استفاده از تكنولوژی‌ به پیوست فرهنگی نیاز دارد
کد خبر: 3769638
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
آیت‌الله دژكام:

استفاده از تكنولوژی‌ به پیوست فرهنگی نیاز دارد

گروه اجتماعی - نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه نیازمند آموزش‌های جامع در استفاده از فضای مجازی هستیم، گفت: در كنار آموزش تكنولوژی‌های مورد نیاز، باید پیوست فرهنگی برای استفاده از آن‌ تعریف شود.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس، عصر سه‌شنبه، 13 آذرماه، در دیدار با مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، گفت: در زمینه فضای مجازی و استفاده از زیرساخت‌های موجود نیازمند آموزش‌های جامع در کشور هستیم.
وی افزود: امروزه مشاهده می‌كنیم که خانواده‌های ایرانی چگونگی استفاده از یک نرم‌افزار و یا پیام‌رسان را بلد نیستند، چون آموزش لازم را ندیده‌اند. پس هم آموزش تکنولوژی نیاز است و آموزش اخلاق و تعریف پیوست فرهنگی مربوط به تکنولوژی نیز ضروری است.

نظام اخلاقی 
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه نظام اخلاقی و فرهنگی استفاده از تکنولوژی‌های نوین در کشور ما در مقایسه با برخی از کشورها عقب‌ماندگی‌هایی دارد، ادامه داد: در اینجا منظورم تعهد و ایمان نیست، بلکه نظام اخلاقی مدنظر است.
امام جمعه شیراز اضافه كرد: در بسیاری از کشورها یک نظام اخلاقی برای استفاده از تکنولوژی و نرم‌افزار وجود دارد که به مردم نیز آموزش داده شده است، اما ما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم. برای نمونه شرکت مایکروسافت را بررسی کنید که در کارهایش ملاحظات اخلاقی مدنظر و همسو با معیارهایش را در نظر می‌گیرد.

 بایدها و نبایدها 
وی با بیان اینكه در این کشورها برای تربیت کودکان به نظام اخلاقی توجه می‌کنند،‌ گفت: در این کشورها برای هر چیزی که به کودکان مرتبط است و به طور کل درباره کاربرد کامپیوتر برای کودکان سر فصلی وجود دارد. والدین می‌توانند بر فعالیت فرزندشان در فضای مجازی نظارت کنند و آن‌ها این کار را لازم دانسته‌اند، اما در کشور ما برای استفاده از تکنولوژی بایدها و نبایدها را آموزش نمی‌دهیم و اصلاً والدین از کارکرد این فضا آگاهی ندارند و سوای آموزش، باید والدین را متوجه قدرت و حق نظارتشان کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تأكید كرد:‌ با توجه به نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری به این مسائل، باید به آموزش و اخلاق فضای مجازی توجه ویژه‌ای کنیم.

تفاهم‌نامه‌ با آموزش و پرورش
وی گفت: اگر وزارت ارتباطات به این مسئله بپردازد، لازم است كه یک تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش بسته شود که با ارائه بسته‌های آموزشی هم تکنولوژی و هم اخلاق به بخش مورد نیاز جامعه منتقل شود.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه بخشی از بودجه وزارت ارتباطات باید به فرهنگ‌سازی و آموزش درباره دو بخشی (استفاده بهینه از تکنولوژی و اخلاق) تخصیص پیدا کند، گفت: در ایران گروه‌های زیادی کار کرده‌اند اما باید حرکت‌های منسجم و هدفمند بیشتری از این جهت مشاهده شود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس این نكته را یادآور شد كه درباره زیرساخت‌ها زحمات زیادی کشیده شده است، اما باید دوستان تلاش کنند تا فضا و شبکه امن داخلی را افزایش دهند.
وی با بیان ظرفیت‌های استان فارس گفت: فارس استان بسیار گسترده‌ای است و با توجه به نیازهای این استان گسترده، باید به این مسئله پرداخته شود تا در بحث پوشش شبکه تلفن‌های همراه و فیبر نوری براساس آن افقی که 10 سال پیش ارائه شده است بتوانیم سرویس‌های مفصلی را ارائه کنیم.

توسعه زیرساخت‌ها
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید ضمن آموزش‌، زیرساخت‌ها هم طوری توسعه پیدا کند که به بهترین شکل استفاده شود، گفت: مسلماً اگر فققط استفاده از تکنولوژی را آموزش دهیم و یادگیری به تنهایی افزایش پیدا کند، سوءاستفاده اخلاقی در این محیط رشد می‌کند. بنابراین توأمان در کنار آموزش بهره‌گیری از تکنولوژی موجود، باید آموزش اخلاقی استفاده از فضای مجازی را به‌ صورت جدی پیگیری و به این امر توجه ویژه‌ای کنیم.
امام جمعه شیراز بیان كرد: برخلاف اروپا و آمریکا، متأسفانه در بحث‌های اخلاقی و فقهی خود به این شکل که موردی معرفی کنیم و در خصوص آن بحث کنیم، کاری انجام نشده است. در حالی که سایر کشورها این کار را انجام داده‌اند و به نتایج خوبی رسیده‌اند. در ایران نیز ظرفیت‌های این کار هست و اگر بنا به آموزش باشد، ظرف مدت یک سال همه این‌ها آماده شده و قابل استفاده خواهد بود.

آموزش یک نسل
وی اظهار كرد: امروزه در حوزه علمیه قم اقداماتی شده است اما وقتی کاری را شروع می‌کنیم مانند تلاش‌های دانشمندان هسته‌ای هست که هر چه هم کار کرده باشیم باز از جایی که هستیم تا نتیجه‌ای که می‌خواهیم به آن برسیم خیلی فاصله داریم و با آموزش نیرویی را که وارد حوزه می‌شود مسلح کرده‌ایم.
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه فرزندان این روزگار با نسل قدیم متفاوت هستند، گفت: مسلماً باید یک نسل را آموزش دهیم تا بعد در این فضا بتواند برای ما تولید محتوا کند . این کار زمان‌بر است، اما باید از جایی شروع کنیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: نکته‌ای را که باید مدنظر قرار داد این است که آنچه به نام حوزه ارائه می‌شود باید براساس نگاه روش‌شناسی علمی باشد و ابزارش آن قدر دقیق تنظیم شده باشد تا سال‌ها بتوان بر مبنای آن کار کرد؛ در حالی که درباره طب به نوعی عمل کردند که روش‌مند نبود و کار به 6 ماه نرسید.
انتهای پیام

captcha