انحلال هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی را تکذیب می‌کنم/ اختلاف سلیقه‌ها همچنان مانع هم‌افزایی‌
کد خبر: 3768685
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف:

انحلال هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی را تکذیب می‌کنم/ اختلاف سلیقه‌ها همچنان مانع هم‌افزایی‌

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره جزئیات جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و خبرهای ضدو نقیض غیررسمی، که از این جلسه منتشر شده است، توضیحاتی را ارائه داد.

سرنوشت هیئت رسیدگی در گروِ نشست دو مدیر / قرائتی دیگر از جلسه شورا / هئیت رسیدگی منحل نشده است

چهل‌‌ودومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ششم آذرماه با حضور اعضای این شورا برگزار شد. پس از برگزاری این جلسه بود که خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر انحلال هیئت رسیدگی به امور موسسات منتشر شد، خبری که البته مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی هیچ کدام در پی رد یا تأیید آن برنیامدند تا این خبر غیر رسمی به عنوان مصوبه و مهم‌ترین خروجی آن جلسه تلقی شود. پاسخگو نبودن مسئولان شورای توسعه و عدم انتشار مصوبات جلسه از سوی دبیرخانه نیز بر این تلقی بیش از پیش دامن زد.
در ادامه برای روشن‌تر شدن وضعیت این هیئت، با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی(ششم آذرماه 97) و نیز مجمع اتحادیه مدغم قرآنی در شهر قم حضور داشت، گفت‌وگویی صورت گرفت که در ادامه آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه شورای توسعه، مطلبی مبنی بر انحلال هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی مطرح شده است یا خیر، اظهار کرد: بنده در این فاصله با افراد دیگری از حاضران در جلسه شورا نیز صحبت داشته‌ام و آنها نیز نظرات و برداشت‌های من از جلسه را تأیید کرده‌اند. در عین حال اگر دوستانی هستند که مطالب مطرح شده در این گفت‌وگو را قبول ندارند، باید نظرات خودشان را اعلام کنند تا در معرض قضاوت مسئولان امر قرار گیرد.

سخنی درباره انحلال نشنیدم

نائب‌رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن افزود: در جلسه اخیر شورای توسعه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هر کدام نظرات خود را در ارتباط با این موضوع مطرح کردند و پس از آن نیز رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی نظرات را جمع‌بندی کرد. شخصاً نه تنها در هیچ کدام از مطالب مطرح شده توسط این افراد موضوعی دال بر انحلال هیئت رسیدگی برداشت نکردم، بلکه، در صحبت‌های وزیر ارشاد و هم در سخنان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی این مطلب که هیئت باید به قوت خود باقی بماند، مورد تأکید جدی قرار گرفت.
وی بیان کرد: در عین حال، مقرر شد تا مانند گذشته سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کدام مستقلاً بتوانند در ارتباط با صدور مجوز فعالیت داشته باشند. با توجه به نقشی که هیئت ایفا خواهد کرد، قاعدتاً آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مشترک و تعاملاتی صورت می‌گیرد تا اختلالاتی که در گذشته وجود داشته است، رفع شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه مقرر شد طرفین جوری برنامه‌ریزی کنند تا موسسات نتوانند مقررات مربوط به ساماندهی را دور بزنند و در عین حال حمایت از موسسات هم به نحوی مدیریت شود تا تمام مجموعه‌ها به صورت عادلانه از مزایا و امکانات بهره‌مند شوند، گفت: در این جلسه همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید داشت تا در اولین فرصت جلسه‌ای را با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار کنند و در آن نسبت به کم و کیف ادامه کار هیئت، بهبود ترکیب، بررسی وظایف و ... به نتیجه برسند.

نباید اختلاف سلیقه‌ها مخاطره‌ای برای هم‌افزایی‌ها ایجاد کند

وی در ادامه بیان کرد: این موضوع بسیار ناراحت‌کننده بود که چند سال قبل تعامل بین وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی را جشن گرفتیم و این دو مجموعه توانستند یک کار موازی را حذف کنند، اما متأسفانه بعد از گذشت چند سال به خاطر مسائلی، مجبور هستند که این ادغام، تعامل و اتفاق نظر را کنار بگذارند. البته ما معتقد بودیم که اشکالات به برخی فروعات و جزئیات برمی‌گردد که قابل رفع است و نباید اختلاف سلیقه‌های جزئی باعث شود تا اصل اتفاق نظر به مخاطره بیفتد.
حسینی بیان کرد: درست است که هیئت منحل نشده است، اما به نوعی خاصیت خود را از دست می‌دهد. به هر ترتیب آنچه که ادعا می‌شود، هیئت منحل شده است در جلسه مطرح نشده است، اما مقرر شد تا سازوکاری پیدا شود تا هر کدام از مجموعه‌ها به صورت جداگانه کار خودشان را دنبال کنند. بنابر این اخباری که در برخی رسانه‌ها مبنی بر انحلال هیئت منعکس شد، اشتباه است. درست است که کارکرد هیئت تغییر می‌کند، اما این به منزله انحلال هیئت نیست؛ چرا که مصوبه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه در پاسخ به این سوال که با این وجود جلسات هیئت برگزار خواهد شد یا خیر، گفت: این موضوع منوط به تفاهم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود تا ببینند از این به بعد با چه سازوکاری فعالیت خواهند داشت.
وی بیان کرد: ای کاش با تأمل بیشتر با این موضوع برخورد می‌شد و موضوعی که حاصل چند سال گفت‌وگو و جلسات مختلف بود با یک جلسه به عقب بازنمی‌گشت.

دلایل حضور در مجمع قم
حسینی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا در مورد دلایل حضور خود در مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی که اواخر هفته گذشته در شهر قم برگزار شد نیز گفت: هیئت رسیدگی به امور موسسات برای ادغام اتحادیه‌ها کمیته‌ای با نام «کمیته پیگیری» تشکیل داده بود که در آن کمیته نماینده هیئت رسیدگی بودم. این کمیته تا آن زمان چندین جلسه تشکیل داده بود و روند برگزاری مجمع اتحادیه‌ها را پیش برده بود، براساس تقویمی که از قبل تهیه شده بود، قرار بود روزهای هشتم و نهم آذرماه این مجمع در شهر قم برگزار شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی وزیر ارشاد درخواست تعویق مجمع را داشت، گفت: این در حالی بود که برای پنجشنبه همه هماهنگی‌ها انجام شده بود و طبعاً اگر هم می‌خواستیم، جلسه را ملغی کنیم، هزینه‌ها باید پرداخت می‌شد. زمانی که قرار است از 31 استان نزدیک به 300 نفر حضور داشته باشند، برنامه‌ریزی‌های بسیاری صورت می‌گیرد، بنابر این در همان پایان جلسه شورای توسعه این مطلب به وزیر ارشاد، رئیس سازمان تبلیغات و رئیس شورای توسعه منتقل شد.
حسینی بیان کرد: بنابر این از وزیر ارشاد، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه درخواست کردیم تا این جلسه برگزار شود و با توجه به اینکه بنا هست تصمیم نهایی درباره هیئت و ادغام، بعد از جلسه وزیر ارشاد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اعلام شود، بنابر این به نمایندگی از هیئت رسیدگی در این مجمع حضور یافتم.

برگزاری دو مجمع یکی غیر قانونی و دیگری قانونی
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نامه چند هفته قبل شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت که درصدد برگزاری مجمع خود بودند، اشاره و اظهار کرد: در آن نامه صریحاً اشاره شده بود با توجه به پیشروی روند ادغام، جلسه مجمع اتحادیه تشکل‌های قرآنی برگزار نشود، اما مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در شهر مشهد در عین منع شورای توسعه برگزار شد. این در حالی است که مجمع قم نه تنها هیچ منعی از سوی شورای توسعه نداشت، بلکه روند چند سال گذشته شورای توسعه بر همین موضوع بوده است.
حسینی در بخش پایانی این گفت‌وگو بر قانونی بودن این مجمع تأکید کرد و درباره مطالب و مواضعی که در آن جلسه اتخاذ کرده است، گفت: در آن جلسه درباره اینکه چرا حلاوتی که تعاملاتی را ایجاد کرده بود با برخی اقدامات به تلخی گراییده است بحث‌هایی مطرح شد. 

گزارش مجمع اتحادیه مدغم در قم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha