مسائل شرعی آب و خاک و محیط‌زیست در رساله‌ها قرار گیرد
کد خبر: 3769525
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

مسائل شرعی آب و خاک و محیط‌زیست در رساله‌ها قرار گیرد

گروه اجتماعی- امام‌جمعه قزوین گفت: باید از مراجع درخواست شود تا همانطور که مسائل بانکی و بیمه‌ای در رساله آمده است، حلال و حرام و مسائل شرعی آب و خاک و محیط‌زیست در متن رساله قرار گیرد و این موضوع بسیار مهم است.

مسائل شرعی آب و خاک و محیط‌زیست در رساله‌ها قرار گیرد

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در همایش روز جهانی خاک که در جهاد کشاورزی استان قزوین که پیش از ظهر امروز 13 آبان ماه برگزار شد، اظهار کرد: هرلحظه غفلت از آب، هوا و خاک خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای ما به همراه دارد و نسل‌های بعدی را نیز تحت تأثیر آثار مخرب خود قرار می‌دهد.
وی به تشریح اهمیت محیط‌زیست در منابع دینی پرداخت و تصریح کرد: مقدسات دینی برای آب، خاک، هوا و محیط‌زیست احترام بسیار زیادی قائل شده‌اند اما از آن‌ها غافل مانده‌ایم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به آیه 57 سوره اعراف اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «و اوست که بادها را پیشاپیش باران رحمتش مژده‌رسان می‌فرستد تا آنگاه‌که ابرهای گرانبار را بردارند آن را به‌سوی سرزمینی مرده برانیم و از آن باران فرود آوریم و از هرگونه میوه‌ای از خاک برآوریم بدین‌سان مردگان را نیز از قبرها خارج می‌سازیم باشد که شما متذکر شوید».
امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 58 سوره اعراف نیز می‌فرماید «و زمین پاک و آماده، گیاهش به اذن پروردگارش برمی‌آید و آن زمینی که ناپاک و نامناسب است گیاهش جز اندک و بی‌فایده برنمی‌آید این‌گونه آیات خود را برای گروهی که شکر می‌گزارند گوناگون بیان می‌کنیم».
وی با تأکید بر اینکه پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار مورد تأکید دین قرار دارد، عنوان کرد: بلایی که امروز بر سر منابع طبیعی و محیط‌زیست آورده می‌شود، بخواهیم یا نخواهیم چنین رفتارهایی مصداق آیه «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» به معنای «قطعاً اسراف کنندگان برادران شیطان هستند» است.
آیت‌الله عابدینی ادامه داد: مبذرین کسانی هستند که اسراف می‌کنند و خاک، آب و محیط‌زیست را نابود می‌کنند و توجهی به این امانت‌های الهی که به نسل‌های بعدی نیز تعلق دارند نمی‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: قرآن می‌گوید خداوند همه گیاهان را زوج آفریده است و خاک منشأ پیدایش انسان است و هر چیزی زندگی خود را از آب گرفته است و حیات هستی به آب بستگی دارد.
وی ابراز کرد: امام علی (ع) فرمودند «تقوای الهی را هم در باب بندگان و هم در باب زمین و خاک رعایت کنید»، شما نسبت به همه موجودات مسئولیت دارید و هر کجا خیر بود به‌سوی آن بشتابید و هر کجا شری دیدید از آن فاصله بگیرید.
امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند «مبادا درختانی که ثمره و میوه ندارند را قطع کنید و اگر قطع کنید خدا عذاب سختش را بر شما نازل خواهد کرد».
آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: پیامبر (ص) نیز به آبیاری درختان تأکید می‌کنند و می‌فرمایند «اجازه ندهید گیاهان از میان بروند چرا که مرگ طبیعت مرگ انسان است».
وی ادامه داد: امام باقر (ع) فرمودند «خدای متعال برطرف کردن تشنگی از تشنه را دوست دارد» که این توجه به برطرف کردن تشنه صرفاً مختص انسان نیست و می‌تواند همه موجودات از جمله گیاهان را در بر بگیرد و حضرت می‌فرمایند «اگر تشنه‌ای را سیر آب کنید خدا این آدم را تحت رحمت خود قرار می‌دهد».
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: اگر فقط روضه آب بخوانیم کافی نیست و باید با سرعت و جدیت هرچه‌تمام‌تر نسبت به جلوگیری از آسیب‌های واقعاً جبران‌ناپذیر در عرصه خاک اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: اگر هر مسئول و انسانی این معنا را درک نکند، قرآن او را سفیه می‌داند چرا که درکی از اهمیت خاک، آب، هوا و محیط‌زیست ندارد و آن را به نابودی می‌کشاند.
آیت الله عابدینی بیان کرد: قرآن می‌فرماید اموال خود را به دست انسان‌های سفیه و بی‌خردانی که نمی‌دانند با این خاک، زمین و فرصت چگونه معامله کنند نسپارید و قدر سرمایه‌هایی که قوام شما به آن‌ها بستگی دارد را بدانید.
وی تأکید کرد: باید از مراجع درخواست شود تا همانطور که مسائل بانکی و بیمه‌ای در رساله آمده است، حلال و حرام و مسائل شرعی آب و خاک و محیط‌زیست در متن رساله قرار گیرد و این موضوع بسیار مهم است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: ما در خصوص حفظ محیط‌زیست، منابع بسیار زیادی در دین داریم و قرار گرفتن آن در متن رساله‌ها بسیار در حفظ محیط‌زیست اثرگذار است و در فرهنگ‌سازی میان مردم نیز اثر بسزایی دارد.
انتهای پیام

captcha