نیم‌نگاه سرمایه‌گذاران به استارتاپ‌های مسجدی
کد خبر: 3769107
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱

نیم‌نگاه سرمایه‌گذاران به استارتاپ‌های مسجدی

گروه جامعه ــ با راه‌اندازی باشگاه ایده‌پردازان مسجدی تاکنون بیش از هزار و 400 ایده مسجدی توسط 800 ایده‌پرداز ارائه شده که تعدادی از این ایده‌ها با سرمایه‌گذاری علاقه‌مندان به مرحله تولید و اجرا رسیده است.

به گزارش ایکنا؛ وقتی اولین فراخوان ایده‌پردازان مسجدی که در سال 1392 منتشر شد، کمی موضوع برای عموم غریب بود. برنامه‌های مبتنی بر خلاقیت خوبی در بسیاری از مسجد کشور اجرا می‌شد اما این برنامه‌ها فقط و فقط در همان مسجد باقی می‌ماند و سایر مساجد کشور بی‌اطلاع از ایده‌های خوب به کوشش و خطا در برگزاری برنامه‌های خود ادامه می‌دادند.

در اولین فراخوان ایده‌پردازان مسجدی 225 ایده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد اما کم کم مسجدی‌ها با فضای ایده‌پردازی برای مساجد بیشتر آشنا شدند به نحوی که سال به سال بر تعداد ایده‌ها و البته مراجعه مسئولان مسجدی به سایت ایده‌پردازان مسجدی برای آشنایی و اجرای ایده‌های متناسب با شرایط مسجدشان بیشتر شد به نحوی که در حال حاضر هزار و 400ایده به این سایت ارسال شده و هر روز نیز بر تعداد ایده‌های ارسالی اضافه می‌شود.
در حالی که تاکنون 800 مسجدی ایده‌های خود را به سایت ایده‌پردازان مسجدی ارسال کرده‌اند این سایت بیش از سه میلیون و 302 هزار بازدید داشته است و این مسئله نشان می‌دهد مردم بیش از ایده‌پردازی برای مسجد علاقه‌مند هستند از ایده‌های سایر مردم مطلع شده و آنها را اجرا کنند که با برگزاری استارتاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی ایده‌پردازی باید این نسبت را متعادل‌ کرده مسجدی ها را به سمت ایده پردازی برای مساجد سوق داد.
البته از نکات ارزشمندی که باید در خصوص باشگاه ایده‌پردازان مسجدی به آن اشاره کرد راه‌اندازی رادیو مسجد و مسجدTV است که با هدف معرفی صوتی و تصویری مساجد موفق و ایده‌های موفقی که در مساجد اجرا شده، صورت گرفته است.
و نکته قابل توجه اینکه راه‌اندازی رادیو مسجد و مسجد TV نیز از ایده‌های مسجدی‌ها بوده که اجرا شده است.

ایده‌های مسجدی چگونه ارزیابی می‌شوند؟
بسیاری از ایده‌های ارسال شده به باشگاه پس از بررسی توسط تیمی ارزیاب و کارشناس از اساتیدی که استاد راهنما یا مشاور پایان نامه‌های مرتبط با مسجد بودند و در صورتی که منافاتی با شأنیت مسجد نداشته باشند در دسته‌های مختلف آموزشی، اردویی، تبلیغی، بانوان، جوانان، کودک و نوجوان، حلقه صالحین، کم هزینه، کسبه محل و یادواره شهدا بر روی سایت بارگذاری شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

نکته جالب: ارتباط مسجد با بچه‌های شیرخوار
مقام معظم رهبری در پیام خود به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز فرمودند که مسجد باید حتی ارتباط خودش با نوزادان را هم مشخص کند. بر همین اساس در بخش کودک و نوجوان حتی ایده‌هایی برای برقراری ارتباط نوزادان با مسجد و حضور راحت‌تر مادرانی که فرزند شیرخوار دارند در مسجد نیز ارائه شده است.
عده‌ای از مسئولان و متولیان مسجد فکر می‌کنند چون بودجه ثابتی برای مساجد وجود ندارد و برخی از مساجد اصلاً بودجه‌ای ندارند(چون رقبه و موقوفه ندارند) پس در آن مسجد هیچ کاری نمی‌توان کرد اما بخش ایده‌های کم هزینه مسجد ثابت کرده است که این تفکر اشتباه است و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی با مشارکت مردم قابلیت بالای اجرایی دارد. برخی از این ایده‌ها حتی قابلیت اشتغال‌زایی و درآمدزایی نیز دارد. پرونده ویژه هم داخل سایت وجود دارد که بنا به موضوعات و مناسبت های خاص ایجاد می‌شود و مثلاً به مناسبت عید غدیر تمام ایده‌های مسجدی ـ غدیری در این بخش ویژه بارگذاری می‌شود.

سرمایه‌گذاران، کمی پای کار آمده‌اند
و برای اولین بار در کشور با هدف تحقق و اجرایی کردن ایده‌های مسجدی و تبدیل ایده‌ها به محصولات فرهنگی، تعدادی از سرمایه گذاران اقتصادی با ایده پردازان مسجدی (اردیبهشت ماه سال جاری) دیدار کردند و بر روی تعدادی از طرح‌ها سرمایه‌گذاری شد. قدر مسلم این اتفاق بسیار خوب باید تکرار شود و این برنامه بهانه‌ای باشد برای اینکه در حوزه‌های علوم انسانی نیز بحث استارتاپی و آموزش ایده پردازی و تبدیل ایده به محصول جنبه گسترده تری به خود بگیرد.
انتهای پیام

captcha