بزرگ‌ترین فقر در تعقیب کودکان سورکی
کد خبر: 3769416
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
محرومیت‌زدایی در مناطق «ویژه اجتماعی» /۱

بزرگ‌ترین فقر در تعقیب کودکان سورکی

گروه اجتماعی - کودکان آهنگر محله سورک چشم به همت مسئولان و خیران دوخته‌اند تا در دوران کودکی طعم شیرین زندگی را در کنار خانواده حس کنند و فقر مالی سبب نشود «نادانی» که بزرگترین فقر است در آینده نزدیک تجربه کنند.

بزرگترین فقر در تعقیب کودکان سورکی

به گزارش ایکنا از مازندران، «آهنگر محله»؛ شاید خیلی‌ها نام این روستا را که در دل شهر سورک قرار گرفته نشنیده باشند در این محله مردمانی زحمتکش،  دلسوز و غیور زندگی می‌کنند. این روستا  روبروی شهرداری و جنب آموزش و پرورش این شهر واقع است که نزدیکی به این دو سازمان نتوانسته در ارتقای سواد و پیشرفت فیزیکی شهر مؤثر باشد.

در اولین روز بازدید از این روستا که با همراهی سیده‌مرضیه محمدی‌سیکائی، رئیس گروه جهادی خانواده پایدار اتفاق افتاد شاهد اوضاع غیرعادی  و تعجب‌آور بودیم، این محله جزو شهر سورک است اما یک سطل زباله هم ندارد و شنیده‌ها حاکی از آن است که شهرداری هرگونه اقدامات عمرانی را منوط به عقب‌نشینی اهالی دانسته و چون تمام دارایی این اهالی همان چند 10 متر زمین است که خانوادگی در آن زندگی می‌کنند،  نمی‌خواهند این آخرین امید زندگی را بدون هیچگونه دریافتی از دست بدهند. این قصه سر درازی پیدا کرده و به گفته محلی‌ها وضعیت بهداشتی و رسیدگی خدمات شهری در این محله صفر است.

بیداد بی‌سوادی
وجود خانه‌هایی در هم لولیده و پرجمعیت  و  وضعیت بهداشتی نامناسب ساکنین این محله را آزار می‌دهد. دختران دم بختی که نداشتن جهیزیه را عامل تأخیر ازدواجشان بیان می‌کردند. مادری که دو ماه پس از اولین زایمان هنوز از رختخواب بیماری برنخاسته بود و باید هر چه زودتر در نوبت عمل جراحی پزشکی قرار گیرد اما مشکلات مالی و نبودن شخصی که پیگیر مداوای بیمار باشد، کار را برای مادر پیر این خانواده سخت کرده است. 

جوانانی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند و بدون فراگیری هیچ حرفه‌ای هر روز در خیابان آب گرفته این مرحل پرسه می‌زنند. پیرمردی که بیش از نیم قرن زندگی، اکنون مستأجری است که در زیرپله با همسرش زندگی می‌کند و فریاد می‌زد به من فقط 50 متر زمین بدهید تا خودم مستقل باشم و از مستأجری خلاص شوم.

کودکانی که از نداشتن لوازم‌التحریر و کمبود ابزارهای آموزشی ناراحت و نگران بودند و خلاصه تقریباً همه افراد این محل بیکار و مستضعف و محروم، مدام با درد و رنج  شب را به روز می‌رسانند.

اینجا مردمانش گویی از جامعه شهری طرد شدند و در کنج این محله باغی محصور قرار دارد که اغلب علی‌رغم ممانعت محیط زیست باز هم شهرداری سورک از آن برای دفع زباله استفاده می‌کند.

به گزارش ایکنا در اولین روز بازدید از همان محل در خانه یکی از اشخاص ذی‌نفوذ با حضور رئیس گروه جهادی خانواده پایدار تماسی با داوود تقی‌نیا، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران برقرار کردیم و طی گفت‌وگوی کوتاهی این مسئول قول داد به زودی از این محله بازدید کند.

البته تنها سازمانی که برای رفع مشکلات این محله تلاش می‌کرد دو نفر از اورژانس اجتماعی بهزیستی استان بودند که مدام پیگیر مشکلات این محله می‌شدند اما مشکلات این روستا چیزی نیست که بهزیستی به تنهایی از عهده آن بر‌اید.

مجموعه بسیج سازندگی هم نیم‌نگاهی به این محله داشته ولی همه این اقدامات هیچ‌گاه روح زخمی ساکنین بیکار را درمان نکرده است. برای رفع ریشه‌ای محرومیت این محله کافی است یک نشست با موضوع اشتغالزایی در آهنگر محله با حضور استاندار، منابع طبیعی، بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی، فرمانداری، بهزیستی، کمیته امداد و چند کارآفرین در حسینیه همان محله برگزار شود و مصوبات نشست از همان روز اجرا شود. کمک بهزیستی، کمیته امداد و خیرین هرچند اکنون مسکنی برای خانواده‌ها است اما در بلندمدت آسیب ایجاد می‌کند کار درست برای نجات این نوع مشکلات ایجاد اشتغال و خودکفایی خانواده‌‌ها است.

رمضان مهدی‌زاده، مدیر تجاری سازی جهاد دانشگاهی مازندران در گفت و گو با ایکنا اظهار کرد: آمادگی داریم درباره ارائه مشاوره شغلی برای رفع محرومیت در این محله کمک کنیم.

وی افزود: در این راستا باید بازدیدی با حضور چند کارشناس کارآفرین در این محله انجام شود و پیشنهادات تیم به مسئولان مربوطه ارائه شود.

بزرگترین فقر در تعقیب کودکان سورکی

سیده‌مرضیه محمدی‌سیکائی، رئیس گروه جهادی خانواده پایدار، اظهار کرد:  تجربه حضورم در آهنگر محله سورک در سال 96 است که به واسطه طرح تحکیم بنیان خانواده از سوی سپاه به عنوان مدرس وارد شدم که طی آن نگاه معصومانه کودکان مرا به فعالیت در آن محله پایبند کرد و ادامه فعالیتم را در قالب گروه جهادی خانواده پایدار که متشکل از مشاورین و متخصصین متعهد و با هدف آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تحت نظارت قرارگاه جهادی مردمی «الهادی» آغاز کردم.

وی افزود: اوضاع همه کسانی که در شرایط غیر نرمال برای رقابت نابرابر با جامعه نرمال می‌جنگند در هر سن، جنس و قومیت بد است.

این مشاور خانواده گفت: تعارض، نابرابری، فقر و کمبودها سبب نوعی درماندگی اجتماعی در این جامعه هدف شده و شدت این درماندگی سبب شده آنها را به سمت رفتارهای ناهنجار و فعالیت‌هایی همچون تکدی‌گری و... می‌برد.
محمدی با بیان اینکه در آهنگرمحله شهر سورک شاهد پیچیدگی و تنوع آسیب‌های اجتماعی هستیم، تصریح کرد: باید اعتراف کنیم این ما هستیم  که مردم این محلات را به رسمیت نشناختیم و حق شهروندی را در قبال آنها رعایت نکردیم و به نوعی از مسئولیت اجتماعی‌مان سرباز زدیم.

کودکان؛ بیشترین قربانی مناطق محروم
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در محلات محروم آسیب دیده شاهد عناصر ناکارآمدی چون فقر، بی‌توجهی به قوانین، عدم توجه به آینده‌نگری، مشارکت پایین اجتماعی و عدم تعلق به روحیه شهروندی هستیم، افزود: در بسیاری از این مناطق شاهد افزایش نرخ سعودی آسیب‌ها هستیم و قربانیان این درد خاموش، کودکانی هستند که احساس امنیت را تجربه نمی‌کنند و متحمل بیشترین آسیب‌ها خواهند شد.

محمدی گفت: بی‌تردید چنانچه امروز در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محلات اقدامات اساسی و زیربنایی انجام ندهیم، سرمایه‌های معنوی، مادی و اجتماعی ارزشمند‌مان را از دست خواهیم داد.

 ضرورت توانمندسازی اجتماعی

بزرگترین فقر در تعقیب کودکان سورکی

وی با اشاره به اقدامات این گروه جهادی در ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌های پیشگیری، افزود: موضوع توانمندسازی اجتماعی و توان‌افزایی زنان، کودکان و مردان بسیار مهم است و نیازمند برنامه‌ریزی جامع و کامل و آمورش متخصصین بر اساس نیازسنجی است.

محمدی مردم آهنگر محله را بازوی اجرایی طرح‌های گروه جهادی دانست و گفت: وقتی فعالیت‌هایمان را مردم محور می کنیم و به خواست آنها احترام می‌گذاریم سعی‌مان آن است برنامه‌هایمان همسو و همگام با آنان باشد.

وی افزود: تا کنون از طریق پایگاه خدمات اجتماعی مستقر در محله و با رصد و نظارت پیوسته، روش‌های پیشنهادی برای کاهش آسیب‌ها مطرح و اجرا شد.

این مشاور خانواده گفت: برگزاری کارگاه‌های مستمر و کلاس‌های آموزشی متنوع  در حوزه‌های مختلف با رویکرد قصه و بازی درمانی با هدف پرورش  و با موضوعاتی از قبیل؛ مهارت‌آموزی، سبک زندگی سالم، آسیب‌ها، انتقال ارزش‌ها و هنجارهای دینی و اخلاقی، برپایی ایستگاه نقاشی، کتابخوانی  و نمایشگاه پوستر و عکس  در این محلات نیاز است.

وی ادامه داد: باید در حوزه آسیب‌ها با دایر کردن کتابخانه و ترویج کتابخوانی، تهیه بسته‌های آموزشی و ارائه اقلام با کمک خیرین، شناسایی حمایت‌گران تحصیلی، مشاوره انفرادی و گروه درمانی، تهیه بسته‌های فرهنگی و اهدای جوائز به کودکان  سعی شود گامی مهم در ارتقای فرهنگ اجتماعی، مسئولیت‌پذیری  در این محلات برداریم.

 بی‌برنامگی دستگاه‌ها در رفع محرومیت 
این مشاور اظهار کرد: وضعیت کنونی آهنگرمحله‌ها در واقع نمادی ناهماهنگی میان نهادها و دستگاه‌های رسمی و فقدان برنامه جامع و همه جانبه برای حل مشکلات و معضلات اجتماعی است و تا زمانی که در این زمینه هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های اجرائی و مسئولان اتفاق نیفتد شاهد این وضع نامطلوب خواهیم بود.

محمدی بیان کرد: تا زمانی که باور نداشته باشیم حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به صورت مشترک و با تقسیم کار و حمایت از گروه‌های مردم نهاد و مردم محوری میسر است کاری از پیش نمی‌بریم و فقط دور باطل خواهیم زد و تاوانش را نسلی می‌دهند که  بعدها  درباره ما قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: برای بهبود وضعیت آهنگر محله سورک ایجاد امکانات و فضای شهری، ارائه امکانات رفاهی برای کودکان در آسیب، بهبود وضع و فضای زندگی و سکونت، ایجاد امکانات و فضای شهری با شناسایی افراد موثر محلی، انجمن‌ها، خیریه‌ها، فعالین فرهنگی، خیرین مدرسه‌ساز و فعالین حوزه سلامت و گروه‌های آموزشی تحصیلی  موثر بوده و می‌تواند کمک بزرگی برای گروه‌های مردم نهاد باشد تا به یاری هم بتوانیم این محله را بسازیم.

وی با تقدیر از سپاه پاسداران، قرارگاه الهادی از همه مسئولان خواست تا پای کار بیایند و سازمان‌های مردم نهاد را در این راه کمک کنند.

بزرگترین فقر در تعقیب کودکان سورکی

حمایت نهضت سوادآموزی استان از کودکان نیازمند آهنگر محله
به گزارش ایکنا پس از گذشت یک هفته از تماس ایکنا با معاون نهضت سوادآموزی استان وی با همراهی مدیر آموزش و پرورش سورک در حسینیه آهنگرمحله حاضر شد و دقایقی به سخنرانی پرداخت. در پایان سخنرانی  تقی‌نیا، معاون نهضت سوادآموزی متعهد شد 120 بسته اقلام و لوازم‌التحریر به نیازمندان این محله اهدا کند. که خوشبختانه این بسته‌ها در پایان آبان ماه تهیه و بین دانش‌آموزان نیازمندان توزیع شد. در همین راستا خبرگزاری ایکنا از حمایت معاون سوادآموزی مازندران نهایت تشکر را دارد.

فعالیت گروه جهادی سلمان در آهنگر محله
یکی از گروه‌‌های جهادی که هر چند ماه مجاهدانه به کمک مشکلات بهداشتی این محله محروم می‌شتابد گروه جهادی سلمان که رئیس آن سلیم بهرامی یک پزشک مازندرانی است در آبان ماه امسال در آهنگر محله سورک حضور یافت و به استقرار  در حسینیه این محله به  نیازمندان خدمات درمانی، فرهنگی و آموزشی رایگان شامل پزشکی، روانشناسی و مشاوره و پرستاری (پایش سلامت)  داروسازی (تجویز رایگان دارو) و دندانپزشکی  و دامپزشکی ارائه کرده است.

بزرگترین فقر در تعقیب کودکان سورکی

این گروه در بخش فرهنگی با برگزاری کارگاه نقاشی و رنگ‌آمیزی ویژه کودکان و بزرگسالان (هنر درمانی)، آموزش قرائت قرآن، برپایی نمایشگاه کتاب و اجرای بازی‌های ویژه کودکان توانسته فضایی  شادی را برای کودکان و نونهالان مهیا کند.

در این برنامه تیمی متشکل از پزشک، داروساز، پرستار و دندانپزشک به صورت خانه به خانه در منطقه آهنگر محله به پایش سلامت، پایش دارویی و بررسی وضعیت درمانی اهالی منطقه پرداختند.

همچنین تیم دامپزشکی با حضور در سطح آهنگرمحله و روستای لالیم به ویزیت و تجویز رایگان دارو به دام های متعلق به اهالی پرداختند. در این برنامه عبارات مذهبی بر روی دیوار حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) توسط هنرمند عضو گروه سلمان خطاطی و تقدیم اهالی آهنگر محله  شد.

به گزارش ایکنا هر چند تلاش‌های گروه‌های جهادی و بهزیستی  و آموزش و پرورش ستودنی است اما هنوز این محله دارای مشکلات عمرانی، بهداشتی، و بیکاری است و کودکانی که چشم به همت مسئولان دوختند تا در دوران کودکی طعم شیرین زندگی را در کنار خانواده حس کنند و فقر مالی سبب نشود«نادانی»  که بزرگترین فقر از نگاه امام علی(ع) است در آینده نزدیک تجربه کنند.

در پایان از همه مسئولین، برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران شهرستانی و استانی تقاضا می‌کنیم، همچون گذشته نسبت به این منطقه اهتمام و نظر ویژه‌ای داشته و برای رفع محرومیت این ولی نعمتان انقلاب تلاشی مضاعف و اثرگذاری داشته باشند.

نا گفته پیدا است؛ با توجه به اینکه در استان مازندران بیش از 12 منطقه محروم شناسایی شد، نیاز است رسانه‌ها ضمن پرداختن به این موضوعات مسئولان را برای اقدام مقتضی تشویق کنند تا موجبات توسعه پایدار استان را فراهم شود.

گزارش از علی پاداشی

انتهای پیام

captcha