق لیست اعلامی این دو مرکز نخبگان حوزوی شناسایی و مورد حمایت قرار می گیرند.

 

* ارائه خدمات بیمه تکمیلی آسیا یکی از مهمترین خدمات درمانی به طلاب بود، آیا این خدمت شامل همه طلاب می شود؟

بله! همه طلاب غیرشاغل می توانند از خدمات بیمه تکمیلی آسیا استفاده کنند. همان طور که می دانید بیمه تکمیلی آسیا یکی از خدمات مهم درمانی و بیمه ای مرکز خدمات به طلاب و روحانیان تهرانی است. هم اکنون با توجه به توسعه ساختمان مرکز خدمات، کارشناسان بیمه آسیا همه روزه در در مرکز خدمات مستقر هستند و در بخش های مختلف بیمه ای به طلاب و روحانیان تهرانی ارائه خدمات می دهند.

استقرار پزشک تایید نسخه ها نیز یکی دیگر از اقدامات جدید در مرکز خدمات است. قبلا هر طلبه ای که برای ارائه نسخه های پزشکی مراجعه می کرد باید بیش از ده روز منتظر می ماند تا مدارک درمانی او برای تایید به بیمه ارسال شود و پس از تایید هزینه آن پرداخت می شد اما هم اکنون طلبه ای که برای ارائه مدارک پزشکی و نسخه ها مراجعه می کند حداکثر تا سه روز مدارک او مورد بررسی و تایید قرار می گیرد و هزینه های درمانی برای او پرداخت می شود.

 

* یکی از ادارات تازه تاسیس مرکز خدمات اداره معیشت و کارآفرینی است، لطفا درباره علل و اهداف تاسیس این اداره توضیح دهید.

همواره یکی از دغدغه های ما ارائه راهکارهایی برای حل معضلات بیکاری در خانواده های طلاب و روحانیان بود. از طرفی فضای مناسبی در بازار کار متناسب با روحیات و شئونات طلبگی یا نبود یا بسیار کم بود.

مرکز خدمات با هدف ایجاد اشتغال برای اعضای خانواده طلاب، رونق مشاغل خانگی و استفاده بهینه از مشاغل موجود در بستر آی تی اقدام به تاسیس اداره معیشت و کارآفرینی کرد که هم اکنون این اداره فعالیت خود را رسما آغاز کرده و درصدد ارائه راهکارهایی برای حل معضلات بیکاری در خانواده روحانیان تهرانی می باشد.

هم اکنون مرکز خدمات حوزه های علمیه استان تهران تفاهم نامه های خوبی با سازمان فنی و حرفه ای و گروه آموزش دانشگاه صنعتی شریف در زمینه آموزش برنامه نویسی، آموزش و طراحی اپلیکیشن های مذهبی، دینی و علمی ویژه طلاب و خانواده های آنان داشته است و ان شاء الله توافق نهایی و عملیاتی این تفاهم نامه به زودی حاصل خواهد شد.

این مراکز موظفند مشاغل در بستر آی تی را به خانواده های طلاب آموزش بدهند. بعد از اتمام دوره های آموزشی انتظار داریم این افراد بتوانند وارد فضای کسب و کار شوند و محصولات خود را به بازار ارائه دهند.

مرکز خدمات در زمینه ارائه محصولات تولیدی طلاب به بازار برنامه های حمایتی دارد، به عبارت دیگر مرکز خدمات در راستای حمایت از این طرح به آن دسته از طلابی که آموزش های لازم را دیده اند و هم اکنون می توانند وارد مرحله تولید و ارائه محصولات شوند وام قرض الحسنه اشتغال می دهد! مثلا اگر فردی در این دوره ها خیاطی یاد گرفته است، و امکان تامین لوازم کار برای او فراهم نیست، مبلغی به عنوان قرض الحسنه جهت تهیه ابزار کار خیاطی در اختیار او قرار می گیرد تا وارد تولید و ارائه خدمات به جامعه شود در مرحله بعد نیز که ارائه محصولات به بازار است مرکز خدمات برنامه های حمایتی دارد به این صورت که برای بازاریابی محصولات و عرضه کالای ایشان به بازار، با موسسه فروش اینترنتی «با سلام» تفاهم نامه همکاری امضا کرده است و این موسسه موظف است تا محصولات تولید شده توسط خانواده های طلاب را در سایت فروشگاه اینترنتی ارائه و برای آن بازاریابی نماید.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امیدواریم امسال حداقل صد مورد شغل خانگی را برای طلاب و خانواده های ایشان، با اولویت خانواده های بی سرپرست، ایجاد نماییم.

 

* مدتی است مرکز خدمات حوزه علمیه استان تهران اقدام به برگزاری دوره های کارگاه ارتقاء سلامت نموده است، لطفا درباره تاثیر برگزاری این کارگاه ها در تامین سلامت طلاب توضیح دهید.

رویکرد مرکز خدمات در بخش سلامت تقدم پیشگیری بر درمان است. بر اساس این رویکرد مرکز خدمات حوزه های علمیه استان تهران اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارتقای فرهنگ سلامت ویژه طلاب و روحانیون و خانواده‌ها کرده است.

سلامت جسم، سلامت خلق و روان، طب سنتی، امداد و نجات، سبک زندگی و تغذیه، از جمله سرفصل‌های کارگاه‌های آموزشی مرکز خدمات هستند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که انجام شده است به جایی برسیم که جامعه هدف مرکز خدمات در این موارد کمترین مشکل را داشته باشند.

همچنین یکی از موضوعات مهمی که در این کارگاه ها توصیه آن به طلاب تاکید می شود لزوم اخذ مشاوره است لذا به طلاب گرامی توصیه می کنم در امور هزینه های درمانی حتما از کارشناسان بیمه مرکز خدمات مشاوره بگیرند. در صورت اخذ مشاوره، بیمارستان ها و مراکز درمانی مورد تایید مرکز خدمات به آنان معرفی می شود که اهمیت بسزایی در کاهش هزینه های درمانی طلاب خواهد داشت.

هم اکنون بیمه آسیا با بیش از صد بیمارستان و مرکز درمانی قرارداد دارد و طلبه ای که بدون اخذ مشاوره از کارشناسان ما به مراکز درمانی پرهزینه مراجعه می کند بعداً در پرداخت هزینه ها دچار مشکل خواهد شد در حالی که با اخذ مشاوره هم بهترین مراکز درمانی به او معرفی می شود و هم هزینه های درمانی او کاهش خواهد یافت.

البته ناگفته نماند مرکز خدمات به افرادی که بیماری های خاص و صعب العلاج دارند خدمات ویژه ای ارائه می کند و هرگونه امکاناتی که برای بهبود بیماری این عزیزان لازم باشد در حد توان به کار خواهد بست.

هم اکنون 29 هزار نفر از طلاب، اساتید حوزه، ائمه جماعات و مبلغین اعم از خواهران و برادران و خانواده های ایشان از انواع خدمات ارائه شده توسط مرکز خدمات حوزه های علمیه استان تهران استفاده می کنند.

 

* برگزاری همایش ممتازین یکی از برنامه های ویژه مرکز خدمات برای تقدیر از نخبگان علمی حوزوی و فرزندان دانش آموز روحانیان است که مورد استقبال بسیار زیاد خانواده های طلاب قرار گرفته است. ارزیابی شما در این باره چیست؟

مرکز خدمات حوزه های علمیه استان تهران در راستای انگیزه بخشی به طلاب و خانواده های ایشان و تقدیر از فعالیت های علمی آنان، همه ساله از طلاب ممتاز حوزوی، همسر و فرزندان روحانیان که جزو ممتازین علمی حوزوی و دانشگاهی باشند تقدیر به عمل می آورد.

در دوره های قبل مراسم تجلیل از ممتازین در یک سالن سربسته برگزار می شد و برنامه های متعددی اعم از مسابقات علمی، سرگرمی و برنامه های شاد برای فرزندان طلاب اجرا می شد و در کنار این ها خدمات مشاوره ای نیز برای خانواده ها ارائه می شد. اما امسال بنا داریم با شرایط جدید و بهتری این همایش را برگزار کنیم برای همین منظور إن شاءالله همایش امسال ممتازین در فرهنگسرای خاوران برگزار خواهد شد و این چند مزیت دارد. البته برنامه های آموزشی همایش در سالن اجتماعات برگزار می شود اما برنامه های تفریحی و مسابقات سرگرمی در فضای باز فرهنگسرا برگزار می گردد و این طور نیست که همه برنامه ها مثل سابق در فضای سربسته برگزار گردد.

امسال علاوه بر برنامه های قبلی که برگزار می شد، برنامه ویژه ای برای فرزندان ممتازین تدارک دیده ایم که در محیط فرهنگسرا برگزار می شود و آن آشنایی فرزندان با مشاغل مرتبط با رشته های تحصیلی شان است. یعنی برنامه تلفیقی از سرگرمی و نیز آموزش و آشنایی با مشاغل و سبک زندگی جدید و اسلامی است و این یکی از ایده های جدید و جذاب مرکز خدمات است.

دیگر برنامه ویژه مرکز خدمات در این همایش، دادن حق انتخاب جوایز به فرزندان است. قبلاً جوایز به صورت کارت هدیه و جوایز غیرنقدی اهدا می شد اما امسال در محوطه فرهنگسرا یک نمایشگاه فرهنگی دایر می شود و به فرزندان ممتاز بن خرید اهدا می شود و آنان می توانند با مراجعه به این نمایشگاه آنچه را که خود می خواهند با استقلال و حق انتخاب خودشان خرید کنند.

این همایش برای پنجمین سال برگزار خواهد شد و تاکنون بیش از 1200 نفر به عنوان ممتاز علمی اعم از حوزوی، دانشگاهی و دانش آموزان از همه مقاطع تحصیلی ثبت نام و شناسایی شده اند.

این نکته را هم عرض کنم که بنده در راستای شناسایی فرزندان متخصص روحانیان تهرانی، پیشنهادی را در این باره ارائه داده ام و اگر مورد موافقت قرار بگیرد، برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت و آن سطح بندی علمی و تخصصی فرزندان علما و روحانیان تهرانی است. به این صورت که هر کدام از فرزندان روحانیان که در رشته های مختلف فرهنگی، فنی و مهندسی یا در هر کدام از رشته های پزشکی فعالیت دارند شناسایی شوند و نشست های مشترک همکاری در قالب کارگروه هایی با حضور همه این افراد شکل بگیرد و زمینه های همکاری بررسی شود. در صورت نهایی شدن ساز و کار این طرح، هم برای خود افراد و هم برای مرکز خدمات برکات بسیار زیادی خواهد بود و مرکز خدمات در آینده می تواند آنچه از تخصص این عزیزان مورد نیاز است بهرمند شود.

 

* لطفا درباره کیفیت برگزاری همایش پیوندهای آسمانی توضیح دهید.

همایش پیوندهای آسمانی سابقا در حد برگزاری یک جشن خلاصه می شد اما در ادامه پیشنهاد دادیم این همایش برای طلاب و روحانیان تهرانی به صورت کارگاهی و با عنوان کارگاه آموزشی ازدواج برگزار گردد.

این همایش یک روزه به صورت کارگاهی و در بخش های مختلفی همچون آشنایی با سبک زندگی اسلامی، آشنایی با مهارت های زندگی و تشکیل زندگی بر محور آموزه های دینی و ارائه مشاوره به زوجین برگزار می شود.

 

* اعزام سفر اولی ها به مشهد مقدس ویژه طلاب تهرانی از جمله برنامه های بسیار خوب مرکز خدمات بود. آیا این برنامه همچنان ادامه خواهد داشت؟

برخی اقشار طلاب و روحانیان تهرانی که دارای شرایط خاصی بودند و تاکنون موفق به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) نشده بودند، در قالب کاروان های زیارتی به مشهد مقدس اعزام شدند. گروه اول؛ روحانیان پیشکسوت و معمرین مستمری بگیر و خانواده های مرحومین بود. گروه دوم ویژه افراد ضایعه نخاعی و نقص عضو از خانواده طلاب بود و گروه سوم ویژه افرادی بود که از آخرین سفرشان به مشهد مقدس پانزده سال گذشته بود که همه کارهای اعزام، اسکان و پذیرایی این عزیزان بر عهده مرکز خدمات بود. اما امسال طی تفاهم نامه ای با نمایندگی آستان قدس رضوی در تهران توافق کردیم طلاب تهرانی که سفر اولی محسوب می شوند در قالب کاروان های زیارتی به مشهد مقدس اعزام شوند.

همکاری مرکز خدمات با نمایندگی آستان قدس رضوی به این صورت خواهد بود که شناسایی و ثبت نام سفر اولی ها توسط مرکز خدمات انجام می شود، سپس افراد ثبت نام شده طی نامه ای معرفی می شوند و نهایتاً اعزام این عزیزان توسط نمایندگی آستان رضوی در تهران صورت می گیرد و تمامی هزینه های اسکان و پذیرایی نیز رایگان خواهد بود.

همچنین با توجه به این که نمایندگی آستان قدس رضوی در تهران کاروان های زیارتی متعدد مردمی را به مشهد مقدس اعزام می کنند، در جلسه ای با مسئولان محترم نمایندگی پیشنهاد دادیم از حضور روحانیان تهرانی به عنوان روحانی کاروان استفاده کنند که با این پیشنهاد نیز موافقت شد و مرکز خدمات متعهد شد در سفرهای آتی برای هر کدام از کاروان های زیارتی یک روحانی که قبلاً شرایط آن مورد بررسی و تایید قرار گرفته است را به عنوان مدیر کاروان معرفی نماید.

به عنوان سوال پایانی؛ لطفا درباره خدمات ارائه شده به طلاب و روحانیان تهرانی در ایام اربعین توضیح دهید.

از دیگر اقدامات جهادی مرکز خدمات در ایام اربعین، صدور ویزای اربعین برای طلاب و خانواده های ایشان بود. هدف از این اقدام خدمات رسانی به زائران سیدالشهدا(علیه السلام) و حماسه بزرگ پیاده روی عظیم اربعین بود. همچنین حفظ شئونات و کرامت طلاب، و صرفه جویی در وقت و هزینه نیز از دیگر اهداف این خدمت بود.

با همکاری مرکز خدمات حوزه های علمیه استان تهران، یکی از شرکت های خدمات زیارتی در این مرکز مستقر شد و اقدام به صدور ویزای اربعین به طلاب نمود و با دریافت مدارک، حداکثر تا دو روز ویزای اربعین طلاب صادر می شد. با توجه به این که این نوع خدمات برای اولین بار صورت می گرفت در این دوره به 750 نفر از طلاب و خانواده های آنان خدمات ویزا ارائه شد.

انتهای پیام

captcha