وضعیت بورس بعد از انقلاب قابل مقایسه با گذشته نیست
کد خبر: 3769327
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
چهل‌سالگی انقلاب؛ از آرمان تا واقعیت/ ابوذر ندیمی:

وضعیت بورس بعد از انقلاب قابل مقایسه با گذشته نیست

گروه اقتصاد ــ مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به هیچ وجه نمی‌توان وضعیت بورس پس از انقلاب را با قبل از انقلاب مقایسه کرد، گفت: با انجام اصلاحاتی در مجلس هفتم در زمینه قانون بورس اوراق بهادار این بازار گسترده‌تر شد.

به گزارش ایکنا، انقلاب اسلامی ایران دارای اهداف و آرمان‌هایی در زمینه‌های گوناگون از جمله در حوزه مسائل اقتصادی بود که بررسی و آسیب‌شناسی میزان تحقق این آرمان‌ها می‌تواند راهگشای برنامه‌ریزی‌های بعدی برای اقتصاد کشور باشد. در حوزه اقتصادی در چهار دهه گذشته تلاش‌‌های بسیاری برای رونق بازار سرمایه انجام شده و بورس‌های مختلفی نیز شکل گرفته که هرکدام در تأمین مالی بخش‌هایی از اقتصاد نقش‌آفرینی کرده‌اند، اما همچنان اقتصاد ایران بانک‌محور است و باید تلاش‌های بیشتری برای تقویت بازار سرمایه انجام شود.
سطح واگذاری‌ها در بازار سرمایه افزایش یافته است
ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه و نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی در حوزه بازار سرمایه پرداخت و اظهار کرد: در حوزه توسعه بازار سرمایه در دوران پس از انقلاب اسلامی لازم است به سه نکته بپردازم. نکته اول اینکه از نظر ارقام، به هیچ وجه نمی‌توان بورس پس از انقلاب را با قبل از انقلاب مقایسه کرد.
وی ادامه داد: با انجام اصلاحاتی در مجلس هفتم در زمینه قانون بورس اوراق بهادار این بازار گسترده‌تر شد. نکته دوم از نظر شرکت‌ها و واگذاری است که در این زمینه نیز با همین رویکرد روبه‌رو هستیم و سطح واگذاری‌ها و ارقام آن بسیار افزایش یافته است. نکته سوم نیز شمول مردمی و حضور جمعیت‌های مختلف در بازار سرمایه است؛ در مجموع تحولاتی که در بازار سرمایه رخ داده نشان‌دهنده پیشرفت آن است.
همه مدل‌های پیشرفته دنیا در قانون اصلاح بازار سرمایه درج شده‌اند
ندیمی درباره شکل‌گیری بخش‌های مختلف زیرمجموعه بورس همانند فرابورس، بورس انرژی، بورس کالا و ... اظهار کرد: همه مدل‌های پیشرفته دنیا را در قانون اصلاح بازار سرمایه درج کردیم. بنابراین از مجلس هفتم به بعد، این بازار با تحولات و پیشرفت‌های جامع‌تری همراه شد.
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: شکل‌گیری بورس‌های مختلف همانند بورس نفت و انرژی در بازار سرمایه ایران هم بیانگر این است که این بازار می‌تواند از منظر شفافیت، قیمت‌گذاری و پاسخگویی با رویکردهای جدیدی مواجه باشد.
پیشرفت بورس نیازمند طی پروسه‌ای از منظر وظایف و اختیارات است
وی ادامه داد: البته طبیعتاً هدفگذاری اقتصادی درباره بورس و بقیه امور باید متناسب با انگاره امکان و انتظار تعریف شود و به تعبیر دیگر، هنوز سهم بازار سرمایه ما در اقتصاد کشور در حدود بیست و چند درصد است. بنابراین باید ابتدا شاهد افزایش آن در اقتصاد کشور باشیم تا هدفگذاری‌های ما نیز به میزان بیشتری تحقق پیدا کند.
این نماینده سابق مجلس یادآور شد: برای اینکه بازار سرمایه بتواند با بازار پول رقابت کند طبیعتاً نیازمند طی  پروسه‌ای از منظر وظایف و اختیارات و همچنین طی الزامات دیگری است تا بتواند به درصد مورد انتظار در اقتصاد کشور دست پیدا کند.
ندیمی در ادامه به بیان تحلیل خود از شکل‌گیری بورس ارز پرداخت و گفت: چون بورس عمدتاً در اختیار دولت است سیاستگذاری‌ها هم دستوری است و چاره‌ای غیر از این هم نیست، چراکه با توجه به کمبودهایی که در حوزه اقتصاد ارز با آن مواجه هستیم، باید چنین رویکردهایی را تعریف کنیم و تزریق منابع ارزی هم با توجه به داشته‌ها و آورده‌های آتی شکل بگیرد.
انتهای پیام

captcha