سبک زندگی را با سیره نبوی پیوند دهیم
کد خبر: 3769689
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور:

سبک زندگی را با سیره نبوی پیوند دهیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: جریان مغناطیس نبوی و بازگشت به سیره نبی مکرم اسلام(ص) و تأسی از ایشان بهترین سبک زندگی اسلامی در تمامی بخش‌های جامعه است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ چهارمین کنگره علمی ـ پژوهشی علامه بلادی بوشهری(ره)  روز گذشته، 13 آذرماه به‌مناسبت سالروز شهادت مجتهد شهید و عالم انقلابی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاج شیخ ابوتراب عاشوری و با حضور طلاب، اساتید و فضلای حوزه‌های علمیه و اساتید دانشگاهی در محل مصلای جمعه شهر بوشهر برگزار شد.

کنگره علامه بلادی؛ تجدید فرهنگ پژوهش در حوزه‌

حجت‌الاسلام یوسف جمالی، دبیر چهارمین کنگره علمی ـ پژوهشی علامه بلادی بوشهری(ره) در ابتدای این آئین اظهار کرد: با برگزاری این کنگره، شاهد رشد فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های استان بوشهر هستیم و مراحل آغازین و داوری این کنگره به مدت 8 ماه زمان برد.

دبیر چهارمین کنگره علامه بلادی افزود: نزدیک به 1100 مقاله به دبیرخانه کنگره رسید که آثار در 4 بخش داوری شد و 24 اثر به مرحله برگزیده و شایسته تجلیل راه یافتند.

تحریم کالاهای انگلیسی با فتوای علامه بلادی بوشهری

حجت‌الاسلام جمالی با بیان اینکه علامه بلادی بوشهری(ره) ملجأ و مرجع مردم بوشهر بود، یادآور شد: حکم فتوای جهاد، حکم به وجوب دفاع در مقابل استعمار انگلیس و تحریم کالاهای انگلیسی را علامه سیدعبدالله بلادی بوشهری(ره) صادر کرد تا بوشهر را از زیر سیطره انگلیس خارج کند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در این مراسم با ابراز اینکه کنگره علمی ـ پژوهشی علامه بلادی بوشهری(ره) یک اجلاس نورانی و هویت‌بخش است، اظهار کرد: جریان مغناطیس نبوی و بازگشت به سیره نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) و تأسی از ایشان بهترین سبک زندگی اسلامی در تمامی بخش‌های جامعه است.

بهره‌گیری حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی از الگوی تربیتی سیره نبوی

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور در ادامه افزود: حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش عالی و مجامع علمی باید از الگوهای تربیتی سیره نبوی و اهل بیت ایشان(ع) بهره‌مند شوند و باید تأسی از سیره شخصیتی پیامبر اسلام(ص) در زندگی شخصی و اجتماعی ما تأثیرگذار باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: عمل به سیره رسول‌الله‌(ص) عمل به آیه 21 سوره احزاب «لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یرجوا اللَّهَ و الیومَ الأخِرَ و ذَکرَ اللَّهَ کثیراً: مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند» است و سیره نبوی در وجود اخلاقی و شخصیتی تمامی ائمه هدی(ع) یافت می‌شود که همان حقیقت محمدیه و تجلی فاطمیه است.

وی حماسه‌جویی پیغمبر در میدان جنگ، نظم در تمامی امور شخصی و اجتماعی، سلامت جسمانی و اهمیت به عبادت را بخشی از سیره نورانی حضرت محمد مصطفی(ص) بر شمرد و اظهار کرد: در سیره اجتماعی پیامبر اسلام‌(ص) با اعجازهایی مواجه می‌شوید که همیشه دل می‌برد و قرآن کریم از بخشی از آن در آیه 128 سوره توبه «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ: قطعا براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است» و این حکایت از شخصیتی فوق‌العاده جذاب و شیرین دارد و «أَحْلى مِنَ الْعَسَلِ» شخصیت پیامبر اسلام‌(ص) است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه اعجاز مهر، محبت و حسن خلق به عنوان بخشی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی پیامبر اعظم(ص) است، گفت: چهره و سیره پیامبر اسلام(ص) بشارتی به مانند شکوفه اول صبح بهاری است و همچنین فصاحت، بلاغت، زیبایی در کلام، بیان سخن و حسن خلق او یک میزان بود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه مهرپروری یکی دیگر از ویژگی‌های رسول خدا، حضرت محمد(ص) بود، بیان کرد: دعوت‌ها در بستر خدمت‌ها به نتیجه رسیده است و جامعه روحانیت ما سلف صالح هستند که در مدرسه نبوت و امام صادق(ع) درس آموختند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام‌(ص) ناصح‌الامین امتش بود، عنوان کرد: خدمت بستر رحمت او است و در آنجا مستتر می‌شود و آیه 21 سوره احزاب «لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یرجوا اللَّهَ و الیومَ الأخِرَ و ذَکرَ اللَّهَ کثیراً: مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند» به همین اساس سیره نبوی اشاره دارد و  لذا جوانان و بنیان خانواده‌ها سیره نبی مکرم اسلام‌(ص) را قدر بدانند.

همچنین، در این آئین خلاصه تعدادی از مقالات برگزیده چهارمین کنگره علمی ـ پژوهشی علامه سیدعبدالله بلادی بوشهری(ره) توسط صاحبان اثر ارائه و قرائت شد.

 حامد فکوری

انتهای پیام

captcha