وظایف انسان در برابر قرآن
کد خبر: 3769467
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

وظایف انسان در برابر قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - وظیفه هر مسلمانی نسبت به قرآن این است که مفاهیم آن را بفهمد و در مقام عمل به شدت بر عمل به آن مراقبت و مواظبت کند و کوتاه نیاید و از حدود الهی تجاوز نکند و اجازه تجاوز و عصیان نیز ندهد.

وظایف انسان در برابر قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، وظیفه هر مسلمانی نسبت به قرآن این است که در آن تدبر کند و مفاهیم آن را بفهمد و در مقام عمل به شدت بر عمل به آن مراقبت و مواظبت کند و کوتاه نیاید و از حدود الهی تجاوز نکند و اجازه تجاوز و عصیان ندهد.
رابطه انسان با خداوند بر اساس معرفت، ایمان، اطاعت و عبادت استوار است. ارتباط انسان و خدا باید یک ارتباط بنده و مولا باشد. فکر سرکشی از بنده در مقابل مولا پسندیده نیست.
ما یک وظیفه اعتقادی نسبت به خدا داریم. بدین ترتیب که او را به‌عنوان «خدایی» باور داشته باشیم و از صفات او نیز با خبر باشیم و بدانیم که او خالق، رازق، حکیم و … است و در این زمینه هر چقدر مطالعه و معرفت بیشتری بیابیم در حیطه عمل نیز موفق‌تر هستیم، به عنوان مثال فردی که خداوند را مدبّر و رازق می‌داند، دیگر حرص روزی را نمی‌خورد، تلاش خود را انجام می‌دهد و بقیه را به خدا واگذار می‌کند.
بارقه‌های امیدبخش قرآن در رگ عالم جاری است
حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن کلام خداست و بارقه‌های امیدبخش آن در رگ عالم جاری است، سخن از فیروزه کلامی است که برخاسته از حنجره ملکوت سموات و خود نشانه‌ای از حقایق و کمالات است. قرآن کلامی جوشیده از چشمه سار آفرینش و متصل به دریای حقیقت است که ما در این شوره زار دنیا به تکاپوی آن به سر می‌بریم.
وی قرآن را محور اساسی دین دانست و افزود: قرآن محور اساسی دین و کتاب قانون الهی است و بر هر مسلمانی لازم است که در راه فراگیری آن بکوشد.
وی با استناد به آیه 56 سوره ذاریات خاطرنشان کرد: ‌در این آیه می‌خوانیم: من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند!
حجت‌الاسلام حاجی زاده، ضمن بازگو نمودن لزوم سعی بر آشنایی با مضامین بلند این کلام الهى ادامه داد: قناعت به تلاوت و ختم و حفظ قرآن صحیح نیست، ما باید سعى کنیم با مفاهیم و نیز آشنا شویم.
امام جمعه شهرستان اهر، ضمن بازگو نمودن وظایف در برابر قرآن یادآور شد: ما در برابر قرآن چهار وظیفه داریم: خوب بخوانیم، خوب بفهمیم، خوب عمل کنیم، خوب تبلیغ نماییم. اگر هر چهار کار را انجام دهیم، به وظیفه خود در برابر قرآن عمل کرده ایم.
وی با اشاره به فرمایش امیرالمومنین علی(ع) افزود: امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: قرآن را فرا بگیرید که برترین کلام است و در آن بیندیشید که بهار قلب‌هاست.
حجت‌الاسلام حاجی‌زاده، تاکید کرد: همه ما در برابر این نعمت بى‌بدیل خداوند مسئولیم. باید همگان، بخصوص جوانان، سعى کنند، بیشتر با قرآن آشنا شوند و حظّ و بهره فزونترى از آن بگیرند.

وظيفه اصلی ما در برابر قرآن بندگی كامل خداوند متعال است
حجت‌الاسلام یونس کیانی، امام جمعه ترکمانچای در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: وظيفه اصلی ما چيزی خارج از هدف اصلی خلقت نيست كه آن عبارت است از عبوديت و بندگی كامل خداوند متعال.
وی از عجین شدن حس عبادت با سرشت انسان گفت و افزود: حس عبادت و پرستش با خمير مايه و سرشت انسان عجين شده است و پرستش جزیی از وجود و كشش فطری انسان است.
وی با استناد به آیه 36 سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید، پس بعضی مردم را خدا هدایت کرد و بعضی دیگر ضلالت و گمراهی بر آنان حتمی شد، اکنون در روی زمین گردش کنید تا بنگرید عاقبت آنان که انبیاء را تکذیب کردند به کجا رسید و آنها چگونه هلاک ابدی شدند.
حجت‌الاسلام کیانی، ادامه داد: لزوم سخن گفتن از حقیقت قرآن به هدف آرمانی نزول آن برمی‌گردد چرا که قرائت و تلاوت قرآن بدون درک معنی و مفهوم و حقیقت آن بی فایده است و عملاً زمینه را برای عمل به آن فراهم نمی‌سازد.
امام جمعه ترکمانچای، علم راسخ قرآن را نزد اهل بیت(ع) دانست و یادآور شد: علم راسخ قرآن و تأویل و تفسیر آن در نزد اهل بیت(ع) است، بنابراین نمی‌توان بدون بهره گیری از چشمه‌های جوشان کلام و علوم آسمانی آن‌ها به حقیقت قرآن دست یافت.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: شایسته است که مسلمان مؤمن از دنیا نرود مگر آن که قرآن را فراگرفته و یا در حال فراگیری آن باشد... علاوه بر فراگیری قرآن وظیفه تعلیم آن به دیگران نیز بر گردن ماست.
حجت‌الاسلام کیانی، ضمن بازگو نمودن مهم ترين فلسفه عبادات تاکید کرد: مهم ترين فلسفه عبادات كه در بين همه آنها مشترک است تسليم بودن در برابر خداوند و زنده نگهداشتن ذكر و ياد او در دلهاست.

انتهای پیام

captcha