به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری هشتمین جشنواره بازیهای ویدئویی ایران، با حضور حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، حاجیمیرزایی، دبیر هشتمین دوره این جشنواره و جمعی از هئیت داوران و خبرنگاران رسانههای مختلف امروز سهشنبه ۱۲ آذرماه در ساختمان این بنیاد برگزار شد.
کریمی قدوسی در ابتدای این نشست با بیان جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: امروز مهمترین رویکرد بنیاد، بحث حمایت از تولید داخل است و در این خصوص یکی از اقداماتی که انجام شد تغییرات ویژه در هشتمین جشنواره بازیهای ویدئویی ایران و همچنین برگزاری رویداد همگرا و لیگ بازیهای رایانهای بود.
وی با پرداختن به تغییراتی که در این دوره از جشنواره رخ داده است، افزود: مهمترین تغییرات این دوره از جشنواره در زمینه ژانربندی، داوری و میزان جوایز بود. جوایز این دوره به شدت افزایش یافت و تلاش کردیم تا رغبت و میل بازیسازان را برای تولید بازیهای باکیفتتر ملی بیش از پیش افزایش دهیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه حدود ۳۶۰ میلیون تومان جایزه برای این دوره از جشنواره اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: بهترین بخش این جوایز به بهترین بازی سال اهدا میشود که مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال خواهد بود.
کریمی قدوسی اضافه کرد: ژانربندی در این دوره از جشنواره را با نگاهی کاملاً ویژه و نقادانه برگزار میکنیم تا بتوانیم ضمن انتخاب بهترین ژانر بازی در همه بخشها، این روند را هم اصلاح کنیم. بر همین اساس شورایی را با همین عنوان در بخش داوری ایجاد کردیم تا بتوانند به بهترین شکل ممکن این روند را دنبال کنند.
وی با بیان اینکه تغییر در داوری این دوره از جشنواره یکی از تغییرات مهم است، گفت: داوریها را دو مرحلهای و متشکل از گروههای بازیسازان، که در این دوره بازی را ارائه نکردهاند، گروههای رسانهای و تخصصی حوزه بازی و بهترین ژانر از نگاه مردم تقسیم کردهایم. تمام این گروهها با انجام کارشناسی انتخاب شدهاند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگیهای این جشنواره تغییر نام آن بود که به جای استفاده از عبارت «بازیهای رایانهای» برای نخستین بار از «بازیهای ویدئویی» استفاده شد. همچنین نام تهران از جشنواره حذف و «ایران» جایگزین شده است. این اقدام به پیشنهاد فعالان و رسانههای تخصصی این صنعت روی داده تا نام جشنواره، جامعیت بیشتری را دربرگیرد و بتوانیم از سایر نقاط کشور هم مشارکت داشته باشیم.
کریمی قدوسی در ادامه به اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: شناخت و حمایت از استعدادهای موجود در صنعت کشور با رویکرد تقویت صنعت بازیسازی در ایران، ایجاد نگرش مثبت در مدیران عالی کشور جهت گسترش صنعت بازیهای ویدئویی و تصحیح نگرش منفی برخی از مسئولان به این مقوله، قدردانی از بازیسازان بااستعداد و بازیهای باکیفیت در سراسر کشور و بهرهمندی از ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی و ادبیات غنی کشور در تولید بازیهای ویدئویی از مهترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی با بیان اینکه این جشنواره ارتباط و تعامل فعالان صنعت بازیهای ویدئویی را با دانشگاهها تقویت میکند تا دانشجویان بتوانند به صورت پرقدرتتر در این عرصه وارد شوند، گفت: با توجه به عنوان این جشنواره دانشجویان هنر دانشگاههای معتبر کشور هم برای طراحی شخصیت و انتخاب آثار به ما کمک خواهند کرد. همچنین جلب توجه واحدها و نهادهای مختلف دولتی برای افزایش سرمایهگذاری در تولید بازیهای ویدئویی، معرفی بازیهای برجسته در قالب الگوهایی برای صنعت بازیسازی، استفاده خبری و تبلیغاتی از فضای جشنواره به منظور ایجاد بازار مناسب برای بازیهای ویدئویی و اتصال حلقه جشنواره به منزله یک ابزار تبلیغاتی برای ارتقای سطح اقتصادی بازار بازیهای ویدئویی از دیگر رویکردها و اهداف ما برای برگزاری این جشنواره بود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: این رقابت در واقع باعث کیفیتر شدن صنعت تولیدات بازیهای ویدئویی در کشور خواهد شد و ژنرالهای بازیسازی کشور در این عرصه معرفی میشوند و رقابت خواهند کرد. افزایش میزان جوایز در این جشنواره باعث میشود تا عدهای با شوق بیشتری به سمت بازیهای باکیفیت داخلی سوق یابند؛ البته رقابت بیشتر میشود و بازیهای همه افراد برای دریافت جوایز دیگری که اهدا خواهد شد داوری میشود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا، مبنی بر حمایتهای اعلام شده معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری از صنعت بازیهای بومی و برگزیدگان دوره قبل، گفت: امروز صحبتهای خیلی خوبی را با ستاد فناوریهای نرم و هویتساز داشتیم که به احتمال فراوان برندههای این دوره از جشنواره مبادی ورود شرکتهای خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میشوند و کسانی که برگزیده میشوند به صورت شرکت خلاق به معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری معرفی میشوند. اما سال گذشته به دلیل عدم این تفاهم مشترک برای برندگان عملا این اتفاق رخ نداد. البته این موضوع هم قطعی نیست، اما توافقات اولیه آن شکل گرفته است.
در ادامه این نشست، حاجیمیرزایی با بیان تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره در قالب یکی از اقدامات مؤثر این دوره، گفت: در این دوره از جشنواره سعی کردیم از همه گروهها و ژانرها در بخشهای مختلف حضور یابند و با توجه به این موضع افراد را در هیئتهای مختلف داوری انتخاب کردیم.
وی ادامه داد: مصوبات اصلی ما در این دوره کاهش هزینههای برگزاری با حذف برخی از بخشهای جشنواه بود و درکنار آن افزایش جوایز برگزیدگان و افزودن دو بخش جدید انتخاب مردمی بهترین نسخه بهروزرسانی و بهترین ژانر از نگاه مردم است. تغییر دیگر بخشهای داوری در این دوره بود.
دبیر هشتمین جشنواره بازیهای ویدئویی ایران با بیان اینکه تغییر مدل پذیرفته شدن بازیهای برتر یکی دیگر از اقدامت جدید در این دوره است، تصریح کرد: با توجه به این موضع مقرر شد فقط بازیهای منتشرشده مورد ارزیابی و داوری قرار گیرند. بخش اصلی جشنواره هم، که انتخاب بهترین دستاورد سال است، به یک بازی تعلق میگیرد. همچنین بهترین ژانر و بهترین بازی مردمی بخشهای دیگر این جشنواره را تشکیل میدهند.
حاجی میرزایی بیان کرد: داوری این دوره با حضور ۱۰ داور اصلی و ۵ داور فرعی و همچنین ۲۰ نفر از رسانههای تخصصی حوزه بازیهای ویدئویی انجام خواهد شد. بر همین اساس بخش ژانرها در آکادمی که به همین نام ایجاد شده داوری میشود. علاوه بر این، ۵۰ درصد داوری برعهده مردم است و سعی شد برای شفافیت هم داوری دو مرحلهای باشد.
به گزارش ایکنا؛ بازیسازان از ۱ آذر تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند تا بازیهای خود را به این جشنواره ارسال کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت فراخوان و ارسال آثار خود میتوانند به سایت جشنواره به نشانی irangamefestival.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام